صدور ۱۶۲۲ سند مالکیت به نام اراضی موقوفه استان مرکزی
کد خبر: 4172172
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۸

صدور ۱۶۲۲ سند مالکیت به نام اراضی موقوفه استان مرکزی

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی گفت: در یک‌ سال گذشته یک هزار و ۶۲۲ سند مالکیت به نام اراضی موقوفه در استان مرکزی صادر شد که از این تعداد، یک هزار و ۱۵۷ مورد از پلاک‌های موقوفه بدون سند مالکیت است و تعداد ۴۶۵ مورد نیز سند دفترچه‌ای است که تبدیل به سند تک برگ شد.

حجت الاسلام عبدالله واحدی، مدیرکل اوقاف مرکزی

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، حجت‌الاسلام عبدالله واحدی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی، امروز، هشتم مهرماه در نشست مطبوعاتی که به‌منظور تشریح برنامه‌های هفته وقف در سالن جلسات اداره‌کل برگزار شد، اظهار کرد: هفته وقف هر سال از دهه پایانی ماه صفر و هفته ابتدایی ماه ربیع‌الاول برگزار می‌شد که با نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی این هفته امسال همزمان با ایام میلاد نبی‌مکرم اسلام(ص) از 16 ماه ربیع‌الاول تا 22 همین ماه مقارن با 10 تا 16 مهرماه جاری برگزار می‌شود.

وی شعار این هفته را طبق سال‌های قبل «همه واقف باشیم» دانست و روزشمار این هفته را به این شکل اعلام کرد: دوشنبه، 10 مهر با عنوان «وقف، رسانه و ترویج فرهنگ وقف»، سه‌شنبه، 11 مهر «وقف، قرآن، سنت نبوی و سیره معصومین(ع)»، چهارشنبه 12مهر «وقف، اقتصاد پایدار، رشد تولید»، پنج‌شنبه، 13 مهر «وقف، امامزادگان، ترویج فرهنگ زیارت»، جمعه، 14 مهر «وقف، حمایت از خانواده، ترویج سبک زندگی اسلامی»، شنبه، 15 مهر «وقف، حمایت از نخبگان علمی و دانش بنیان‌ها»، یکشنبه، 16 مهر «وقف، سلامت جامعه، تکریم واقفین و خیرین» نام‌گذاری شده است.

واحدی با بیان اینکه امسال در استان 14 برنامه کلی در قالب 176 ویژه‌برنامه پیش‌بینی شده است، برگزاری همایش یاوران وقف و تجلیل از خبرنگاران فعال در این حوزه، راه‌اندازی ایستگاه «همه واقف باشیم» با حضور مبلغان و مشاوران دینی و کارشناسان خبره در این حوزه، برپایی خیمه‌های معرفت با حضور 43 مبلغ بومی و غیربومی، برپایی نمایشگاه دستاوردهای اوقاف در یک سال گذشته را از جمله برنامه‌های اجرایی هفته وقف در استان بیان کرد.

وی برپایی سلسله مباحث مربوط به وقف در راستای پرداختن به موضوعات جدید وقفی و محافل انس با قرآن در استان با حضور قاریان کشوری و بین‌المللی را از دیگر برنامه‌های اجرایی برشمرد و تصریح کرد: برگزاری مسابقه فرهنگی ویژه هفته وحدت، دیدار با آیت‌الله دری نجف‌آبادی، نماینده ولی‌ فقیه در استان، مخلص‌الائمه، استاندار، فرمانداران، سخنرانی پیش از خطبه‌ها، دیدار با خانواده معظم شهدا و جانبازان از دیگر برنامه‌هاست.

واحدی از توزیع بیش از 14 هزار بسته کمک معیشتی بین نیازمندان استان خبر داد و افزود: اجرای طرح «قرار دوازدهم» از جمله طرح‌هایی است که به همت اوقاف و اجرای نیات واقفان و خیرین نیک‌اندیش در حال اجراست و در این راستا برای 14 هزار و 380 بسته معیشتی قریب به 8.6 میلیارد تومان هزینه شده است.

وی با بیان اینکه طبخ و توزیع ۴۵۰ هزار پُرس غذای گرم به ارزش 15 میلیارد تومان، راه‌اندازی چهار کارگاه آموزش و اشتغال با عنوان «شمیم خدمت» با هدف‌گذاری یک هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی ویژه بانوان بدسرپرست یا بی‌سرپرست و کمک به دو هزار کودک یتیم به ارزش 600 میلیون تومان از دیگر اقدامات صورت گرفته در یک سال گذشته است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی با اشاره به اجرای طرح «مهر تحصیلی» اعلام کرد: با شروع فصل بازگشایی مدارس 900 بسته نوشت‌افزار ویژه دانش‌آموزان به ارزش هر بسته 500 هزار تومان و در مجموع 500 میلیون تومان بین نیازمندان توزیع شده است. همچنین از محل اجرای نیات واقفان و خیرین در یک سال گذشته 330 نفر به کربلای معلی و مشهد مقدس مشرف شدند.

