نمایشگاه رسانه‌های ایران؛ از توجه به انسان‌رسانه تا تجلیل از فعالان استانی
کد خبر: 4198321
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۲
فرشاد مهدی‌پور تبیین کرد؛

نمایشگاه رسانه‌های ایران؛ از توجه به انسان‌رسانه تا تجلیل از فعالان استانی

معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشستی خبری به تشریح برنامه‌های بیست و چهارمین دوره نمایشگاه رسانه‌های ایران پرداخت و گفت: در این دوره فعالان رسانه‌ای و انسان‌رسانه‌ها حضور فعالی خواهند داشت.

نمابه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری بیست و چهارمین دوره نمایشگاه رسانه‌های ایران امروز سه‌شنبه ۱۷ دی‌ماه با حضور فرشاد مهدی‌پور، معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد آقاسی، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها و احسان حامدمقدم، دبیر اجرایی جشنواره برگزار شد.

مهدی‌پور در ابتدای این نشست با بیان اینکه بیست و چهارمین دوره نمایشگاه رسانه‌های ایران، ۲۹ بهمن در مصلای امام خمینی(ره) کار خود را شروع می‌کند، گفت: در موقعیتی که برای این فضا فراهم شده، این‌ نمایشگاه با پوست‌اندازی و تغییر و تحولات جدید کار خود را آغاز خواهد کرد. این نمایشگاه از این حیث که گردهمایی، هم‌اندیشی و پویشی برای رسانه‌های ایران خواهد بود، حائز اهمیت است.

وی افزود: این نمایشگاه به دلایل مختلف از جمله شیوع ویروس کرونا، با ۶ سال وقفه مواجه شده بود و ما در این دوره وظیفه خود دانستیم که این نمایشگاه را فعال کنیم؛ از این رو در این دوره، بخش‌های جدید و متنوعی پیش‌بینی شده است که امیدوارم مورد توجه رسانه‌ها و مخاطبان قرار گیرد.

مهدی‌پور با بیان اینکه تغییر عنوان نمایشگاه به درخواست اهالی رسانه رخ داده است، گفت: ما در تابستان جشنواره مطبوعات را برگزار کردیم و این بخش از نمایشگاه رسانه‌ها جدا شد. شعار امسال نمایشگاه رسانه‌های ایران «نجستم همیشه به جز راستی» است و در این دوره گروه‌های مختلف و رسانه‌های گوناگون از جمله رسانه‌های مکتوب، رسانه‌های برخط، خبرگزاری‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان حضور خواهند داشت. همچنین توجه ویژه‌ای به گروه‌های تولید محتوا در حوزه فناوری‌های نوین شده است؛ چراکه آینده رسانه‌ها به حوزه فناوری گره خورده است.

معاون امور رسانه‌ای تصریح کرد: در نمایشگاه امسال فعالان رسانه‌ای و انسان رسانه‌ها نیز حضور فعال خواهند داشت. با توجه به اینکه در نیمه دوم سال گذشته حمایت از کسب و کار‌های آسیب‌دیده در فضای مجازی با همکاری وزارت ارتباطات انجام شد، از این رو حمایت از انسان‌رسانه‌ها و کنشگران فضای مجازی را در نمایشگاه هم خواهیم داشت و بخش بزرگی را به انسان‌رسانه اختصاص داده‌ایم.

وی ادامه داد: در بخش بین‌الملل نمایشگاه نیز بخش‌های ویژه‌ای پیش‌بینی شده است. همچنین با توجه به تحولات منطقه بعد از طوفان الاقصی بخش‌هایی برای رویداد غزه در نظر گرفته شده است و در آنجا تعدادی از رسانه‌های خارجی دعوت می‌شوند. برای عموم مردم و بازدیدکنندگان نیز محتواهایی پیش‌بینی شده است.

