اصول سه‌گانه دعوت حضرت نوح (ع) + تلاوت
کد خبر: 4177108
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۵
سوره‌های قرآن/ 71

اصول سه‌گانه دعوت حضرت نوح (ع) + تلاوت

حضرت نوح(ع) یکی از پیامبران ویژه الهی است که طبق گفته‌ها، حدود هزار سال برای هدایت قومش از خداوند مهلت گرفت و برای دعوت مردم به راه درست اصولی را رعایت کرد که در قرآن از آن یاد شده است.

سوره نوح

به گزارش ایکنا، هفتاد و یکمین سوره قرآن کریم «نوح» نام دارد. این سوره با 28 آیه در جزء بیست و نهم قرآن کریم، جای گرفته است. سوره نوح که مکی است، در ترتیب نزول، هفتاد و یکمین سوره‌ای است که بر پیامبر اسلام(ص) نازل شده است.

حضرت نوح(ع) یکی از پیامبران خاص الهی است و علت نامگذاری این سوره به نام این پیامبر الهی به دلیل پرداختن به داستان وی بوده است. این سوره تصویری از مبارزه دائمی طرفداران حق و باطل و برنامه‌هایی است که طرفداران حق باید در مسیر خود آنها را اجرا کنند.

داستان حضرت نوح و سرگذشت قوم او در سوره‌های مختلفی از قرآن اشاره شده اما آنچه در سوره نوح(ع) آمده قسمت خاصی از زندگی او است که در جای دیگری به این صورت نیامده است. در این سوره به دعوت مستمر و مداوم حضرت نوح به سوی توحید و چگونگی این دعوت و رفتار حضرت با قوم لجباز خود که حاضر به ایمان آوردن نبودند، پرداخته شده است.

داستان حضرت نوح(ع) با قومش به عنوان تجربه‌ای از تجارب دعوت الهی در زمین و موضع‌گیری‌های مخالفان و درگیری حق و باطل در این سوره بیان شده است؛ به همین مناسبت، برای آن نام «نوح» را برگزیده‌اند.

آیه سوم سوره نوح «أَنِ اعْبُدُوا اللَّـهَ وَاتَّقُوهُ وَأَطِيعُونِ: خدا را بپرستيد و از او پروا داريد و مرا فرمان بريد» را دربردارنده اصول سه‌گانه دعوت حضرت نوح(ع) دانسته‌اند. بخش اول آیه «أَنِ اعْبُدُوا اللهَ» را نشان‌دهنده شناخت قوم نوح نسبت به خدا می‌داند؛ اما آنها به جای پرستش خدا، بت‌ها را عبادت می‌کردند؛ به همین دلیل اصل اول دعوت نوح را دعوت به توحید در عبادت معرفی می‌کند. دومین اصل برگرفته از عبارت «وَ اتَّقُوهُ» به معنای دوری از گناهان و در مقابل آن، انجام کارهای خوب و پسندیده است. اصل سوم «وَ أَطِيعُونِ» است که آن را اطاعت از نوح، تأیید مقام پیامبری او و دریافت آموزه‌های دینی از او دانسته‌اند.

کد

تلاوت آیات 15 سوره نوح و سوره تکویر توسط سعید مُسَلِّم

در این سوره نصیحت‌ها و توصیه‌های حضرت نوح، تأکید بر تقوای الهی و اطاعت از خدا و پیامبرش، شمارش نعمت‌های خدا و آثار و نشانه‌های توحید، بیان اصول اعتقادی، فقهی، اخلاقی و اجتماعی و همچنین دعاهای آموزنده حضرت نوح و شیوه دعا کردن بیان شده است.

انتهای پیام
captcha