سوره الرحمن؛ مملو از جلوه‌های رحمت الهی + فیلم
کد خبر: 4164459
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۲
تدبر در آیات سوره الرحمن/1

سوره الرحمن؛ مملو از جلوه‌های رحمت الهی + فیلم

رحمت الهی اشاره شده در سوره «الرحمن» ویژه موجوداتی که به ظاهر حیات دارند مثل انسان، حیوان و گیاه نیست، بلکه همه موجودات را شامل می‌شود. این رحمت آن چیزی است که پایه آفریش در عالم دنیا و آخرت است.

کریم دولتیبه گزارش ایکنا، کریم دولتی؛ مدرس پیشکسوت قرآن در 14 درس‌گفتار با اشاره به نکات تدبری در آیات سوره مبارکه «الرحمن»، دقت در برخی از نعمات الهی اشاره شده در آن را مورد تأکید قرار داده است. در ادامه متن و فیلم نخستین درس‌گفتار از این مجموعه را مشاهده می‌کنید؛

«بسم‌الله ‌الرحمن‌ الرحیم

حضور شما سلام عرض می‌کنم، با این امید که ان‌شاءلله از نعمات‌ خدای متعال در این عالم و در آخرت و از فیوضات سوره الرحمن بیش از پیش بهره‌مند شویم.

نام معروف این سوره مبارک، الرحمن است. هر چند نام‌های دیگری هم برای این سوره ذکر شده است.

در برخی از روایات نام الرحمن برای این سوره بیان شده است. رحمن یکی از اسماء الهی است که دلالت بر رحمت عام و گسترده خداوند متعال در این عالم دارد. خدا به همه موجودات رحمت عمومی و فراگیر خود را عطا کرده است. این رحمت از وجودبخشی و هستی‌بخشی آغاز می‌شود و بعد، حیطه‌های مختلف رحمت الهی در این عالم خودش را نشان می‌دهد.

این رحمت مخصوص من و شمای انسان نیست، یا مخصوص موجوداتی که به ظاهر حیات دارند مثل انسان، حیوان و گیاه نیست، بلکه به همه موجودات برمی‌گردد. این رحمت آن چیزی است که پایه آفریش در عالم دنیا و آخرت است.

این سوره مبارکه مملو از جلوه‌های مختلف رحمت الهی در عالم است؛ در این دنیا و در عالم آخرت و به طور کلی آنچه از خدای متعال به موجودات رسیده است. جالب است در برخی از روایات هم، از طریق شیعه و اهل سنت نقل شده است که این سوره را با عنوان عروس قرآن کریم معرفی کرده‌اند.

زیبایی‌هایی که در این سوره است و جلوه‌گری‌هایی که خدای رحمت در این عالم دارد، در این سوره خود را به صورت جدی و برجسته نشان می‌دهد. یکی از نکته‌های بسیار مهمی که در این سوره وجود دارد و دقیقاً با نام مبارک الرحمن هم مرتبط است، این است که این سوره با واژه الرحمن آغاز می‌شود.

بعد از بسملّه، بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم، «الرحمن» آغازگر این سوره بوده و این، آن چیزی است که انسان را به خودش متوجه و جلب می‌کند. اگر انسان متوجه رحمت‌های عمومی خدا در این عالم باشد، آن چیزی که انسان را به خدای متعال بیشتر جذب و جلب می‌کند، آن رحمتی است که در این سوره موج می‌زند و نکته مهمی که در این سوره آمده و ما در ادامه بحث‌مان در قسمت آینده درباره آن صحبت می‌کنیم.

پس اگر این رحمت‌ها در سوره الرحمن آمده است، عبارت شریف و آیه نورانی که ۳۱ بار در سوره الرحمن آمده است «فبای آلاء ربکما تکذبان» چه نکته‌ای را می‌خواهد به ما برساند؟ این نکته را در قسمت آینده به عرض شما خواهم رساند.

امیدوارم ان‌شاءلله خدای متعال ما را همواره بر سر سفره گسترده قرآن کریم قرار دهد و از معارف نورانی کلام والای خودش متنعم کند.
والسلام علیکم و رحمت‌الله و برکاته»

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۰۶/۰۷ - ۰۹:۲۱
0
0
سوره رحمان زیباست روی مباحث تفسیری آن نیز کار کنید
captcha