نظام آموزشی امام جعفر صادق(ع) بسيار پيشرو بوده است
کد خبر: 4172837
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۵
عضو هیئت علمی دانشکده علوم قرآنی آمل:

نظام آموزشی امام جعفر صادق(ع) بسيار پيشرو بوده است

جواد فرامرزی به دیدگاه امام صادق(ع) در نظام آموزشی و تعليم و تربيت پرداخت و گفت: نظام آموزشی امام جعفر صادق(ع) با توجه به زمان خود بسيار پيشرو بوده است.

جواد فرامرزی

به گزارش ایکنا  مازندران، به نقل از روابط عمومی دانشکده علوم قرآنی آمل، جواد فرامرزی، عضو هیئت علمی دانشکده علوم قرآنی آمل، به نظام آموزشی و تعليم و تربيت از دیدگاه امام صادق(ع) پرداخت و گفت: امام جعفر بن محمد صادق(ع) (83-148ق) در بين ائمه شيعه(ع) با توجه به شرائط سياسی و اجتماعی زمان خود، به‌حق سرآمد آموزش و نظام روشمند تعليم و تربيت در اسلام است، تا آنجا كه مذهب شيعه با سعی و كوشش آن حضرت، به مذهب جعفری نامگذاری شد.

وی افزود: آنچه كه از يافته‌های تاريخی و روايات امام صادق(ع) بر می آيد، اين است كه نظام آموزشی ايشان با توجه به زمان خود بسيار پيشرو بوده است و يقينا با جمع‌بندی روايات و پژوهشی همه‌جانبه می‌توان مكتب آموزشی و نظام تعليم و تربيت امام صادق را ارائه داد.

فرامرزی تصریح کرد: يكی از مواردی  كه در مكتب آموزشی امام صادق(ع) وجود دارد و می‌تواند مورد توجه اساتيد و معلمان قرار گيرد، اشاره به ظرفيت وجودی و علمی شاگرد و مستمع در علم‌آموزی است. اين مهم كه امروزه نيز می‌توان مصاديقی از آن را مطرح کرد، در روايتی از امام صادق(ع) بازتاب يافته است.

عضو هئیت علمی دانشکده علوم قرآنی آمل با بیان اینکه امام صادق(ع)در روایتی می‌فرمايد که «ليس احتمال امرنا التصديق له و القبول فقط، من احتمال امرنا ستره و صيانته عن غير اهله»، خاطرنشان کرد: هرچند اين روايت احتمالا در خصوص امر ولايت و در جهت آموزش به شيعيان است، اما از برخی از محتوی روايت به‌ويژه از جمله غير اهله می‌توان معنای عام استنباط كرد و اينكه در امر آموزش به‌ويژه در امور دينی بايد ظرفيت مخاطب را در نظر گرفت و به اندازه فهم و دركش، مطلب را در اختيار او قرار داد.

انتهای پیام
captcha