مهدی‌پور در ادامه بیان کرد: در اواخر دی‌ماه طبق فراخوانی که منتشر شد، ۶۰۰ رسانه درخواست ثبت‌نام در نمایشگاه را داشتند و از روز گذشته ثبت‌نام قطعی آغاز شده و به مرور اطلاعات تکمیل خواهد شد.

وی با اشاره به برگزاری نشست‌های تخصصی گفت: تعداد قابل توجهی کمیته‌های تخصصی رسانه، آشنایی با تجارب روزنامه‌نگاران، معرفی و رونمایی از چندین عنوان کتاب، از جمله جلد دوم کتاب «دانشنامه مطبوعات ایران» و نشست‌های تخصصی در حوزه فناوری و هوش مصنوعی برگزار خواهد شد.

معاون امور رسانه‌ای با اشاره به حضور رسانه‌های استانی بیان کرد: حدود ۲۰ چهره پیشکسوت رسانه‌ای محلی که در استان‌های مختلف فعالیت دارند و همچنین از ۵ چهره ملی حوزه ارتباطات و رسانه تجلیل خواهد شد.

وی درباره تأثیر انتخاب در این نمایشگاه گفت: پویشی که به عنوان بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران در حد فاصل ۲۹ بهمن تا ۲ اسفند برگزار می‌شود، به جهت بازه زمانی قبل از انتخابات مجلس است و در این زمینه حتماً پویش‌های مرتبط با موضوعات روز هم خواهیم داشت و رسانه‌ها هم در نمایشگاه با توجه به اینکه خود تبدیل به رخداد مهمی شده‌اند، به پوشش این موضوعات خواهند پرداخت.

مهدی‌پور ادامه داد: با توجه به هزینه‌های زیرساختی که برای نمایشگاه امسال در نظر گرفته شده است، سعی کرده‌ایم هزینه‌ها حداقلی باشد. از این رو برای آماده‌سازی یک غرفه ۱۲ متری مبلغ ۶ میلیون تومان در نظر گرفته شده است که نسبت به سال ۱۳۹۶ افزایش چندانی نداشته است. از سویی هم سعی شده از رسانه‌ها حمایت شود، به طوری که امسال حدود ۸۰۰ میلیارد تومان از رسانه‌ها در قالب یارانه‌ها، آگهی‌های دولتی و کاغذ حمایت شده است. در گذشته بودجه برای خرید کاغذ حذف شده بود و امیدواریم تا پایان سال این مبلغ از هزار میلیارد عبور کند. البته حمایت‌های غیر مستقیم به اهالی رسانه اختصاص یافته است؛ مثلاً تعداد اعضای سامانه خبرنگاران به بیش از ۱۲ هزار نفر رسیده است و بخش زیادی از این افراد در صندوق هنرمندان بیمه شده‌اند، همچنین معافیت مالیاتی را هم به این حمایت‌ها اضافه کنید.

معاون امور رسانه‌ای در ادامه از حضور رسانه‌های کشورهای خارجی نیز خبر داد و بیان کرد: از رسانه‌های کشور‌های روسیه، قطر، ترکیه، لبنان، چین و برخی از کشور‌های اروپایی و همسایه در نمایشگاه حضور می‌یابند و همچنین رسانه‌هایی که در پوشش خبری طوفان الاقصی فعال بودند، حضور خواهند داشت.  

آقاسی، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها نیز در ادامه این نشست گفت: فعلاً ۳۲ نشست طراحی شده و در صورت امکان افزایش خواهد یافت. از این تعداد ۴ کارگاه اسرا برگزار خواهد شد. همچنین در بحث تجربه‌اندوزی ۴ نشست برگزار خواهد شد. برای نوجوانان و دانش‌آموزان کارگاه رسانه‌سازی با حضور استاد خسروانجم پیش‌بینی شده است. ۴ نکوداشت از اساتید روزنامه‌نگاری و رونمایی کتاب‌های رسانه‌ای را نیز خواهیم داشت.

در پایان این نشست از پوستر بیست و چهارمین دوره نمایشگاه رسانه‌های ایران رونمایی شد.

انتهای پیام
captcha