قاریان از مسیر حفظ قرآن وارد حوزه قرائت شوند
کد خبر: 4163332
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۶
دارنده رتبه سوم جشنواره ملی قرآن دانشجویان:

قاریان از مسیر حفظ قرآن وارد حوزه قرائت شوند

محمدعلی عچرشاوی با تأکید بر اهمیت بیشتر به رشته‌های حفظ در مسابقات قرآن، گفت: قرای مشهور مصری ابتدا حافظ هستند و بعد قاری می‌شوند، اما ما برعکس هستیم یعنی ابتدا قاری تلاوت می‌کند بعد به حفظ می‌پردازد که این مسیر باید درست پیموده شود.

محمدعلی عچرشاویمحمدعلی عچرشاوی، دارنده رتبه سوم جشنواره ملی قرآن دانشجویان کشور در رشته حفظ 5 جزء در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان، گفت: رشته تخصصی من حفظ قرآن کریم است و در حال حاضر 12 جزء قرآن را حفظ کرده‌ام. در  سی و سومین جشنواره قرآن و عترت دانشگاه فرهنگیان رتبه اول رشته حفظ 5 جزء را به دست آوردم و به جشنواره ملی قرآن دانشجویان راه یافتم. برای شرکت در جشنواره ملی ۴، ۵ ماه فقط روی حسن حفظ و لحن کار کردم چراکه سطح مسابقات بسیار بالا بود.

عچرشاوی گفت: یکی از نکات مثبت جشنواره قرآن دانشجویان در سطح ملی این است که رشته حفظ 5 جزء از جمله رشته‌های آن است. به طور مثال مسابقات قرآن بسیج، اوقاف، دارالقرآن امام علی(ع) بسیار از لحاظ کیفی در سطح بالا قرار دارند اما یا رشته حفظ 5 جزء را ندارند یا اینکه شرکت‌کننده فقط تا مرحله استانی پیش می‌رود و این باعث می‌شود که انگیزه حافظ کم شود. اگر می‌خواهیم به تأکید مقام معظم رهبری بر تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن کریم دست پیدا کنیم باید در مسابقات به رشته‌های حفظ 5 جزء و 10 جزء بیشتر اهمیت بدهیم و جایگاه حفاظ را بالا ببریم. 

این حافظ قرآن کریم افزود: در مصر مشاهده می‌کنیم قرا بسیار معروف ابتدا حافظ هستند و بعد قاری می‌شوند، اما ما برعکس هستیم یعنی اول قاری تلاوت می‌کند بعد به حفظ می‌پردازد؛ این مسیر باید درست پیموده شود. باید از حیطه حفظ وارد قرائت شویم. قاریان بزرگ مصری مثل شحات، منشاوی، علی البنا و... از حفظ وارد قرائت شدند. جدا از تسلط فنی قاری بر روی حفظ، اینکه هر روز حافظ مجبور می‌شود قرآن را مرور کند همین باعث ارتباط بیشتر حافظ با خداوند می‌شود. اینکه می‌بینیم بعضی از قرا خیلی از لحاظ فنی قوی هستند اما تلاوتشان به دل نمی‌نشیند به دلیل معنویت و خشوع در قرائت است. اگر به استاد منشاوی لقب «حنجره الباکیه» به معنی حنجره گریان را داده‌اند به دلیل معنویت و خشوع وی در قرائت قرآن است.

دانشجومعلم دانشگاه فرهنگیان خوزستان بر تأثیر کلام فرد مأنوس بر مخاطب تأکید کرد و ادامه داد: اگر هر روز معلم با قرآن مأنوس باشد کلامش در دانش‌آموز اثر می‌گذارد. اگر قاری می‌خواهد بر مخاطبش تأثیر بگذارد حفظ قرآن دلیل مهمی است که باعث می‌شود زبان قاری دارای نفوذ شود. اینکه من در مسیر حفظ قرآن قرار گرفتم لطف خدا بود؛ پدرم من را از کودکی به مسجد می‌برد و آنجا می‌دیدم که بچه‌ها قرآن می‌خوانند و به این مسیر علاقه‌مند شدم. بنابراین رتبه هدف نیست بلکه قرآن هدف است.

عچرشاوی میزبانی دانشگاه فرهنگیان ارومیه از جشنواره قرآن ملی دانشجویان را مثبت دانست و گفت: کار خوبی که انجام می‌شود این است که میزبانی به دیگر شهرهای کشور منتقل شده و دیگر فقط تهران و اصفهان میزبان نیستند.

وی در پایان گفت: تعداد شرکت‌کنندگان امسال نسبت به سال گذشته بسیار بیشتر بودند و رقابت بسیار دوستانه بود و خیلی از شرکت‌کنندگان را می‌شناختم و از دوستان من بودند.

انتهای پیام
captcha