مجلس لایحه عفاف و حجاب را پس از اعلام ایرادات به شورای نگهبان ارسال نکرده است
کد خبر: 4183959
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۹
سخنگوی شورای نگهبان:

مجلس لایحه عفاف و حجاب را پس از اعلام ایرادات به شورای نگهبان ارسال نکرده است

هادی طحان‌نظیف از ارسال نشدن مجدد لایحه عفاف و حجاب از سوی مجلس پس از اعلام ایرادات و ابهامات در مرحله اول به شورای نگهبان خبر داد.

هادی طحان‌نظیف، سخنگوی شورای نگهبان

به گزارش ایکنا، هادی طحان‌نظیف، سخنگوی شورای نگهبان، صبح امروز، شنبه 4 آذرماه، در نشست خبری با تبریک هفته بسیج به بسیجیان مخلص کشورمان، به تشریح بررسی مصوبات ارسالی از سوی مجلس شورای اسلامی پرداخت.
 
طحا‌ن‌نظیف با اشاره به عدم مغایرت طرح اصلاح بند (۱) ماده (۸۳) قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی با شرع و قانون اساسی گفت: این طرح در خصوص پیگیری‌های مردم از نمایندگان مجلس بود که شائبه آن را داشت که مشمول ماده 83 قانون انتخابات مجلس باشد که چون این مسئله در راستای ایفای وظایف نمایندگی است مشمول این ماده نمی‌شود.
 
سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به بررسی لایحه حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در شورای نگهبان گفت: پس از این بررسی‌ها این لایحه همچنان با ایراداتی از سوی شورا مواجه است. پیش از این نیز گزارش ایرادات و ابهامات را در فضای رسانه‌ای منتشر کردم.           
 
وی طرح تأمین مالی تولید و زیرساخت‌ها، طرح اصلاح بند «ک» تبصره (۱) قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور و طرح اساسنامه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور را از دیگر مصوباتی خواند که با ایراد و ابهام شورای نگهبان مواجه شد و دوباره برای رفع ایرادات به مجلس بازگردانده شد.
 

اظهار نظر درباره افزایش سن بازنشستگی

 
طحان نظیف در پاسخ به سؤالی درباره تصویب افزایش سن بازنشستگی از سوی مجلس در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه گفت: ما برای برنامه هفتم تاکنون 15 جلسه غیررسمی برگزار کرده‌ایم اما چون این مصوبه در روزهای اخیر انجام گرفته هنوز متن اصلی آن به دست ما نرسیده ولذا پس از دریافت متن رسمی و بررسی، درباره آن اظهارنظر خواهیم کرد.
 
وی درباره زمان آزمون شفاهی نامزدهای مجلس خبرگان رهبری گفت: هفته گذشته آزمون کتبی از نامزدهایی که نیاز به آزمون داشتند برگزار شد که 328 نفر دعوت به آزمون شدند و اکثریت آنها شرکت کردند و حدود 69 نفر در آزمون حاضر نشدند. طی یک تا دو هفته آینده، کسانی که در ادوار قبلی در آزمون کتبی قبول شدند برای آزمون شفاهی دعوت می‌شوند  و برای کسانی که در آزمون کتبی اخیر شرکت کردند در یکماه آینده برای آزمون شفاهی دعوت خواهند شد.
 
سخنگوی شورای نگهبان درباره کاهش خدمت سربازی توسط نمایندگان در جریان بررسی لایحه برنامه هفتم و نظر شورای نگهبان در این رابطه گفت: همانطور که گفتم هنوز به طور رسمی متن برنامه را دریافت نکرده‌ایم و لذا پس از دربافت متن برنامه بررسی‌ها را آغاز و نتایج را اعلام می‌کنیم و همه سوابق و مستندات این موضوع مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
 
طحان‌نظیف در پاسخ به سؤالی پیرامون توصیه شورای نگهبان به مجلس درباره نحوه بررسی و ایجاد تغییر در لایحه بودجه 1403 با توجه به تغییرات زیاد مجلس در لایحه برنامه هفتم گفت: من الان ارزیابی دقیقی از میزان تغییرات لایحه برنامه هفتم در مجلس ندارم اما در تصویب لوایح بودجه، مشابه لوایح دیگر، این اختیار مجلس است که تغییراتی را در متن هنگام تصویب داشته باشد اما این تغییرات نباید به گونه‌ای باشد که شاکله لایحه را تغییر دهد.          
 
وی درباره اظهار نظر برخی رسانه‌ها و جریان‌های خاص سیاسی در خصوص تعدادی از نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان رهبری با هدف تحت فشار قرار دادن شورای نگهبان با هدف تأیید صلاحیت آنها گفت: شورای نگهبان توصیه‌پذیر نیست و به دنبال انجام وظیفه قانونی خود است. حال ممکن است فعالان سیاسی در فضای سیاسی مطالبی را مطرح کنند اما انتظار این است که متعرض وظایف قانونی دستگاه‌های دیگر نشوند و اجازه دهند که دستگاه‌ها از جمله شورای نگهبان به وظایف قانونی خود عمل کرده و مسئولیت خود را با دقت و در آرامش و براساس قانون انجام دهند.
 

