ثبت نام مسابقات بین‌المللی قرآن مشکات آغاز شد/ حرم امام رضا(ع)؛ میزبان اختتامیه
کد خبر: 4190864
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۸

ثبت نام مسابقات بین‌المللی قرآن مشکات آغاز شد/ حرم امام رضا(ع)؛ میزبان اختتامیه

مدیرعامل مؤسسه قرآنی مشکات ضمن تشریح جزئیات سومین دوره مسابقات مردمی و بین‌المللی قرآن مشکات از آغاز ثبت‌نام این دوره از مسابقات خبر داد و گفت: مرحله نهایی این دوره از مسابقات ۱۷ و ۱۸ بهمن در کنار مضجع شریف حرم امام رضا(ع) برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری تشریح جزئیات سومین دوره مسابقات مردمی و بین‌المللی قرآن مشکات با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی محمدی، امام جمعه کوهسار و مدیرعامل مؤسسه قرآنی مشکات و جمعی از مدیران برگزاری این دوره مسابقات امروز شنبه، نهم دی‌ماه برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی محمدی، امام جمعه کوهسار در ابتدای این نشست ضمن تبریک فرارسیدن روز نهم دی روز بیعت ملت با رهبر معظم انقلاب و آرمان‌های امام راحل و شهدا، گفت: این مسابقات از سال ۹۸ در استان البرز آغاز به کار کرد و امسال در آستانه برگزاری سومین دوره به بخش بین‌المللی آن رسیدیم که به صورت مجازی برگزار می‌شود. 

وی با بیان اینکه این دوره از مسابقات در رشته‌های حفظ کل بانوان، آقایان و رشته قرائت تقلیدی مختص آقایان برگزار می‌شود، افزود: این مسابقات از ادوار گذشته زیر نظر ستاد عالی مسابقات جمهوری اسلامی برگزار شده است و امسال نیز با مجوز این ستاد برگزار خواهد شد.

مدیرعامل مؤسسه قرآنی مشکات با بیان اینکه مؤسسه مشکات ابتدا مسابقاتش را از سطح کرج آغاز کرد و امروز به سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم مشکات رسیده است، گفت: در بخش حفظ کل تبلیغاتی در داخل کشور نداریم چراکه برترین‌های کشوری مسابقات مشکات به این مرحله راه پیدا می‌کنند، اما تبلیغات خودمان را در کشور‌های دیگر آغاز کرده‌ایم. همچنین در بخش قرائت تقلیدی در داخل و خارج نیز این مسابقات جلو می‌رود.

وی با اشاره به ویژگی خاص این مسابقات گفت: در این مسابقات ما به کشور‌ها اعلام نمی‌کنیم که یک نفر را به ما جهت شرکت در مسابقه اعلام کنند بلکه به صورت آزاد با آن‌ها ارتباط می‌گیریم و هر کسی از هر کشوری می‌تواند در این مسابقات حضور پیدا کند. سال گذشته از ۷۳ کشور شرکت‌کننده داشتیم، اما از هر کشور یک نفر برای مرحله پایانی معرفی می‌شود.

محمدی بیان کرد: مرحله فینال این دوره از مسابقات امسال با همکاری تولیت آستان قدس رضوی ۱۷ و ۱۸ بهمن ماه در حرم امام رضا(ع) برگزار می‌شود. امسال داوران ایرانی و خارجی در حرم مطهر امام رضا(ع) در کنار هم می‌نشینند و تصاویر و فیلم‌های ارسال شده را قضاوت و داوری می‌کنند. اختتامیه هم در شب مبعث رسول اکرم (ص) در حرم مطهر امام رضا(ع) با حضور عاشقان قرآن کریم از شهر مقدس مشهد برگزار خواهد شد.

امام جمعه کوهسار تصریح کرد: در این دوره مقرر شده است تا فیلم‌های کسانی که به مرحله نهایی راه پیدا می‌کنند در صحن‌های مختلف حرم به نمایش گذاشته شود.

وی با اشاره به جوایز این دوره از مسابقات هم گفت: برای نفر اول هر رشته ۱۰۰ میلیون تومان، نفر دوم ۸۰ و نفر سوم ۷۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است اما از نفر سوم تا هفتم هم هرکدام ۱۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

محمدی ضمن قدردانی از تولیت آستان قدس رضوی به جهت برگزاری این مسابقات در حرم امام رضا(ع)، گفت: همچنین از ستاد عالی مسابقات نیز جهت اعطای مجوز برگزاری مسابقات تقدیر و تشکر می‌کنم.

