توکل و اعتماد به نفس و همراهی دولت و ملت، آینده افتخارآمیزی را برای کشور رقم می‌زند
کد خبر: 4167413
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۶

توکل و اعتماد به نفس و همراهی دولت و ملت، آینده افتخارآمیزی را برای کشور رقم می‌زند

رئیس جمهور گفت: با توکل به خدا و اعتماد به نفس باید گام‌های بلندی را برداریم، آینده برای ملت ایران بسیار روشن است دولت هم خدمتگزار مردم است و به نوکری مردم و کار برای مردم افتخار می‌کنیم لذا مطمئن هستیم دولت و ملت در کنار هم می‌توانند رویدادهای بسیار افتخار آمیز در کشور خلق کنند.

حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوربه گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور چهارشنبه شب ۱۵ شهریور ماه در دیدار با نخبگان خراسان جنوبی اظهار کرد: در معادن خراسان جنوبی نباید خام فروشی صورت گیرد. دولت باید پای بخش خصوصی را به بخش معادن باز کند. کار دولت هدایت و حمایت و نظارت است.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما با خام فروشی معادن مخالفیم و باید تمام تلاش برای فرآوری و ارزش افزوده باشد، بیان کرد: موانعی که نمی‌خواهد با افغانستان داد و ستد شود باید برطرف شود. مرز فرصت برای هر دو طرف است و فعال شدن بازارچه های مرزی یک فرصت است که استاندار و مسئولان این موضوع را دنبال کنند.

وی با بیان اینکه در ناوگان هوایی خراسان جنوبی بخش خصوصی باید سرمایه گذاری کند و دولت هم آمادگی برای حمایت دارد، تصریح کرد: وزارت راه و شهرسازی با همکاری بخش خصوصی این کار را فعال کند تا مشکل پروازهای استان اساسی حل شود.

رئیسی یادآور شد: دولت قرار است پروژه‌های نیمه تمام را تمام کند، به اسم هر کسی باشد مهم نیست؛ بلکه مهم آن است که پروژه‌ای که ناتمام بودن ان مردم را رنج می‌دهد به اتمام برسد.

وی با اشاره به موضوع تورم، گفت: تورم را می‌توان با رکود مهار کرد اما ما این راه را دنبال نمی‌کنیم همانطور که مقام معظم رهبری، مهار تورم و رشد تولید را با هم فرمودند. سال‌ها عقب ماندگی داریم و رفع آن نیازمند کار جهادی است.

رئیس جمهور گفت: گره‌های ذهنی امروز باید با تبیین درست گشوده شود به نحوی که اقشار مختلف جامعه با دل امیدوار، محکم و استوار در مسیر ترسیم شده حرکت کنند.

وی افزود: دشمن تلاش دارد با ایجاد گره‌های ذهنی به خصوص قشر جوان و دانشجو را به ناامیدی و یاس در عرصه‌های مختلف دچار کند که نخبگان ناظر بر این گره‌های ذهنی از طریق جهاد تبیین باید پای کار باشند.

نماینده مردم خراسان جنوبی در مجلس خبرگان رهبری گفت: امروز وظیفه همه کسانی که موثر، صاحب سخن و قلم هستند و امکان روشنگری دارند این است که اطلاعات خود را به روز کرده و در مقابل هجوم سهمگین برای شکل دادن ادراک ها در جنگ ترکیبی به وجود آمده در حوزه های مختلف امر جهاد تبیین را به عهده داشته باشند.

رئیسی با تاکید بر لزوم جهاد با مال، نفس و لسان ادامه داد: دشمن به دنبال تضعیف ایمان است و همانطور که مقام معظم رهبری تاکید دارند باید با تقویت ایمان به تداوم انقلاب کمک کنیم.

وی گفت: دشمن به دنبال ایجاد یاس و ناامیدی بین اقشار مختلف اعم از کسبه، کارآفرین، سرمایه گذار، استاد، دانشجو و طلبه است، لذا همه ما باید با امیدآفرینی در عرصه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با عملکرد مطلوب امید ایجاد کنیم تا دشمن با جنگ ترکیبی در این عرصه موفق نشود.

رئیسی افزود: در این زمینه نقش دانشگاه و حوزه، کارآفرین و اثرگذاران اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی برجسته است و تبیین باید ناظر به گره‌های ذهنی باشد تا تبدیل به ناامیدی، یاس و انفعال نشود.

وی گفت: وجود بیش از ۲۰۰ مجموعه علم و فناوری و دانش بنیان در مرکز استان و شهرستان‌های خراسان جنوبی جای خرسندی دارد که باید به لحاظ کمی و کیفی ارتقا یابد.