آخرین وضعیت لایحه عفاف و حجاب

 
طحان‌نظیف در پاسخ به سؤالی پیرامون آخرین وضعیت لایحه عفاف و حجاب و اظهارنظر رئیس مجلس درباره ارسال آن به شورای نگهبان پس از رفع ایرادات در مجلس گفت: این لایحه را در مرحله دوم هنوز از مجلس دریافت نکردیم ولذا ایرادات آن همچنان باقی است.   
 
طحان‌نظیف درباره اقدامات و تمهیدات شورای نگهبان برای بررسی شفافیت مالی نامزدهای انتخابات مجلس گفت: در این باره دو موضوع مطرح است؛ بحث شفافیت منابع مالی نامزدها و دیگری بحث پاکدستی و سلامت اقتصادی آنها. درباره شفافیت منابع مالی نامزدها برای اولین بار در انتخابات این دوره شاهد اجرایی‌سازی این قانون هستیم که مربوط به سال 1398 است. براساس این قانون نامردها هنگام ثبت نام شماره حساب انتخاباتی خود را در سامانه مربوطه اعلام کردند که میزان هزینه‌های انتخاباتی آنها در آنجا ثبت و بررسی می‌شود. مسئله دوم بحث پاکدستی و سلامت اقتصادی نامزدها است که یکی از مؤلفه‌های اصلی در بررسی صلاحیت‌هاست و این برای شورای نگهبان بسیار دارای اهمیت است و مسائلی از قبیل اینکه نامزدها جزو فراریان مالیاتی، بدهکاران کلان بانکی و ... نباشند که به این موارد در بررسی صلاحیت‌ها توجه می‌شود.
 

نظر شورای نگهبان درباره اخذ رأی الکترونیکی

 
وی درباره ضرورت یا عدم ضرورت جزئیات رد صلاحیت‌ها از سوی هیئت‌های اجرایی گفت: این مسئله در وهله اول باید از خود این هیئت‌ها پرسیده شود. زیرا هیئت‌های اجرایی شأن مستقلی جدا از شورای نگهبان دارند اما طبق قانون باید این دلایل را اعلام می‌کردند اما اینکه به چه ترتیبی عمل شده، اطلاع دقیقی ندارم. 
 
سخنگوی شورای نگهبان درباره تمهیدات در نظرگرفته شده برای انتخابات الکترونیکی گفت: این موضوع در قانون جدید انتخابات آمده است. البته بخش‌های مختلفی از انتخابات به صورت الکترونیکی در حال انجام است اما در زمینه اخذ رأی به صورت الکترونیکی باد گفت تعاملاتی با وزارت کشور داریم و اخیرا نیز طرحی را در این باره از وزارت کشور دریافت کردیم که در حال بررسی آن هستیم که پس از پایان بررسی در شورای نگهبان و تصمیم‌گیری، نظر کارشناسی خود را اعلام خواهیم کرد. 
 

نقش عمل به مر قانون در افزایش مشارکت انتخاباتی

 
طحان‌نظیف درباره برنامه شورای نگهبان برای عملی کردن بیانات رهبر انقلاب پیرامون فراهم کردن زمینه برگزاری پرشور انتخابات گفت: درباره انتخابات تمهیدات مختلفی از ابتدای سال در نظر گرفته شده و جلسات متعددی را با دستگاه‌های مختلف برگزار کردیم و آسیب‌شناسی درباره انتخابات ادوار گذشته انجام شده است. الان هم وارد مرحله بررسی صلاحیت‌ها و رسیدگی به شکایات نامزدها از هیئت‌های اجرایی از سوی هیئت‌های نظارت شده‌ایم. در واقع قانون مراحل مختلفی را برای اتقان کار پیش‌بینی کرده است. برداشت ما این است که اگر در چارچوب قانون و وظایف خود عمل کنیم، حتماً آثاری را در حوزه افزایش مشارکت در انتخابات خواهد داشت.
 
سخنگوی شورای نگهبان درباره مزیت‌های قانون جدید برای شورای نگهبان با درنظر گرفتن زمان بیشتر برای بررسی صلاحیت‌ها گفت: اصلاح قانون انتخابات یک مسئله دفعی و یکباره نبود و از سال‌های گذشته این موضوع مطرح بود و به طور مشخص درباره این طرح از یکسال گذشته بحث‌های کارشناسی در مجلس و مرکز پژوهش‌ها و کمیسیون تخصصی مجلس مطرح بود. این قانون هم در راستای اجرایی‌سازی سیاست‌های کلی انتخابات پس از حدود 7 سال به تصویب رسید و باید مبنای عمل قرار بگیرد.
 
