نسخه نفیس قرآن، زیبنت‌بخش موزه هنرهای اسلامی قطر
کد خبر: 4161362
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۰

نسخه نفیس قرآن، زیبنت‌بخش موزه هنرهای اسلامی قطر

نسخه نفیس هزارساله قرآن مربوط به عصر عباسی، توجه بازدیدکنندگان موزه هنرهای اسلامی قطر را به خود جلب کرده است.

به گزارش ایکنا به نقل از پنینسیولاقطر، موزه هنرهای اسلامی قطر (MIA) دارای مجموعه خارق‌العاده‌ای از آثار گرانبهای اسلامی است که در میان آن‌ها قرآن آبی مربوط به عصر عباسی، با قدمتی هزار ساله اهمیت زیادی دارد. 

این نسخه خطی نفیس یکی از کمیاب‌ترین نسخه‌های خطی جهان اسلام به شمار می‌آید. علاقمندان می‌توانند قرآن آبی را در اولین گالری این موزه بازدید کنند که در کنار آن، آثار مهم دیگری از جمله گردنبند بنارس، نسخه خطی رامایانا حمیده بانو بیگم و آثار دیگر موجود است. این قرآن نفیس نه تنها نمای کلی از ابعاد مختلف هنر اسلامی را ارائه می‌دهد، بلکه طیف گسترده‌ای از مواد مورد استفاده در گستره وسیع جغرافیایی و تاریخی هنر اسلامی را به نمایش می‌گذارد.


قرآن آبی شامل 600 برگه است که آن را به اثری استثنایی از صنعت و هنر اولیه اسلامی تبدیل می‌کند. این نسخه خطی در سراسر جهان به نمایش گذاشته شده است و مؤسسات مشهوری مانند موزه متروپولیتن هنر در نیویورک (The Met) و مؤسسه ملی هنر و باستان شناسی در تونس آن را به نمایش گذاشته‌اند.
 
بر اساس گزارش موزه متروپولیتن، این قرآن با صفحات نیلی تزئین شده با نشانگرهای نقره‌ای، احتمالاً در شمال آفریقا نسخه‌برداری شده است. اعتقاد بر این است که رنگ به کار رفته در برگ‌های این قرآن در امپراتوری بیزانس ساخته شده است. 
 
موزه‌های بدون مرز (MWNF) که اخیراً یک نمایشگاه آنلاین راه‌اندازی کرده و ژانرهای هنری مختلف از جمله هنر اسلامی، اروپایی، معاصر و آسیایی را به نمایش گذاشته است،  اعلام کرد که رنگ نیلی مورد استفاده برای قرآن آبی از مصر یا هند تهیه شده که نشانه توسعه تجارت بین این مناطق در قرن چهارم هجری (قرن دهم میلادی) است. 
 
بر خلاف نظر برخی از مورخان هنر، صفحات مختلف قرآن‌هایی که بر روی پوست آبی نگارش شده و در موزه‌ها و مجموعه‌های مختلف جهان نگهداری می‌شوند، نه از مشهد در ایران و نه از اسپانیا سرچشمه می‌گیرند بلکه همه آنها متعلق به قرآن آبی کتابخانه مسجد اعظم قیروان هستند که بخش عمده این نسخه نفیس در آنجا نگهداری می‌شود؛ شباهت در اندازه‌، تعداد خطوط، نوع خط و تذهیب این امر را تأیید می‌کند.
 
برای مشاهده این اثر خارق العاده، بازدیدکنندگان می‌توانند به صورت حضوری از موزه هنرهای اسلامی دیدن کنند و یا مجموعه آنلاین موزه را از طریق Google Arts and Culture جستجو کنند. این بازدید به علاقه‌مندان این امکان را می‌دهد که از زیبایی و اهمیت قرآن آبی و مجموعه وسیع تری از هنر اسلامی که در داخل موزه قرار دارد، شگفت زده شوند.
انتهای پیام
captcha