قرآن قلب سند بنیادین آموزش و پرورش است
کد خبر: 4161526
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۱
وزیر آموزش و پرورش:

قرآن قلب سند بنیادین آموزش و پرورش است

رضامراد صحرایی در مراسم اختتامیه سی و هفتمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور با اشاره به اینکه قرآن قلب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است، به برخی فعالیت‌های قرآنی دانشگاه فرهنگیان همچون پذیرش حافظان قرآن بدون کنکور و ... اشاره کرد و گفت: شعار دانشگاه فرهنگیان هر معلم یک مربی قرآن است.

رضامراد صحرایی وزیر آموزشو پرورش در دولت سیزدهمبه گزارش خبرنگار اعزامی ایکنا به ارومیه، رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش در مراسم اختتامیه سی و هفتمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور به سخنانی پرداخت و گفت: وقتی در جمع دانشگاهیان درباره قرآن حرف می‌زنیم غیر از صحبت در مورد صورت قرآن آنچه اهمیت مهم‌تری دارد صحبت در مورد سیرت قرآن و تفکر در سیرت قرآن است. صورت قرآن به ظاهر مربوط به هزار و چند سال پیش است اما سیرت قرآن کتاب زندگی ما در همه اعصار بوده و خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه تدبر در قرآن و فهم در قرآن چیزی است که باید سرفصل همه فعالیت‌های ما باشد، گفت: وقتی صحبت از سیرت قرآن و محتوا می‌شود آن وقت دلیل برخی از بی‌حرمتی‌ها به ساحت این کتاب آسمانی هم روشن می‌شود. اگر بحث بر سر صورت قرآن مانده بود کسی به قرآن تعرض نمی‌کرد، قرآن را نتوانستند تحریف کنند حالا سعی می‌کنند آن را آتش بزنند اما غافل هستند و نمی‌فهمند قرآن به این صورت زنده‌تر می‌شود. 

صحرایی با اشاره به اینکه اصحاب قرآن نسبت به کلام وحی بصیرت پیدا کرده‌اند، بیان کرد: این بصیرت از زمانی بیشتر شد که قرآن ناطق به روی نیزه رفت. از آن زمان اهالی قرآن صورت و سیرت قرآن را خوب تشخیص دادند. آن بصیرت به ما می‌گوید درست است جنایت صورت گرفته در کشور سوئد فراموش و بخشیده نمی‌شود اما آن حرکتی که با صورت قرآن شد، سیرت نورانی آن را بیشتر نشان می‌دهد و بصیرت را بیشتر می‌کند.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: امروز فهم قرآن و تدبر ما از قرآن باعث نهادینه شدن عشق به این کتاب شده و این عشق غیرممکن‌ها را ممکن و بصیرت ما را افزایش داده است. تمام تحلیل‌گران غربی از رفتار مردم ایران درمانده‌اند، کارهایی که آنها در این کشور کرده‌اند را اگر در کشور دیگری کرده بودند تا کنون بارها و بارها ساقط شده بود. آنچه مقاومت و پیروزی ما را تضمین کرده است انس با این کتاب آسمانی است.

صحرایی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در مراسم اختتامیه جشنواره ملی قرآن و عترت با تأکید بر اینکه احیای جنگ‌های دینی و ترویج سکولاریسم افراطی همان چیزی است که صهیونیست‌ها دنبال آن هستند، افزود: آنها دنبال سواستفاده از دین و مذهب بوده و نماد این سوءاستفاده هستند. صهیونیست‌ها هیچ وقت باور نمی‌کردند این اقدام در اهداف آنها بی اثر جلوه کند و هیچ اتفاقی نیفتد. آنها نمی‌دانند هتک حرمت به قرآن باعث شد بیدارتر شویم و نسبت به این کتاب مقدس که قبله قلب همه ما مسلمانان است اهتمام و مراجعه بیشتر شود.

وزیر آموزش و پرورش همچنین به سند تحول بنیادین اشاره و اظهار کرد: در نظام تعلیم و تربیت کشور قرآن، قلبِ سند تحول بنیادین بوده و اساس هر کاری که منتهی به 450 برنامه این سند می‌شود از قرآن مایه گرفته شده است. اگر بحث سبک زندگی است ریشه آن به قرآن برمی‌گردد. اگر بحث تکریم خانواده است، اگر بحث کار گروهی و ارتقاء اجتماعی و زندگی برای زیست آینده است، ریشه همه آنها از قرآن گرفته شده است. بنابراین اگر ما در بین برنامه‌های متعددی که در این سند هست بخواهیم برنامه‌ای را به صورت گلوگاهی مورد توجه قرار دهیم حتماً این برنامه ترویج قرآن و بردن قرآن درون کلاس‌ها و به قلب و ذهن کودکان و نوجوانان کشور است.

صحرایی در ادامه به سه‌گانه قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه اشاره و اظهار کرد: این سه کتاب باید نظام معرفتی دانشجویان و دانش آموزان را شکل دهد، باعث تاسف است که امروز در دانشگاه‌ها جز در تشکل‌ها و کانون‌ها کمتر به اینها می‌پردازیم. میزبان اقتدار و اعتماد به نفس و عزت ما ارتباط مستقیمی با میزان ارتباط با این سه کتاب شریف دارد. 