وی افزود: این اصلاحیه در راستای حقوق داوطلبان و مردم گام‌هایی را برداشت که نمونه آن پیش‌بینی فرآیند پیش ثبت نام است و بدون داشتن هزینه‌ای در قالب ارتباط مردم با سامانه‌ها انجام گرفت و اگر افراد متوجه عدم داشتن شرایط قانونی می‌شدند دیگر وارد مراحل بعدی نمی‌شدند. همچنین به روز‌رسانی برخی احکام تبلیغات و تخلفات در کنار زمان بررسی صلاحیت‌ها از جمله مزیت‌های این قانون جدید است. این تغییرات قانونی لازم بود اما کافی نیست چون همه آسیب‌ها را برطرف نمی‌کند اما می‌توان آن را گامی به جلو تلقی کرد.
 

ارزیابی عملکرد هیئت‌های اجرایی انتخابات

 
طحان‌نظیف درباره ارزیابی خود از عملکرد هیئت‌های اجرایی در بررسی صلاحیت‌ها نسبت به ادوار قبل گفت: در زمینه بررسی صلاحیت‌ها، ملاک و معیار ما انطباق افراد با شرایط قانونی است. ممکن است این تعداد در دوره‌ای کمتر و در دوره‌ای بیشتر باشد. در ادواری نظر هیئت‌های اجرایی بیشتر به تأیید صلاحیت‌ها و در دوره‌هایی به سمت عدم تأیید صلاحیت‌ها بوده اما چون هنوز دو مرحله از بررسی صلاحیت‌ها باقی مانده نمی‌توان درباره میزان نهایی تأیید صلاحیت نامزدها اظهار نظر کرد. 
 
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سؤال که زندگی همسر و فرزندان نامردهای انتخابات مجلس در خارج از کشور ملاکی برای رد صلاحیت آنها است، گفت: این موضوع فی‌نفسه نمی‌تواند باعث رد صلاحیت نامزدها شود و تصریح و تأکید قانون نسبت به خود نامزدها است.
 
وی درباره تخلف بودن حمایت مستقیم یا غیر مستقیم رسانه‌های دولتی از نامزدهای انتخابات گفت: براساس قانون امکانات دولتی و عمومی باید به نحو برابر و عادلانه در اختیار همه نامزدها قرار بگیرد که در ماده 79 فصل ششم قانون انتخابات به این موضوع اشاره شده است. صدا و سیما هم اخیرا اقداماتی را برای عادلانه شدن فضای رقابت انتخابات در حال انجام است. اگر جایی هم تخریب نامزدها انجام شود قانون پیش‌بینی لازم را انجام داده است. الان هنوز نامزدهای نهایی مشخص نشده‌اند و لذا شکایاتی دراین خصوص دریافت نکرده‌ایم.
 

درهای شورای نگهبان به روی همه احزاب و جریان‌های سیاسی باز است 

 
طحان‌نظیف در پاسخ به سؤالی درباره اقدامات شورای نگهبان برای دفاع از جایگاه خود در مقابل هجمه‌ها و تخریب‌ها در آستانه دو انتخابات گفت: در انتخابات همیشه شاهد رقابت‌های سیاسی بودیم و هستیم. ممکن است برخی جریان‌های سیاسی بخواهند اقداماتی را برای تحت تأثیر قرار دادن نهادهایی مانند شورای نگهبان انجام دهند اما همیشه بهترین مسیر، مسیر قانونی است و افراد باید مطالبات خود را از مسیر قانونی پیگیری کنند. شورای نگهبان هم بارها اعلام کرده که گوش شنوا دارد و درهای آن به روی همه احزاب، جریان‌های سیاسی و فعالان سیاسی که حرفی دارند یا احساس تضییع حق می‌کنند، باز است و این افراد می‌توانند نکات خود را با ما در میان بگذارند. اساسا شورای نگهبان یک داور برای پیگیری و احقاق حقوق همین افراد است. 
 
وی اظهار کرد: قانون انتخابات هم چندین مرحله را برای طرح شکایت پیش‌بینی کرده است. ضمن اینکه فضای سیاسی کشور فضا باز و آزادی است و اگر کسی مطلبی دارد می‌تواند آن را به دور از هیجانات سیاسی و رسانه‌ای آن را مطرح کند. البته طبق قانون انتخابات اگر کسی برخلاف آنچه به او اطلاع داده شده، مطالبی را به صورت خلاف واقع یا نادرست به نهادی مانند شورای نگهبان نسبت دهد، حق دفاع برای آن نهاد وجود دارد.   
 
طحان‌نظیف در پایان در پاسخ به سؤالی پیرامون ادعای چند باره اصلاح‌طلبان مبنی بر رد صلاحیت نامزدهای آنها توسط شورای نگهبان گفت: بارها عرض کردیم که شورای نگهبان نگاه سیاسی، حزبی و جناحی ندارد. ما پیشگویی نمی‌کنیم و از رسانه‌ها نیز می‌خواهیم که پیش‌داوری نکنند.
انتهای پیام
captcha