رئیس جمهور با اشاره به افزایش ارتباط وزارتخانه‌ها با شرکت‌های دانش بنیان ادامه داد: امروز ۴۰۰ هزار نفر در کشور با شرکت‌های دانش بنیان ارتباط دارد که باید این عدد افزایش یابد.

وی از خراسان جنوبی به عنوان استان فرهنگی یاد و اظهار کرد: استان خراسان جنوبی دارای چهره‌های علمی و اثرگذار است و پدران علم از این استان در کشور صاحب نظر هستند لذا پیشران بودن شرکت های دانش بنیان در منطقه موثر است.

رئیسی با بیان اینکه بورسیه‌ها کاملا عملیاتی شده تا دانشجو احساس کند نتیجه کارش در صنعت نمودار می‌شود و دانشگاه ها با بخش‌های متعدد کاری ارتباط عملیاتی گرفته است، تصریح کرد: در یکی از خط تولیدهای کامیون، دانشجو و استاد کنار هم هستند و این کار باید بدون وقفه صورت گیرد.

رئیس جمهور با اشاره به درخواست یکی از نخگبان درخصوص مشکلات دانشگاه پیام نور گفت: اگرچه در دانشگاه پیام نور دانشجو کم شده اما گفته‌ایم اساتید در دانشگاه های مختلف جذب شوند لذا هیچ استاد فرهیخته ای در کشور نه تنها بیکار نمی‌شود بلکه شأن و جایگاه اساتید محفوظ است.

به گزارش ایسنا، رئیسی با اشاره به مردمی سازی دولت گفت: در همه حوزه‌های دولت سیزدهم، مردم نقش دارند لذا در حوزه اقتصاد، تولید، کشاورزی، دامداری، تجارت، واردات بخش خصوصی حضور دارد اما نظارت دولت هم باید باشد.

وی بیان کرد: هر زمان با مردم پیش رفتیم کارها با کیفیت انجام شد که همین مسئله اربعین نمونه بارز آن است و دولت در حوزه زیرساخت تمام هم و غم خود را به کار گرفت در حالی که قبلا مشکلاتی وجود داشت.

رئیسی افزود: در سطح استان به دنبال کارهایی که از ابتدای انقلاب انجام شده، اقدامات خوبی را شاهد هستیم که می‌توان به جاده سازی اشاره کرد و برای اشتغال، مسکن و تولید در جای جای استان کار و تلاش انجام می گیرد.

وی با اشاره به اینکه میزان جاده سازی در استان تاکنون قابل توجه و تقدیر بوده است گفت: چون عقب ماندگی به ویژه در مناطق دور افتاده وجود دارد نیازمند اقدام ویژه هستیم. 

رئیس جمهور ادامه داد: امید است با کار جهادی و امیدآفرینی اقدامات را دنبال کرد لذا اصل کار این است که دست اندرکاران در همه حوزه با امید و ایمان گام بردارند و مسئولیت دولت در این زمینه مضاعف بوده اما یقین داریم آینده برای کشور بسیار امیدوار کننده است. 

رشد اقتصادی‌ را در کنار دستاوردهای علمی تجربه کردیم

وی با اشاره به اینکه رشد اقتصادی چهار درصدی را در ۲ سال گذشته تجربه کردیم بیان کرد: امسال هم امیدواریم درصد خوبی را شاهد باشیم، لذا در بخش های مختلف از جمله تجارت گام های خوبی برداشته شده  که رکورد زده، از همین رو کشورهای آسیای میانه ارتباط خود را تا ۶ برابر با ایران افزایش داده اند و تولیدات ایران را ترجیح می‌دهند.

رئیسی به دستاوردهای پزشکی در حوزه سلامت اشاره کرد و گفت: امروز گردشگری سلامت در اغلب نقاط کشور رونق گرفته و عمل های جراحی با کیفیت در مناطق مختلف انجام می شود.

وی با بیان اینکه دستگاه ام. آر .آی در چند نقطه استان متمرکز شده است ادامه داد: اکثر تجهیزات پزشکی، ۹۵ درصد داروی کشور و لوازم اتاق عمل تولید داخل است لذا علیرغم همه تحریم ها و تهدیدها اما فرصت ساخته ایم و این ظرفیت به برکت خون شهدا و تاییدات رهبر معظم انقلاب در کشور ایجاد شده و کشور روز به روز در حال پیشرفت است.

