شناسایی رابطان قرآنی روستاها از سوی وزارت جهادکشاورزی
کد خبر: 4178472
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۶
مهدی نادی خبر داد:

شناسایی رابطان قرآنی روستاها از سوی وزارت جهادکشاورزی

رئیس اداره امور قرآنی وزارت جهاد کشاورزی از شناسایی فعالان قرآنی روستاها به منظور بهره‌مندی از آنها به عنوان رابط قرآنی خبر داد و گفت: تاکنون بیش از پنج هزار روستا از حدود دو هفته قبل تحت پوشش این برنامه قرار گرفته است و پیش‌بینی می‌شود تعداد روستاهای دارای رابط قرآنی به 10 هزار روستا برسد.

شناسایی رابطان قرآنی روستاها از سوی وزارت جهادکشاورزی

مهدی نادی، رئیس اداره امور قرآنی وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، با اشاره به فعالیت‌های این نهاد در حوزه فرهنگی گفت: وزارت جهاد کشاورزی از قدیم‌الایام و از همان سال‌هایی که با عنوان جهاد سازندگی فعالیت داشت، یکی از بخش‌های کاری آن، کمیته فرهنگیِ جهاد بود. این کمیته وظایفی برای خود تعریف کرده بود که از جمله آنها رسیدگیِ فرهنگی به روستاها و مناطق عشایری بود. در همین راستا در برخی روستاها کتابخانه‌هایی درست شده بود و از طریق این کتابخانه کارهای فرهنگی پیگیری می‌شد. 

وی افزود: با ادغام وزارت جهاد سازندگی و با کشاورزی اگرچه این فعالیت ادامه داشت، اما کم‌رنگ شده بود، اما سایر مباحث مانند ترویج کار کشاورزی و اطلاع‌رسانی مباحث مربوط به کشاورزی و ... رونق خود را داشت. به همین خاطر و بنا بر رسالت ذاتی جهاد کشاورزی و تعهدی که نسبت به روستا و عشایر برای خود قائل است، به دنبال زنده کردن این کار در حوزه قرآن هستیم، به تبع وقتی این کار در حوزه قرآن صورت گیرد مباحث ترویجی نیز توسعه پیدا خواهد کرد.

نادی تصریح کرد: به همین خاطر طرحی را آغاز کرده‌ایم که در آن در هر روستا که جمعیتی داشته باشد و خانوارهایی در آنجا ساکن باشند، یک رابط قرآنی در نظر خواهیم گرفت. برای انتخاب این رابط قرآنی هم یک سری شرایط تعریف شده است که از جمله آنها تحصیلات نسبی خوب، سابقه فعالیت قرآنی و فرهنگی در روستا، علاقه به فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی و یک سری جزئیات دیگر که شرایط را برای این همکاری فراهم می‌کند.

رئیس اداره امور قرآنی وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: یک سری وظایف هم برای این رابطان قرآنی پیش‌بینی کرده‌ایم که در روستایی که در آنجا ساکن هستند، پیگیری خواهند کرد. از جمله اینکه فعالان قرآنی روستاها را شناسایی کنند، تشکیل جلسات قرآن را در برنامه قرار دهند، جلسات قرآن به صورت گردشی در منازل ساکنان روستا راه‌اندازی شود، تلاوت یک صفحه قرآن بعد از نمازجماعت در مساجد روستا در برنامه قرار گیرد. 

وی در ادامه به بخش دیگری از وظایف رابطان قرآنی روستاها اشاره و بیان کرد: هماهنگی برای برگزاری محافل انس با قرآن با حضور اهالی روستا و قاریان ممتاز از دیگر وظایفی است که برای این رابطان تعریف شده است. رابط قرآنی مأموریت دارد معلمان قرآن روستاها را شناسایی و اگر روستایی معلم قرآنی نداشت نسبت به دعوت معلم از خارج از روستا اقدام کنند. برگزاری کلاس‌های آموزش قرآن به صورت جداگانه برای آقایان و بانوان، تعریف برنامه توسعه‌ای و ارتباط با حوزه نمایندگی ولی فقیه در مدیریت جهاد کشاورزی در شهرستان برای انتقال برنامه‌ها از دیگر اقداماتی است که از سوی این رابطان قرآنی صورت می‌گیرد. 

نادی اظهار کرد: در کنار این فعالیت‌ها تلاش می‌کنیم در آینده نزدیک کاروان‌های قرآنی را راه‌اندازی کنیم و به روستاها در استان‌های مختلف سر بزنیم. این کاروان‌ها در حال حاضر در استان‌های سمنان و گیلان راه‌اندازی شده و قاریان و حافظان حاضر در این کاروان به اجرای برنامه قرآنی در روستاها می‌پردازند. به حول الهی این کار را به زودی توسعه خواهیم داد.

وی افزود: در کنار وظایفی که برای رابطان قرآنی تعریف شده است حوزه نمایندگی ولی فقیه در جهاد کشاورزی نیز تلاش می‌کند تا از طریق ادارات شهرستانی رابطان قرآنی شناسایی شده و ارتباط مفیدی با آنها برقرار شود. همچنین تلاش خواهد شد تا در بازه‌های زمانی مختلف از طریق شبکه‌های اجتماعی و حضوری جلساتی برگزار شود تا علاوه بر هم‌اندیشی و هم‌فکری، طرح و برنامه‌هایِ فرهنگی جهاد اطلاع‌رسانی شود. همچنین تلاش خواهیم کرد تا از طریق دستگاه‌های مختلف همچون سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بسیج و ... امکانات قرآنی از قبیل رحل، قرآن و ... برای روستاها تأمین کنیم تا کارها رونق گیرد. همچنین در تلاش هستیم تا یک بانک اطلاعاتی از این دوستان ایجاد شود تا کار شناسایی آنها با سهولت بهتری صورت گیرد. 

نادی با تأکید بر اینکه این طرح از حدود دو هفته قبل آغاز به کار کرده است، گفت:‌ در حال حاضر یک لینک مجازی درست شده و به تمامی شهرستان‌ها ابلاغ کرده‌ایم تا رابطان قرآنی شناسایی شده به آن مراجعه کنند، تا کنون بیش از پنج هزار رابط در سراسر کشور وارد این لینک شده و شناسایی شده‌اند و بیش از پنج هزار روستا تحت پوشش این برنامه قرار گرفته است و به سرعت جلو می‌رود، پیش‌بینی ما این است که بیش از 10 هزار روستا رابط قرآنی داشته باشد. 

نادی در پایان بیان کرد: اولین اقدامی که امیدواریم به کمک این دوستان رونق خوبی پیدا کند، برگزاری مسابقات قرآن روستائیان و عشایر کشور است. این مسابقات هر ساله به مناسبت دهه مبارکه فجر از سوی وزارت جهاد کشاورزی برگزار می‌شود و امسال هم در تلاشیم با کمک همین رابطان قرآنی به زودی فراخوان آن ابلاغ شود.

انتهای پیام
captcha