مدیرعامل مؤسسه قرآنی مشکات در خصوص داوران این دوره هم گفت: چینش داوران هنوز مشخص نشده است. البته این مسابقات باتوجه به اینکه مجوز را از ستاد هماهنگی می‌گیرد، باید با نظرات این ستاد داوران انتخاب شوند لذا از داورانی استفاده می‌کنیم که مورد تأیید ستاد عالی مسابقات باشند اما قطعاً داورانی از کشور مصر و کشور‌های دیگر خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه فراخوان این مسابقات در خارج از کشور شروع شده است، افزود: ثبت نام در داخل کشور هم از امروز شروع شده و تا ۲۲ دی ماه ادامه دارد. در این دوره قاریان برجسته‌ای همچون عبدالباسط، مصطفی اسماعیل، منشاوی و شحات چهار استادی هستند که تلاوت تقلیدی از سوی آنان مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

محمدی در خصوص اهداف برگزاری این مسابقات هم گفت: یکی از اهدافی که برای مسابقات قرآن کریم مشکات داریم، ایجاد رقابت سالم بین قرآنیان در داخل و خارج کشور است. این مسابقات باعث تشویق عزیزان قرآنی خواهد شد که بیشتر به دنبال یادگیری صوت مسابقات بروند. در کنار مسابقات هم کلاس‌های آموزشی داریم و به صورت هفتگی هم ۷۰ کلاس آموزشی داریم و روز به روز هم استقبال از این مسابقات و کیفیت آن بیشتر می‌شود.

وی ادامه داد: امروز در ۲۰ نقطه تهران کلاس داریم و کلاس‌ها را در کوهسار و شهرستان نظرآباد و هشتگرد و ماهدشت و مهرشهر کرج در رشته‌های مختلف قرآنی، فرهنگی و اجتماعی و تفریحی برگزار می‌کنیم و سعی کردیم در کنار کلاس‌های قرآنی یک نشاط اجتماعی هم ایجاد کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین گرمسیریان، دبیر اجرایی مسابقات قرآن کریم مشکات نیز در این نشسشت خبری با اشاره به اینکه در نخستین مرحله این دوره از مسابقات قرآنی مشکات ۵۰۰ نفر شرکت کردند، گفت: این مسابقات به صورت مجازی در سال نخست برگزار شد که ویژه استان تهران و البرز بود. در همان سال قریب هزار شرکت‌کننده حضور داشتند و در نهایت با توجه به استقبال خوب، مسابقات قرآن به صورت کشوری برپا شد.

وی با اشاره به اینکه امسال در مرداد‌ماه مرحله کشوری این مسابقات به پایان رسید، گفت: برهمین اساس نماینده‌های کشورمان در رشته حفظ کل آقایان و بانوان در بخش بین‌المللی محمدرضا جعفر‌پور و فاطمه نیکویی خواهند بود.

در بخش دیگری از این نشست حسین نام‌آور خیر و مدیر کمیته اجرایی مسابقات مشکات گفت: هدف ما از برگزاری این مسابقات فرهنگ‌سازی در کشور باتوجه به مطالبه رهبر معظم انقلاب مبنی بر تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن است. امیدواریم با این دوره از مسابقات حافظان قرآنی را تربیت کنیم که در حوزه‌های مختلف سرآمد در کشور باشند و امیدواریم در این دوره از مسابقات رتبه‌هایی داشته باشیم که باعث فخر ملت ایران و گسترش فرهنگ قرآنی باشند.

به گزارش ایکنا در پایان این نشست از پوستر این دوره از مسابقات رونمایی شد.

آغاز بخش بین المللی مسابقات قرآنی مشکات / حرم امام رضا(ع) میزبان مراسم اختتامیه

یادآور می‌شود، علاقه‌مندان برای دریافت اطلاع بیشتر درباره این مسابقات می‌توانند به سایت دبیرخانه این مسابقه به نشانی www.MQMeshkat.ir و صفحه ایتا آن به نشانی mqmeshkat_ir مراجعه کنند.

انتهای پیام
captcha