نتایج نشست‌های تخصصی قرآن عملیاتی شود
کد خبر: 4196180
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۱
سیدمحسن موسوی‌بلده:

نتایج نشست‌های تخصصی قرآن عملیاتی شود

پیشکسوت قرآن کریم با بیان اینکه باید حاصل نشست‌های تخصصی قرآن عملیاتی شود و با برگزاری میزگرد‌هایی، چگونگی به نتیجه رسیدن این برنامه‌ها را در جامعه بررسی کرد، بر زنده‌ کردن جریان تلاوت در رسانه ملی تأکید کرد.

سیدمحسن موسوی‌بلده، خادم‌القرآن و مؤلف کتاب حلیة‌القرآن، در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به مؤلفه‌های تلاوت اثرگذار قرآن کریم بر مخاطب، به اهمیت برگزاری نشست تخصصی قاریان، حافظان و اساتید قرآن در توسعه تلاوت در کشور اشاره کرد و گفت: نفس برگزاری کنگره‌ها و نشست‌هایی درباره مهندسی تلاوت، خشوع تلاوت و موضوعات مرتبط با این حوزه بسیار مبارک است و قطعا داشتن آن از نداشتنش بهتر و به نوعی لازم است؛ لذا اگر نباشد باید تعجب کرد که چرا نیست؛ به همین سبب از برگزاری چنین نشست‌های علمی در حوزه تلاوت قرآن کریم تشکر می‌کنم.

وی با اشاره به ضرورت وجود یک نهاد جریان‌ساز علمی و کاربردی در بحث تلاوت قرآن کریم در کشور همچون شورای عالی قرآن، گفت: نفس ایجاد چنین نشست‌هایی یک ضرورت در میان جامعه قرآنی است؛ چراکه این جامعه باید با تلاوت دلنشین، معنامحور و باخشوع آشنا باشد. حضور در چنین جلساتی به‌نوعی اثرگذار و خوب است. به همین سبب طرح مسئله خود نیمی از اجرای آن است. اما مسئله مهم این است که چه استفاده عملی بهتری می‌توانیم از این جلسات داشته باشیم.

پیشکسوت قرآنی کشورمان با تأکید بر اینکه بار مهم و عمده در اثرگذاری کنگره‌ها، نشست‌ها و جلسات قرآنی، نتیجه و انتقال این نتیجه به مخاطب است، افزود: با‌توجه به اینکه رسانه ملی، اصلی‌ترین رسانه کشور شناخته می‌شود که مردم از آن تلاوت می‌شنوند و در کنار آن ایکنا در حد خودش در ترویج این تلاوت‌ها نقش داشته و اثرگذار بوده است، در حالی که نمی‌تواند جای صدا و سیما را بگیرد، این مسئولیت و نتیجه‌گیری‌ها باید به برنامه قرآنی تبدیل شود و در نهایت در صدا و سیما منتشر شود؛ لذا باید اتاق فکری ایجاد شود که نتیجه این برنامه‌ها را به آموزش تبدیل کند و در نهایت به صدا و سیما ببرد.

موسوی‌بلده با بیان اینکه حاصل نشست‌های تخصصی قرآن باید عملیاتی شود، گفت: می‌توان با برگزاری میزگرد‌هایی، چگونگی به نتیجه رسیدن این برنامه را در جامعه بررسی کرد. برای مثال وقتی یک مقاله راهکار‌های عملی را ارائه داده است، باید این راهکار‌ها عملیاتی شود؛ لذا می‌توان با برگزاری میزگردهایی آنها را به معلم‌ها و اساتید کشور آموزش داد و بدین ترتیب جلسات قرآن در مدارس توسعه می‌یابد.

وی با تأکید بر اینکه باید جریان تلاوت را در کشورمان زنده کنیم، تصریح کرد: امروز در صدا و سیما با هر وسیله‌ای ورزش را در تمامی شبکه‌ها زنده نگه داشته‌ایم؛ این درحالی است که یک شبکه ورزشی ۲۴ ساعته داریم و هرکسی بخواهد می‌تواند با مراجعه به آن به صورت ویژه موضوعات ورزشی را پیگیری کند، اما می‌بینیم که در سایر شبکه‌ها از شبکه یک تا خبر و شبکه سه سیما و حتی در اخبار سراسری، خبر ورزشی مکرر پخش می‌شود، اما این جریان وقتی به قرآن می‌رسد به کلی تغییر می‌کند؛ وقتی در این رابطه از مدیران و متولیان گلایه می‌کنیم که جایگاه قرآن در بین سایر شبکه‌های سیما کجاست؟ سریع اعلام می‌کنند که یک شبکه قرآن هست تا هرکسی به دنبال قرآن است به آن مراجعه کند و این یعنی تبعید قرآن به یک شبکه خاص به اسم سیمای قرآن.

