شناسایی موضوعات جدید فقهی با همکاری دانشگاه‌ها و ارائه به مراجع تصمیم‌گیری
کد خبر: 4188680
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۸
رئیس مرکز موضوع‌شناسی احکام فقهی مطرح کرد؛

شناسایی موضوعات جدید فقهی با همکاری دانشگاه‌ها و ارائه به مراجع تصمیم‌گیری

حجت‌الاسلام والمسلمین بیات گفت: باید با همکاری دانشگاه‌ها جنبه‌های مختلف موضوعات فقهی جدید شناسایی شود و در اختیار مراجع و نهاد‌های مختلف قرار گیرد تا بتوانند بصورت دقیق حکم کنند.

به گزارش ایکنا از قم،  به نقل از روابط عمومی مرکز موضوع شناسی احکام فقهی، حجت‌الاسلام والمسلمین بیات، رئیس مرکز موضوع‌شناسی احکام فقهی در نشستی که به مناسبت روز پژوهش و روز وحدت حوزه و دانشگاه در مرکز فقهی ائمه اطهار برگزار شد با اشاره به پیچیدگی موضوعات مختلف در دنیای امروز بهره‌گیری از علم موضوع شناسی را ضروری دانست و گفت در این زمینه همکاری حوزه و دانشگاه برای گره‌گشایی از مباحث جدید جامعه ضروری است. 

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بهره‌گیری فقها از سایر دانش‌ها به صورت فردی موردی و ناقص انجام می‌شود افزود تاکید رهبر معظم انقلاب برای راه‌اندازی این مرکز ناشی از اهمیت این موضوع است. 

رئیس مرکز موضوع شناسی احکام فقهی با اشاره به اینکه اگر مسائل مستحدثه را به درست نشناسیم فقه ما کارآمدی خود را از دست خواهد داد، افزود: این مرکز می‌کوشد با شناخت دقیق موضوعات به فقها و دستگاه‌های قانونگذاری و قضایی کمک کند؛ بسیاری از موضوعات در نزد مراجع معطل مانده افزود این امر ناشی از پیچیدگی موضوعات و ابهاماتی است که در این زمینه وجود دارد.

وی بیان کرد: باید با همکاری دانشگاه‌ها جنبه‌های مختلف موضوعات جدید شناسایی شود و در اختیار مراجع و نهاد‌های مختلف قرار گیرد تا بتوانند بصورت دقیق حکم کنند.

رئیس مرکز موضوع شناسی احکام با بیان اینکه موضوعات تخصصی بدون رجوع به علوم مختلف قابلیت تشخیص ندارد افزود فقه ما نیازمند ترسیم نقشه راه رجوع به دانش‌های مرتبط و ساز و کار بهره‌گیری از این دانش‌هاست.

بیات از حرکت این مرکز به سمت پژوهش‌های آینده نگر خبر داد و گفت موضوع شناسی به عنوان یکی از دانش‌ها در انجمن اصول حوزه به رسمیت شناخته شده، اما این دانش هنوز در ابتدای راه است و نیازمند تکامل است.

انتهای پیام
captcha