رئیس جمهور بیان کرد: مراکز مهمی از دانش بنیان ها افتخارات بزرگی خلق کرده اند و در صنایع مختلف کارهای بزرگی انجام شده اما دشمن با بزرگ نمایی ضعف ها سعی در ایجاد ناامیدی دارد که باید با تقویت ایمان و تلاش گام های بلندی برداشت لذا آینده بسیار روشن است و به تعبیر مقام معظم رهبری به قله نزدیک شده ایم پس حتما قله ها به دست ملت ایران فتح خواهد شد.

وی با بیان اینکه در خراسان جنوبی ۲ برابر سال های گذشته سرمایه گذاری خارجی جذب شده است گفت: در همه حوزه ها و بخش های کشور این رشد را شاهد هستیم.

رئیسی گفت: امروز جنگ اراده‌ها است. اراده‌ای می‌خواهد با ایجاد بلوا و اغتشاش و ناامیدی نگذارد به توسعه و پیشرفت و تولید برسیم و فکر می‌کند ملت ایران متوقف می‌شود، اما ملت ما اراده کرده با اتکا به خدا و اعتماد به نفس حرکت کند و تاکنون حرکت آن موفق بوده است.

وی ادامه داد: از این پس هم با توکل به خدا و اعتماد به نفس باید گام های بلندی را برداریم، آینده برای ملت ایران بسیار روشن است دولت هم خدمتگزار مردم است و به نوکری مردم و کار برای مردم افتخار می‌کنیم لذا مطمئن هستیم دولت و ملت در کنار هم می توانند رویدادهای بسیار افتخار آمیز در کشور خلق کنند.

رئیسی بیان کرد: از دولتمردان و مسئولان در همه نهادها، سازمان ها و نیروهای مسلح که راه را برای زائران امام حسین (ع) تسهیل کردند و از میزبانی دولت و ملت عراق هم باید تقدیر کرد.

وی گفت: اربعین رویداد بسیار بزرگ و خاطره انگیز و تمدن ساز برای جهان اسلام بوده که اتحاد و مقاومت بین المللی و اسلامی را رقم زده و امید است که زمینه ساز ظهور منجی عالم بشریت باشد.

وی با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان مرکز تربیت معلم از مهمترین دانشگاه‌های کشور است افزود: این دانشگاه آینده سازان کشور را تربیت می‌کند و معتقدیم باید به این دانشگاه توجه شود. مدت ۱۱ سال رتبه بندی معلمان عقب افتاد اما در این دولت در همان سال اول این قانون اجرایی شد که البته کار آسانی نبود چون عدد بالاست و نیاز به بررسی دارد هرچند اعتراضاتی ابتدا بود که رسیدگی می شود.

به گزارش ایسنا، رئیس جمهور بیان کرد: رعایت شأن و منزلت معلمان مهمترین هدف از اجرای این طرح بوده که به تربیت نیروی انسانی کارآمد منجر شود. لذا افزایش حقوق و مزایا یک مقدمه بر این اصل است. خروجی اجرای این طرح در افزایش سواد دانش آموزان باید نمود پیدا کند همانطور که بزرگانی در گذشته از این خاک برخاستند و اکنون جزو افتخارات و مفاخر هستند.

رئیسی اظهار کرد: نسبت به معیشت و مسکن برای اساتید و دانشجویان متاهل‌ به دانشگاه ها گفته‌ایم خوابگاه دانشجویی متاهلین گسترش پیدا کند، اراضی هم که دارند دست ها را باز گذاشته و برای اساتیدی که دانشگاه ها بخواهند انجام دهند زمینه احداث مسکن و پرداخت تسهیلات فراهم است تا مشکل اساتید فاقد مسکن حل شود.

رئیس جمهور گفت: دانشگاه مرکز تربیت نیروی انسانی متعهد و کارآمد است و همواره باید جایگاه و منزلت آن حفظ شود تا بتواند کارآمدی خود را در زمینه تربیت نیروی متخصص و کارآمد انجام دهد.

وی ادامه داد: در زمینه ساخت مسکن و طرح نهضت ملی مسکن در این استان در همه شهرها کار جدی دنبال می‌شود، زمین های بزرگ برای ساخت مسکن ویلایی در اختیار متقاضیان قرار گرفته و زمین‌هایی که به حوزه شهری ملحق شده چند برابر سال‌های گذشته بوده و با قوت این کار ادامه دارد.

رئیسی درباره درخواست یکی دیگر از نخبگان حاضر در این نشست گفت: متناسب سازی قوانین و توجه بیشتر به وضعیت ایثارگران در برنامه پنج ساله هفتم مورد توجه قرار گرفته و برنامه ریزی شده است.