وی در ادامه تصریح کرد: در جنگ ترکیبی امروز که یک توطئه بی‌سابقه در تاریخ بشریت است بازهم پایه محکم ما می‌تواند قرآن باشد. برخی تحلیل‌گران تاریخ‌نگار بیان کرده‌اند که شبیه به اتفاقاتی که در منطقه علیه ایران افتاده است در صدر اسلام و در زمان حضرت علی(ع) نیز افتاده است، گویی جنگ ترکیبی در یک سطحی در آن دوره هم وجود داشته است.

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: فهمیدن اینکه راه درست کدام و راه غلط کدام است بدون راهنما ممکن نیست و در این مسیر راهنمایی بهتر از قرآن و قرآنیان وجود ندارد. اولین نتیجه انس با قرآن حب اهل بیت(ع) است و نظام معرفتی که بر پایه چنین رابطه‌ای شکل بگیرد همان چیزی می‌شود که در سند تحول از آن به عنوان حیات طیبه یاد شده است. اگر بخواهیم قرآن چنین جایگاهی پیدا کند باید به تفسیر قرآن و تدبر در آن هم رو بیاوریم.

وی افزود: جشنواره‌هایی از این دست عرصه نمایش و فخرآفرینی و مانور آمادگی دانشجویان و معلمان به عنوان افسران جنگ نرم است. جمعیتی که در این جشنواره برگزیده شده‌اند از بین یک جمعیت چند صد هزار نفری انتخاب شده است. این مانور و تقویت آن ما را در مقابل بسیاری از توطئه‌های پیش رو بیمه خواهد کرد. توطئه‌هایی که ممکن است همین امسال هم برای آن پیش‌بینی‌هایی داشته باشند، بهترین راه مقابله با آن انس با قرآن است. 

وی افزود: موج خروشنده‌ای که امروز در این مکان شکل گرفته قطره‌ای از دریای خروشان دانشجویان علاقه‌مند و انس گرفته با قرآن در سراسر کشور است. اگر می‌خواهیم ایران قوی داشته باشیم که آرزوی همه ماست و به فصل الهی دست یافتنی است و در مسیر آن هستیم، بزرگراه آن تنها و تنها از آموزش و پرروش می‌گذرد و هیچ مسیری دیگری ندارد، راه‌های دیگر بعد از آموزش و پرورش است. 

صحرایی بیان کرد: راه این موفقیت از معلم و کلاس درس می‌گذرد، ما در دانشگاه فرهنگیان معتقدیم همه معلمان باید قرآنی باشند. معلم قرآن وظیفه هماهنگ کردن فعالیت‌های قرآنی را دارد، اما بیشترین اثر دانش آموزان از معلمانی غیر از معلم قرآن گرفته می‌شود. بر همین مبنا در هیئت امنای دانشگاه فرهنگیان تصویب شد تا فارغ‌التحصیلان دانشگاه حتما باید یک مهارت قرآنی ویژه داشته باشد. 

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: لذا هر معلم یک مربی قرآن؛ شعار دانشگاه فرهنگیان است که همکاران ما آن را دنبال می‌کنند و حتی برنامه‌ریزی کرده‌اند هفت هزار حافظ از یک تا 30 جزء قرآن را داشته باشند، تا زمانی که من در این دانشگاه حضور داشتم نیمی از آن محقق شده بود. 

وی بیان کرد: یک کار مهمی که در دستور کار قرار گرفت و الان دنبال می‌شود و تلاش می‌کنیم به مهر امسال برسد این است که حافظان قرآن را بدون آزمون در رشته‌های خودشان، در دانشگاه فرهنگیان پذیرش کنیم. 

صحرایی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در مراسم اختتامیه جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان بیان کرد: یکی از آثار تخصص گرایی افراطی که در نظام آموزش عالی اتفاق افتاده این است که فکر کنیم قرآن برای بخشی از دانشجویان است، نه برای همه؛ این خطر بزرگی است. این در حالی است که بسیاری از انسان‌های بزرگ از شهید چمران تا پروفسور حسابی و ... انس و الفتی دائمی با قرآن داشته و دلیل موفقیت در رشته تخصصی خود را انس با قرآن بیان کرده‎‌اند. باید به این توجه کنیم که چگونه می‌توان قرآن را در همه فعالیت‌ها وارد کنیم. باید یک نهضتی در این زمینه شکل بگیرد و قرآن را به تک تک رشته‌ها برد. مقاومتی در این موضوع وجود دارد. 

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود به برگزاری جشنواره قرآنی دانش آموزی در شهر مشهد در روزهای اخیر اشاره و بیان کرد: تلاش کنیم جشنواره دانشجویی به جشنواره دانش‌آموزی دست بدهد و این تبدیل به یک فرایند شود تا تحول بزرگی در فعالیت‌های قرآنی فراهم شود. وقتی کار تمام شد آماده هستیم در وزارت آموزش و پرورش میزبان برگزار کنندگان این جشنواره، جشنواره دانش آموزی و مسئولان اوقاف باشیم تا برای آینده فعالیت‌های قرآنی همفکری کنیم و یک کار جدی انجام دهیم.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha