تولد معجزه‌آسای مسیح(ع) و طهارت مریم(س)؛ وجه تشابه الهیات اسلامی و مسیحی
کد خبر: 4189802
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۵
کشیش لبنانی در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد:

تولد معجزه‌آسای مسیح(ع) و طهارت مریم(س)؛ وجه تشابه الهیات اسلامی و مسیحی

کشیش لبنانی گفت: از نظر مسیحیان، عیسی مسیح(ع)، نجات دهنده و رهایی‌بخش و از دیدگاه مسلمانان پیامبر خداست. همچنین در قرآن کریم حضرت مریم(س) برترین زنان زمان خود تصویر شده و دیدگاه قرآن و انجیل درباره طهارت و پاکی حضرت مریم(س) بسیار شبیه به هم است.

بنابر اعتقادات مسیحیان، حضرت عیسی مسیح(ع) در 25 دسامبر در بیت لحم فلسطین به دنیا آمد؛ میلیون‌ها مسیحی در سراسر جهان روز میلاد او را جشن می‌گیرند. در حالی که میلاد حضرت عیسی مسیح(ع) هر سال در ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و اکثر کشورهای جهان در روز 25 دسامبر جشن گرفته می‌شود، تعدادی از کشورها نیز این جشن را در ۷ ژانویه هر سال برگزار می‌کنند که این امر به دلیل استفاده از تقویم متفاوت است.
 
به همین مناسبت و در سالروز میلاد حضرت عیسی(ع) خبرگزاری ایکنا با پدر عبدو ابو كسّم(pere Abdo Abou Kassam)، رئیس مرکز رسانه‌ای کاتولیک این کشور گفت‌وگو کرد.
 

تولد معجزه‌گونه مسیح از منظر قرآن

 
عبدو ابو كسم در سخنانی درباره ذکر ولادت حضرت عیسی مسیح(ع) در قرآن کریم گفت: وقتی در قرآن آنچه در مورد میلاد حضرت مسیح(ع) وجود دارد می‌خوانیم می‌بینیم که آیات قرآن از این ولادت به صورت امری معجزه‌آسا صحبت می‌‌کند. ما معتقدیم عیسی مسیح(ع) با مدد روح القدس به‌طور معجزه آسایی متولد شد و این ولادت در غاری صورت گرفت؛ در حالی که آیاتی در قرآن کریم می‌فرماید که حضرت مریم(س) او را در زیر درخت خرما به دنیا آورد؛ در هر دو مورد به معجزه بودن این تولد اشاره شده است. ما در قرآن با دو تصویر مشابه معجزه‌گونه از حضرت عیسی روبرو هستیم که در قرآن «عیسی بن مریم» خوانده شده اما در عقاید و الهیات مسیحی او را «الیسوع ابن الله» (مسیح فرزند خدا) می‌خوانند.
 

شباهت‌ها و تفاوت‌های کلامی اسلام و مسیحیت

وی در پاسخ به این پرسش که تفاوت دیدگاه اسلام با دیدگاه مسیحیت در مورد این ولادت مبارک چیست؟ گفت: بین دیدگاه اسلام و مسیحیت تفاوت‌هایی وجود دارد؛ در اسلام این ولادت یک وجهه کاملاً انسانی دارد. ولادت پیامبری از پیامبران خداست که هرچند غیرطبیعی است اما دارای ماهیت انسانی است؛ از دیدگاه قرآن، او پیامبری است که انسان‌ها را به سوی خدا و ایمان به او دعوت می‌کند اما دیدگاه مسیحیت درباره این ولادت مبارک متفاوت است. ما در علم کلام مسیحی می‌گوییم عیسی(ع) دومین اقنوم از اقانیم سه‌گانه(پدر، پسر، روح القدس) است و او نجات دهنده و رهایی‌بخش است. اما به طور کلی از این نظر شباهت زیادی بین دین اسلام و مسیحیت وجود دارد.

پدر ابو کسم در پاسخ به این سؤال که آیا شرح حال مسیح(ع) در قرآن کریم با انجیل یکی است؟ پاسخ داد: شاید دقیقاً مثل هم نباشد، اما شباهت زیادی وجود دارد و تفاوت در دیدگاه کلامی این دو دین است. نکته مشترک این است که آیات قرآن کریم می‌گوید که حضرت مریم، مقدس‌ترین و پاک‌ترین زنان زمان خود بود و در انجیل آمده است که خداوند قبل از تولد او را برای مادر شدن مسیح برگزید. در کل، مریم، باکره طاهره است که عیسی پسر خدا را آبستن شد و بنابر این تصویر طهارت و پاکی حضرت مریم بین قرآن و انجیل بسیار شبیه است.
 

تقدیر از برخورد نیروهای مقاومت با اماکن مسیحی

 
 این کشیش مسیحی درباره دیدگاه مسیحیان در موضوع رفتار نیروهای مقاومت با حرم حضرت مریم(س) و میراث مسیحی که در سوریه مورد تخریب قرار گرفت گفت: باید از یک دید کلی‌تر به این موضوع نگاه کنیم زیرا احترام مردان مقاومت به حرم حضرت مریم و میراث مسیحیت، احترام به مقدسات و نمادهای اسلامی است و این احترام همان حرمتی است که برای مقدسات و مظاهر دینی اسلامی گذاشته می‌شود. این رفتار نوعی حرمت قائل شدن برای این مقدسات است و از این رو در همه مسیحیان تأثیر خوبی برجای گذاشته است و نشان‌دهنده شرافت، جوانمردی و غیرت نیروهای مقاومت و همچنین ایمان به خدا است و این امر باعث ایجاد اعتماد متقابل و نوعی قدرشناسی از مسیحیان از سوی نیروهای مقاومت است.
 

محکومیت تخریب مساجد و کلیساها در غزه

 
پدر عبدو ابو کسم درباره تخریب اماکن مذهبی و مقدس در فلسطین و اینکه برای جلوگیری از این جنایت شنیع چه اقداماتی باید انجام شود گفت: ابتدا باید بگویم از تخریب و هتک حرمت کلیساها و مساجد و سایر مواردی که عبادتگاه‌های مقدس فلسطین در معرض آن قرار می‌گیرند، عمیقاً متأسفم و این اقدامات را به شدت محکوم می‌کنم. 
 
وی افزود: این اقدامات از سوی همه ما محکوم، قبیح و مردود است. ما این جنایات بی‌رحمانه علیه انسان‌ها و زیرساخت‌های غزه را شدیداً محکوم می‌کنیم و چیزی که ما را زجر می‌دهد جنایاتی است که اسرائیل در حق کودکان و زنان و افراد بی‌گناه مرتکب می‌شود. 
 
این کشیش کاتولیک افزود: در مورد مواضع نهادهای جهانی لازم است سازمان ملل، سازمان حقوق بشر و دادگاه‌های بین‌المللی اقدام کنند و وجدان‌های بشری در سراسر جهان بیدار شود تا این جنایات علیه ملت فلسطین متوقف شود.
وی تأکید کرد: سازمان‌های بین‌المللی درباره این موضوع خود را به تجاهل زده‌اند و آنچه اکنون می‌توان گفت این است که این جنایت و کشتار از نظر هیچ دینی قابل قبول نیست. اماکن عبادی مرکز نشر فرهنگ محبت و نزدیکی به خداست و کسانی که به این عبادتگاه‌ها تعرض می‌کنند، خدا را نمی‌شناسند.
 
گفت‌وگو: ریما فارس
ترجمه: محسن حدادی
انتهای پیام
captcha