این استاد قرآن با بیان اینکه صدای قرآن را هم به رادیو قرآن تبعید کرده‌اند، ادامه داد: این درحالی است که از سایر شبکه‌های رادیویی کشور از قرآن صدایی شنیده نمی‌شود؛ بعد اعلام می‌کنند که نیازی به این موضوع نیست. اما چرا برای ورزش این کار را نمی‌کنید؟ در حالی که این موضوع یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری است. اگر نسل جدید را بیاورید و در جلسات، قرآن را به آن‌ها یاد بدهید و مانند دهه هفتاد که فروغی‌ها رشد کردند، این نخبه‌ها را هم در شبکه‌های مختلف صدا و سیما به مردم نشان دهید، در آینده برای سایر کودکان و خانواده‌ها نیز انگیزه ایجاد می‌شود که به دنبال قرآن بروند.
موسوی‌بلده افزود: زمانی که جواد فروغی در صدا و سیما معرفی شد، مؤسسات قرآنی با یک هجوم از پدر و مادر‌هایی مواجه شدند که تلاش می‌کردند تا بچه‌های خودشان را کلاس‌های قرآنی ثبت‌نام کنند. آن‌ها از ما یک جواد فروغی می‌خواستند؛ لذا این نشان می‌دهد که رسانه و صدا و سیما اثر دارد؛ به همین جهت پیشنهاد می‌کنم تا به این موضوعات عمومیت بخشیده شود.

وی در خصوص تأثیرگذاری تلاوت بر مخاطب و مؤلفه‌های آن گفت: اگر کسی خودش از قرآن تأثیر پذیرفته باشد زمانی که می‌خواند اثر می‌گذارد؛ زمانی که خودش اثر نپذیرفته باشد فقط ادای تحریر و مَد را در می‌آورد و قطعاً این تلاوت نمی‌گیرد؛ لذا برای اینکه تلاوت دلنشین شود باید ابتدا به دل خودتان بنشیند. اگر به دل قاری نشست، بعد به دل مردم هم می‌نششیند و دلنشین می‌شود.

پیشکسوت قرآنی کشورمان بیان کرد: برای اینکه قاری قرآن تلاوت دلنشینی داشته باشد نباید بعد از گذراندن دوره آموزش تجوید و درست خواندن، فقط به دنبال تحریر‌ها برود، بلکه در صحنه عمل هم باید دلش را به خدا بدهد و در قرآن برای خود و مردم اثر بگذارد؛ وقتی این نیت را کرد به معنا هم نگاهی بیندازد. قاری قرآن وقتی به معنای آیه نگاه انداخت می‌تواند زیبا‌تر بخواند؛ لذا اصل زیبا خواندن و اثرگذار خواندن این است که قاری به مفهوم آیات مطلع باشد؛ وقتی تلاوت از دل برخاسته باشد به دل خواهد نشست. مثال خوب آن مداحی است. یک مداح وقتی در بین مردم می‌خواند به دنبال تحریر‌ها و چگونگی خواندن نیست، بلکه او هنری را دارد که وقتی از حسین(ع) می‌خواند این صحنه را در ذهن خودش مجسم می‌کند؛ این صحنه در خواندنش بروز می‌کند و باعث می‌شود که مجلس را آتش بزند. او در این خواندن حتی به تحریر‌ها هم فکر نمی‌کند و در واقع صحنه مجسم، تحریر‌ها را می‌آورد.

این پیشکسوت قرآنی تصریح کرد:، اما در مورد قرآن ما چقدر هنگام تلاوت، آیات را در ذهن مجسم می‌کنیم؟ وقتی قرآن در ابتدا بر دل خود قاری اثر بگذارد بعد در دل شنونده هم می‌نشیند. لازم نیست قاری به دنبال تفسیر باشد بلکه تدبر داشته باشد، به این معنی که معنای کلمه‌ای که می‌خواند را بداند و سرسری از این جملات رد نشود؛ بعد خواهید دید که تلاوت آیات چقدر بر شنونده اثرگذار خواهد شد.

گفت‌وگو از وهاب خدابخشی

انتهای پیام
captcha