از آتش زدن پرچم اسرائیل در لیبی تا هشدار جهاد اسلامی درباره سقوط در باتلاق سازش
کد خبر: 4165450
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۹
واکنش‌ها به دیدار وزیر خارجه لیبی با همتای صهیونیست؛

از آتش زدن پرچم اسرائیل در لیبی تا هشدار جهاد اسلامی درباره سقوط در باتلاق سازش

تعلیق از کار وزیر خارجه لیبی، تظاهرات در شهرهای لیبی، صدور بیانیه‌های محکومیت از سوی سیاسیون لیبی و تأکید جهاد اسلامی بر رد سازش از سوی ملت لیبی از جمله واکنش‌های اولیه به خبر دیدار وزیر خارجه لیبی با همتای صهیونیست بوده است.

به گزارش ایکنا به نقل از المیادین، خبر روز یکشنبه رسانه‌های عبری‌زبان از دیدار هفته گذشته الی کوهن، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی با نجلاء المنقوش، همتای لیبیایی خود در رم پایتخت ایتالیا با واکنش خشم محافل سیاسی و مردمی در لیبی و همچنین فلسطینیان مواجه شده است.

چند شهر لیبی شب گذشته صحنه تظاهرات مردم در اعتراض به شنیدن خبر دیدار محرمانه وزیر خارجه کشورشان با همتای صهیونیست بود.

در شهر الزاویه لیبی و شهر تاجوراء در شرق این کشور مردم با مسدود کردن خیابان‌ها علیه رژیم صهیونیستی شعار سر داده و پرچم این رژیم را به آتش کشیدند.

معترضان تهدید کردند که با تداوم اعتراضات خود به سمت مقر دولت وحدت ملی لیبی در طرابلس حمله خواهند کرد.

در شبکه‌های اجتماعی نیز لیبیایی‌ها این دیدار را خیانت توصیف و خواستار برکناری وزیر خارجه کشورشان شدند.

عبد الحميد الدبيبة، نخست‌وزیر دولت وحدت ملی لیبی در طرابلس نیز دستور تعلیق از کار نجلاء المنقوش به منظور بازداشت و بازجویی از وی را صادر کرد.

حزب عدالت و سازندگی در لیبی هم با محکومیت دیدار مذکور گفت که نخست‌وزیر باید فوراً وزیر خارجه خود را به خاطر این دیدار مشکوک برکنار کند، زیرا توهین به احساسات همه لیبیایی‌هاست.

خالد المشری، رئیس سابق شورای عالی دولت لیبی و یکی از سیاستمداران برجسته این کشور نیز با محکوم کردن این دیدار تأکید کرد که دولت لیبی باید سرنگون شود.

وی افزود: این دولت همه خطوط ممنوعه از لحاظ دینی، ملی و قانونی را زیر پا گذاشته است.

حزب تغییر لیبی هم خواستار عذرخواهی دولت لیبی از مردم این کشور و اتخاذ اقدامات مناسب در این خصوص شده است.

تعدادی از نمایندگان پارلمان لیبی نیز خواستار محاکمه المنقوش شدند.

نجوی مهیبه، سخنگوی شورای ریاستی لیبی نیز از دولت وحدت ملی لیبی خواست در خصوص این دیدار توضیح دهد.

نجلاء المنقوش ممنوع السفر شد

از سوی دیگر دستگاه امنیت داخلی دولت لیبی وزیر خارجه تعلیق شده این کشور را در لیست افراد ممنوع السفر قرار داد.

کمیته امور خارجه پارلمان لیبی شب گذشته خواستار اشد مجازات برای وزیر خارجه این کشور به دلیل دیدار محرمانه با همتای صهیونیست شده بود.

این کمیته گفته بود: ما این دیدار را که با هدف دستیابی به دستاوردهای سیاسی کوته نظرانه به منظور ماندن در قدرت از طریق امتیازدهی از اصول ملی و مغایر با قوانین لیبی است محکوم می‌کنیم، زیرا از حیث قانون لیبی عملی مجرمانه است که باید درباره آن و عوامل پشت پرده تحقیق کامل صورت گیرد.

از آتش زدن پرچم اسرائیل در لیبی تا هشدار جهاد اسلامی درباره سقوط در باتلاق سازش/آماده

وزارت خارجه لیبی:دیدار، غیر رسمی بوده

در همین حال وزارت خارجه دولت وحدت ملی لیبی در خصوص دیدار محرمانه نجلاء المنقوش با وزیر خارجه رژیم صهیونیستی بیانیه‌ای صادر کرد.

در این بیانیه وزارت خارجه لیبی بر پایبندی کامل به اصول ملی در قبال امت عربی و اسلامی و در رأس آن مسئله فلسطین تأکید کرد.

در این بیانیه با تأکید بر اینکه لیبی قدس را پایتخت ابدی فلسطین می‌داند، آمده است: این موضع محکمی است که پس گرفته نخواهد شد.

وزارت خارجه لیبی گفت: نجلاء المنقوش هر گونه دیدار با نماینده رژیم صهیونیستی را رد و تأکید کرده که بر اساس مواضع محکم دولت وحدت ملی لیبی و مردم این کشور بر موضع خود در رد عادی‌سازی محکم ایستاده است.

در این بیانیه آمده است: بیانیه‌هایی که وزارت خارجه لیبی به کرات در رد شهرک‌سازی‌های اسرائیل و تجاوزگری‌های مکرر آن به اردوگاه‌های فلسطینی و مسجد الاقصی صادر می‌شود به وضوح موضع دولت لیبی و وزیر خارجه آن را در قبال این مسائل نشان می‌دهد.

وزارت خارجه لیبی گفت که آنچه در رم اتفاق افتاد دیداری غیررسمی و از قبل برنامه‌ریزی نشده بود که در  جریان دیدار با وزیر امور خارجه ایتالیا صورت گرفت و شامل هیچ بحث، توافق و مشورتی با وزیر خارجه اسرائیل نبوده و بلکه وزیر خارجه لیبی بر اصول این کشور در قبال آرمان فلسطین به وضوح تأکید کرده است.

وزارت خارجه لیبی خبر دیدار وزیر خارجه این کشور با همتای صهیونیست را از اساس کذب خواند و گفت که رسانه‌های عبری در راستای تلاش‌هایشان برای عادی‌سازی به دنبال این هستند که بگویند دیداری انجام شده است.

در پایان این بیانیه وزارت خارجه لیبی بر مخالفت قاطع خود با هر گونه عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی و پایبندی به آرمان‌های ملی لیبی در قبال مسئله و ملت فلسطین تأکید کرد.

جهاد اسلامی: مردم آزاده لیبی پای آرمان دفاع از فلسطین می‌ایستند

جنبش جهاد اسلامی هم امروز یکشنبه با صدور بیانیه‌ای این دیدار را محکوم کرد و گفت: دیدار وزیر خارجه لیبی با همتای صهیونیست  عقب‌نشینی خطرناکی از اصول ملت و سقوط در باتلاق عادی‌سازی است که تهدیدی برای هویت منطقه عربی و اسلامی ما است.

این جنبش افزود: ما اطمینان داریم که مردم برادر لیبی چنین دیدارهایی را نمی‌پذیرند و مردمی آزاده هستند که عادی‌سازی را رد می‌کنند و علیرغم شرایط سخت داخلی که کشور لیبی برادر دارد، مورد باج‌گیری سیاسی و چانه‌زنی بر سر مواضع قاطع خود در قبال مسئله فلسطین قرار نمی‌گیرند.

انتهای پیام
captcha