«عاشورا»؛ ضرورتی فرهنگی برای جامعه + فیلم
کد خبر: 4169844
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۶
یادداشت وارده

«عاشورا»؛ ضرورتی فرهنگی برای جامعه + فیلم

تولید و پخش آثاری نظیر سریال «عاشورا» یک ضرورت فرهنگی و رسالت هنری برای جامعه هنری کشور است.

مینی‌سریال ۷ قسمتی «عاشورا» به کارگردانی‌ هادی حجازی‌فر در حال پخش از شبکه یک سیما است. این سریال که نسخه تلویزیونی فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» است هر هفته جمعه شب‌ها ساعت ۲۲ روی آنتن می‌رود. در سریال «عاشورا» بخشی از مجاهدت‌های فرمانده لشکر ۳۱ عاشورا، شهید مهدی باکری و برادرش حمید باکری به تصویر کشیده می‌شود.

نسخه سینمایی این سریال در چهلمین جشنواره فیلم فجر برنده پنج جایزه از جمله سیمرغ بلورین بهترین فیلم شد و توانست در اکران هم عنوان پرفروش‌ترین فیلم دفاع مقدس تاریخ سینمای ایران را از آن خود کند. این اثر مورد تمجید رهبر معظم انقلاب نیز قرار گرفته است.‌ 

با ذکر این مقدمه یادداشت جبار آذین، منتقد و کارشناس سینما را که در اختیار ایکنا گذاشته است را می‌خوانیم.

مینی‌سریال «عاشورا» به عنوان نسخه تلویزیونی «موقعیت مهدی» به همان جذابیت و زیبایی با تکیه بر پژوهش متقن و بهره‌گیری مناسب از زبان و بیان سینما و مولفه‌های آثار تلویزیونی، روایت دوست‌داشتنی برشی از زندگی شهدای ارجمند باکری‌ها است. فیلم سینمایی موقعیت مهدی یک اثر دفاع مقدسی و از برترین تولیدات سینمای مقاومت است. هادی حجازی‌فر بازیگر و کارگردانی مستعد و توانمند است و در نخستین گام کارگردانی در سینما موفق ظاهر شده است. «موقعیت مهدی» فیلمی شخصیت‌محور و بامحتوا است که به دور از سطحی‌نگری و شعار، زندگی برادران شهید مهدی و حمید باکری را به خوبی و باوفاداری به واقعیت‌های زندگی و مبارزات آن دو به‌ویژه سردار شهید مهدی باکری، هنرمندانه و صادقانه و صمیمانه به تصویر کشیده است.

تاریخ درخشان ایران، نیازمند ثبت هنرمندانه دلاوری‌های قهرمانان خود در تمام عرصه‌ها از جمله انقلاب و دفاع مقدس است و بر هنرمندان متعهد فرض است که در این راستا به هنرنمایی و هنرآفرینی بپردازند و آنها را به نیکی برای جوانان و نوجوانان که دوران‌های انقلاب و دفاع مقدس را ندیده‌اند، به تصویر درآورند و معرف آنها به نسل‌های آینده باشند و با تولید فیلم‌ها و سریال‌های قهرمان‌محور ارزشی، جلوه‌هایی از قدرت و بزرگی ایران و بزرگمردان کشور را در جهان نمایش دهند.

تولید و پخش مجموعه‌های دلنشین و دیدنی دفاع مقدسی و اجتماعی و خانوادگی که بر اساس پایبندی به فرهنگ‌ها و باورهای جامعه ساخته شده‌اند، در قالب مینی‌سریال و حتی فیلم‌های تلویزیونی خوش‌ساخت، می‌تواند پاسخگوی خواست‌ها و انتظارهای مخاطب باشد و مانند عاشورا به توفیق اجتماعی و کسب رضایت مردم دست یابد. سینمای ایران و سینمای دفاع مقدس و ارزش‌ها و آرمان‌های کشور مدیون حماسه‌ها و دلاوری‌های شهدا است و ایران اسلامی در این راه شهدا و بزرگان زیادی دارد که باید مجاهدات آن‌ها در قاب تلویزیون و پرده سینما و در عرصه هنر جاودان بماند. تولید و پخش «موقعیت مهدی‌»ها و «عاشورا»ها یک ضرورت فرهنگی و رسالت هنری برای جامعه هنری کشور است.

سینمای دفاع مقدس، قصه‌ها و غصه‌ها دارد و سال‌ها سلیقه‌مداری‌ها و بی‌اعتنایی‌ها و غربزدگی‌ها، مانع تولید مستمر و پرشمار آثار مقاومتی بودند، ولی امروز این موانع از سر راه هنر و هنرمندان و مسئولان برداشته شده و هنرمندان حرفه‌ای و جوانان با استعداد وارد این میدان شده و با یاری مسئولان فرهنگی و رسانه ملی به این مهم پرداخته‌اند و ما شاهد تولیدات فاخر و درخشان و شکوفایی فیلم‌ها و سریال‌های مقاومتی مهم و بزرگ در گستره سینما و تلویزیون ایران هستیم.

در هر حال، این نوع پخش سریال‌ها، علاقه‌مندان و مخاطبان خود را دارد و اگر چه فاصله زمانی میان قسمت‌های مختلف سریال‌ها زیاد است، اما چنانچه این آثار جذاب و بامحتوا و خوش‌پرداخت باشند و سلیقه و نظر مخاطب را هم در ساخت و ساختار خود لحاظ کرده باشند، بینندگان با اشتیاق آن‌ها را دنبال می‌کنند. تولید و پخش موفق عاشورا با ویژگی‌ها و امتیازهای فراوان هنری و مضمونی و محتوایی و ساختاری و استقبال و رضایت مخاطب، نمایشگر موفقیت پخش سریال‌ها به شیوه سنتی، یعنی هفته‌ای یک قسمت و در روزهای جمعه است.

به قلم جبار آذین

انتهای پیام
captcha