واحدی در بخشی از سخنان خود به برپایی موکب سیدالشهدا(ع) این استان در مسجد براثا به کمک خیرین و تأمین نیازها از محل اجرای نیات واقفان به مناسبت اربعین حسینی خبر داد و افزود: این موکب مفتخر است که 50 هزار زائر را تحت پوشش خدمات رفاهی، درمانی و فرهنگی قرار داده است.

دارو، درمان، قرآن و تحصیل از نیازهای وقفی استان مرکزی

وی از دیگر اقدامات اوقاف به آزادسازی زندانیان، کمک به تأمین جهیزیه و ازدواج جوانان، کمک به تأمین دارو و درمان نیازمندان اشاره کرد و افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون 25 وقف جدید به ارزش 75 میلیارد تومان ثبت شده است. دارو و درمان، کمک به تحصیل نیازمندان، مباحث قرآنی و حوزه‌های علمیه از جمله نیازهای استان در حوزه وقف هستند.

حجت‌الاسلام واحدی احیا و افزایش بهره‌وری موقوفات، رونق تولید و ایجاد اشتغال پایدار، اقدام به تأسیس شرکت طرح و توسعه دُرنیکا و راه‌اندازی پروژه ملی پرورش ماهی در قفس در بندر چارک استان هرمزگان را از دیگر برنامه‌ها دانست و اضافه کرد: از سال گذشته پروژه پنج هزار تن ماهی با در نظر گرفتن 50 قفس آغاز شده است که آبان‌ماه امسال اولین بازدهی این امر را شاهد خواهیم بود.

به گفته وی ایجاد ۹۰ مورد سرویس بهداشتی به مساحت ۶۰۰ مترمربع در آستان مقدس امامزاده محمدعابد(ع)، تکمیل پروژه گچ‌کاری به مساحت یک هزار و ۸۰۰ مترمربع در شبستان آستان مقدس امامزاده محمدعابد(ع) و ایجاد و تکمیل پروژه سرویس بهداشتی امامزادگان ۷۲تن ساروق به مساحت ۲۹۹ مترمربع از دیگر اقدامات صورت گرفته است. همچنین در یک‌ سال گذشته یک هزار و ۶۲۲ سند مالکیت به نام اراضی موقوفه در استان مرکزی صادر شد که از این تعداد، یک هزار و ۱۵۷ مورد از پلاک‌های موقوفه بدون سند مالکیت است و تعداد ۴۶۵ مورد نیز سند دفترچه‌ای است که تبدیل به سند تک برگ شد.

موقوفی بودن 213 روستا

وی با اشاره به موقوفی بودن 213 روستای استان مرکزی ادامه داد: یکی از مشکلات استان اختلاف اراضی بین مردم و اوقاف بود که سهم وقف به‌صورت مشاعی است. افرادی که در این راستا با اوقاف تعامل و همکاری لازم را داشته باشند با 30 درصد قیمت کارشناسی می‌توانند حق تملک اعیان دریافت کنند که این فرصت تا اسفند برای افراد محفوظ است. همچنین ساکنین شهرک‌های حمید و... اراک نیز که با مشکلات وقفی مواجه هستند تا 10 آبان‌ماه سال جاری فرصت دارند نسبت به رفع این اختلافات اقدام کنند.

واحدی به برگزاری چهل‌و‌ششمین دوره مسابقات قرآن اوقاف در استان مرکزی اشاره و تصریح کرد: این مسابقات در رشته‌های آوایی و معارفی برگزار و نفرات برتر به مرحله مقدماتی کشوری راه یافتند. از دیگر برنامه‌های موفق قرآنی شش ماهه نخست سال پخش مراسم جزءخوانی ماه مبارک رمضان به میزبانی روستاها و اجتماع قرآنیان در امامزاده 72تن ساروق است. اداره‌کل اوقاف استان آمادگی دارد تا این اجتماع را بار دیگر در استان اجرا کند.

وی تکمیل رواق امامزادگان ۷۲تَن ساروق(ع) به مساحت ۳۰۰ مترمربع، سنگ‌فرش محوطه این امامزاده به مساحت یک هزار و ۸۰۰ مترمربع، تهیه سنگ‌فرش آستان مقدس امامزادگان عبدالله(ع) و آمنه خاتون(س) شهرستان اراک به مساحت ۶۵۰ مترمربع، تکمیل پروژه محوطه‌سازی در آستان مقدس امامزاده اسحاق(ع) ساوه به مساحت یک هزار و ۲۰۰ مترمربع، تکمیل پروژه گچ‌بری و آینه‌کاری امامزاده محمد(ع) خمین و تکمیل پروژه دیوارکشی آستان مقدس امامزاده ابوطالب(ع) خمین را از دیگر برنامه‌های عمرانی اجرا بیان کرد.

مدیرکل اوقاف استان در پایان گفت: در یک سال گذشته یک هزار و ۶۳۲ سند مالکیت به نام اراضی موقوفات صادر شده و در حوزه اجاره‌ها نیز چهار هزار و ۳۱۸ قرارداد منعقد شده؛ همچنین در بحث حقوقی نیز آرایی صادر شده است.

انتهای پیام
captcha