واقع‌گرایی؛ از مهم‌ترین عوامل موفقیت
کد خبر: 4192088
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۰

واقع‌گرایی؛ از مهم‌ترین عوامل موفقیت

محمدعلی انصاری گفت: از مهم‌ترین راه‌های موفقیت انسان در زندگی، واقع‌گرایی است؛ اینکه آدمی با واقعیات زندگی کند، نه با تصورات و تخیلات و توهمات روزگارش را سپری کند.

محمدعلی انصاری، مفسر قرآن کریم و صاحب تفسیر مشکاةبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمدعلی انصاری صاحب تفسیر مشکاة و مفسر قرآن، در نشست مجازی که امروز ۱۴ دی ماه، در خصوص «موفقیت انسان» برگزار شد، اظهار کرد: نائل شدن آدمی به موفقیت‌ها و شکست‌ها نظام‌مند است و از روی تصادف نیست، آن‌ها که به موفقیت رسیده‌اند، با بهره‌گیری از اسباب مادی و معنوی به هدف و مقصود خود دست یافته‌اند. تمام فعل و انفعالاتی که آدمی برای رسیدن به موفقیت انجام می‌دهد، به اذن الهی و قوانین تعبیه شده در هستی است. مقصود از اذن الهی نیز فراهم شدنِ همین اسباب و مقدمات برای رسیدن به کامیابی است.

وی تصریح کرد: با این توضیح، پیروزی و شکست‌های آدمی علاوه بر عمل اختیار خود منوط به اذن و رخصت خداوند است. خداوند به مسلمانان گوشزد می‌فرماید كه عامل اصلی هر موفقیت و پیروزی، یاری اوست: «وَ مَا النَّصْرُ إِلَّا مِنْ عِنْدِ اللهِ» زیرا تنها او صاحب قدرت كافی و صاحب حكمت كافی است. 

انصاری گفت: از مهم‌ترین راه‌های موفقیت انسان در زندگی، واقع‌گرایی است. اینکه آدمی با واقعیات زندگی کند، نه با تصورات و تخیلات و توهمات روزگارش را سپری کند. انسان‌هایی که با واقعیت زندگی می‌کنند، آمادگی برخورد با صحنه‌های مختلف زندگی را دارند؛ اما کسانی که چنین نمی‌کنند، همواره منفعل‌اند؛ زیرا مدام با صحنه‌هایی برخورد می‌کنند که در تصور ذهنی‌شان نمی‌گنجد. این واقعیت است که روزگار هزار نقش می‌زند که ممکن است در آیینه تصور انسان نگنجد. حال اگر کسی واقعیتِ هستی را معیار خود قرار نداده باشد، مدام ضربه می‌خورد و در هر سختی و چالشی که پیش رویش قرار می‌گیرد، خود را می‌بازد یا مأیوس و ناامید می‌شود.

صاحب تفسیر مشکاة بیان کرد: بنابراین امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید: هر طلب‌کننده، نباید انتظار داشته باشد که حتماً به مقصد خویش برسد. یعنی اگرچه ممکن است که انسان چیزی را طلب کند، اما چنین نیست که این طلب حتماً به نتیجه منجر شود. تفکری خطرناک است که آدمی بپندارد هر عملی که انجام می‌دهد، باید نتیجه‌بخش باشد، حاصل این تفکر، افزایش سطح توقع او نسبت به واقعیت خارجی خواهد بود و به‌این‌ترتیب، او چیزی به نام ضریب خطا را در ذهن خود محو کرده‌ است و آن را در نظر نگرفته است.

 وی افزود: انسان عاقل نمی‌تواند همواره خود را موفق و کامیاب بداند. مگر تمام عوامل رسیدن به موفقیت در اختیار او و تحت تملک اوست؟ انسانی که خود را همواره کامروا بداند و انتظار داشته باشد که در همه حال به مطلوب خود دست یابد، باید منتظر یأس و افسردگی باشد؛ زیرا قرار نیست همه خواسته‌های فردی و جمعی او منتج به نتیجه شود و او را به مرادش برساند. متأسفانه بخشی از بیمار‌ی‌های روانی و افسردگی‌هایی که امروز در جامعه مشاهده می‌شود، نتیجۀ همین آرمان‌گرایی و فرار از واقعیت‌هاست.

انصاری اظهار کرد: امیرالمؤمنین(ع) مخاطب خویش را راهنمایی می‌کند تا از فضای آرمانی و تصویر ذهنی خویش بیرون بیاید و در فضای واقعی سیر کند. انسانی که چنین کند و واقعیت را معیار خود قرار دهد، خود را موظف می‌داند که تلاش کند، از پای ننشیند و تمام توش و توان خود را خرج کند.

انتهای پیام
captcha