وی افزود: میزان تبدیل وضعیت ایثارگران در این دولت مسبوق به سابقه نبوده است و در بسیاری از دستگاه ها و وزارتخانه ها همچنان ادامه دارد، پیشنهادات خود را در این خصوص به رییس بنیاد شهید بدهید تا جمع بندی و به دولت ارائه شود.

رئیس جمهور درخصوص اخذ مالیات از اصناف نیز گفت: اساس بر اعتماد به اصناف است و آنچه مهم بوده اظهار اصناف برای ما اعتماد آفرین است. باید به سخن و اظهار اصناف در صورتی که خلاف آن ثابت نشود اعتماد کرد. باید کار جهادی برای جبران عقب ماندگی پروژه ریلی در استان انجام تا به خواست مردم جامه عمل پوشانده شود.

رئیسی گفت: در  خراسان جنوبی قبل از استان شدن اقتصاد سنگ از سوی رهبر معظم انقلاب مورد تاکید قرار گرفت لذا خام فروشی نباید انجام شود از طرفی دولت هم نباید تصدی گری کند پس باید پای بخش خصوصی باز شود.

وی تصریح کرد: کار دولت هدایت، حمایت و نظارت است اما به بخش خصوصی باید میدان داده تا کار مقدماتی انجام شود پس تا جایی که امکان دارد باید محصولات معدنی فرآوری شود و با ارزش افزوده ایجاد اشتغال کنیم.

رئیس جمهور گفت: در رابطه با تجارت ایران و افغانستان، خراسان جنوبی در کنار سیستان و بلوپستان از مراکز مهمی هستند و موانع داد و ستد با افغانستان باید برطرف شود. مرز فرصت برای هر دو طرف است و فعال شدن بازارچه های مرزی یک فرصت است که استاندار و مسئولان این موضوع را دنبال کنند.

وی ادامه داد: ناوگان هوایی خراسان جنوبی هم از موضوعات مهمی است که یکی از نیروهای پرتلاش و خوشفکر استان پیشنهادی در این زمینه داده تا دولت برای ایجاد ایرلاین اختصاصی کمک کند.

رئیسی با اشاره به گلایه‌های موجود در زمینه لغو پروازها گفت: این مساله باید پیگیری شود که وزارت راه و شهرسازی با بخش خصوصی می تواند از طریق ایجاد یک ایرلاین مشکل را حل کند.

وی با بیان اینکه توجه به زن و خانواده موضوع محوری است و راه برون رفت از مشکلات اجتماعی محسوب می‌شود از آنجایی که تربیت دینی در استان خراسان جنوبی ریشه دارد شاهد آسیب های اجتماعی به شکل گسترده نیستیم اما آمار کم هم مورد گلایه است، یادآور شد: آمار جرایم خراسان جنوبی نسبت به دیگر استان ها پایین است که رمز آن دینداری مردم اعم از شیعه و سنی بوده و توجه به معنویت در این زمینه بازدارندگی دارد.

رئیسی گفت: ایجاد فضاهای مناسب برای بانوان نیز مورد تاکید است که باید مسئولان امر کمک کنند چراکه این امور نوعی سرمایه گذاری است و آثار خوبی برای جامعه دارد؛ اشکالی که به بخش های فرهنگی وارد است این بوده که در حوزه زنان نباید ابتدا نگاه متوجه آسیب ها شود لذا باید زمینه رفع آسیب ها را فراهم کرد.

وی درخصوص موضوع حق مالکانه معادن و مالیات مازاد گفت: سال گذشته در قانون بودجه پیشنهاد کردیم صندوق توسعه و پیشرفت برای همه استان ها ایجاد و درآمد آن از خود استان ها تامین شود. 

رئیس جمهور افزود: برخی از پروژه‌ها بسیار زمان بر شده که موجب رنجش مردم می‌شود و باید اتمام آن سرعت بگیرد لذا از کارهای مهم دولت به سامان رساندن طرح های نیمه تمام است.

رئیسی ادامه داد: مولدسازی به معنای این است قوانینی که هر سال در بودجه دیده می شود اما در دولت های مختلف اجرا نشده است را بتوان اجرایی کرد در برنامه توسعه هفتم هم صندوق توسعه و پیشرفت دیده شده که اگر به تصویب مجلس برسد دست استان ها باز خواهد شد.

وی درباره حقوق معوقه کارگران نیز یادآور شد: اگر شرکت یا واحدی مربوط به دستگاه های اداری کشور به هر دلیل کمبود اعتبارات دارد نباید عواقب آن به کارگر برسد لذا یک روز حقوق کارگر نباید عقب بیافتد و اگر حقوق کارگر پرداخت نشود مورد پسند دولت نیست. 

انتهای پیام
captcha