ارکان اقتصاد دانش‌بنیان از نگاه معاون علمی رئیس‌جمهور
کد خبر: 4157121
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱

ارکان اقتصاد دانش‌بنیان از نگاه معاون علمی رئیس‌جمهور

دهقانی فیروزآبادی گفت: اقتصاد دانش‌بنیان مستلزم ستون‌های تنومند است، همچنین مشارکت مردم و شکل گرفتن شرکت‌ها و کارگاه‌های کوچک از بایسته‌های این اقتصاد است.

روح الله دهقانی، معاون رئیس جمهور

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور امروز ۳۱ تیرماه در نشست ستاد اقتصاد دانش‌بنیان چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به اینکه چهارمحال‌وبختیاری یک صدم مساحت کشور و ۱.۱۵ صدم درصد جمعیت کشور را دارد، اظهار کرد: وضعیت منابع طبیعی استان نسبت به کشور بهتر است، همچنین بیش از یک درصد تعداد اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های کشور در استان فعال هستند لذا با این شرایط انتظار می‌رود که حداقل سهم استان در تولید ناخالص ملی بیش از یک درصد باشد که اعلام شد این رقم ۷/. درصد یعنی ۳/. درصد از سهم حداقلی آن است.

وی ادامه داد: به حساب ۳۵۰ میلیارد دلار سال ۲۰۲۱، چهارمحال‌وبختیاری یک میلیارد دلار تولید ناخالص ملی کمتر از سهم خود داشته است، یعنی ۳۰ همت یا ۳۰ هزار میلیارد تومان فرصت نسبت به متوسط کشور در اینجا وجود دارد.

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه این تفاوت آمارها را باید یک فرصت به حساب بیاوریم، افزود: استان چهارمحال و بختیاری هنوز یک میلیارد دلار تا رسیدن به متوسط کشور فرصت دارد لذا هر انسان عاقل و آینده‌نگر باید این استان را به‌عنوان حوزه سرمایه‌گذاری خود انتخاب کند.

معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با تأکید بر اینکه تخصیص عادلانه و به‌حق منابع از جدی‌ترین برنامه‌‌های معاونت است، توضیح داد: یکی از اقدامات در این راستا، تقسیم‌بندی استانی اتفاق افتاده با این توضیح که رؤسای مراکز معاونت علمی در یک برنامه‌ریزی به تمامی استان‌ها سفر می‌کنند و در هر سه ماه‌، تمامی استان‌های کشور بازدید می‌شوند. 

دهقانی فیروزآبادی افزود: مرحله بعدی این است که این استان‌ها در بین رؤسای مراکز معاونت علمی تقسیم شود و هر چند استان در حیطه فعالیت یک مسئول به‌صورت ثابت قرار بگیرد که هر سه ماه بازدیدها را انجام دهند. رقابتی سالم هم شکل خواهد گرفت تا معاونانی که مسئول استان‌ها می‌شوند، مناطق ذیل فعالیت خود را رشد بدهند که بنده چهارمحال‌وبختیاری را به عنوان حوزه فعالیت خودم انتخاب می‌کنم.

تهیه برش استانی اقتصاد دانش‌بنیان استان 

وی با تأکید بر اینکه فرصت‌های بسیار خوب کار در چهارمحال‌وبختیاری وجود دارد، گفت: لذا نظیر سفر امروز به استان را هر سه ماه به استان خواهم داشت.

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به جلسه سه هفته قبل خود با رئیس‌جمهور، بیان کرد: در این نشست، بُرش استانی مورد تأکید واقع و تأکید شد که چهارمحال‌وبختیاری را به عنوان حوزه کاری خودم انتخاب کرده‌ام زیرا نگاهمان این است که کدام استان‌ها فرصت بیشتری دارند.

وی ادامه داد: نکته بعدی این است که چند مبحث از جمله شیر، گوشت، بادام و در مجموع، حوزه کشاورزی و غذا در این استان از فرصت‌های جدی کار هستند؛ همچنین نیروی انسانی تحصیل‌‌کرده اما بیکار از دیگر ظرفیت‌های استان هستند که ۷۰ درصد در حوزه‌های علوم انسانی و غیره بیکارند. 

دهقانی فیروزآبادی فرصت‌های طبیعی و گردشگری استان را نیز یادآور شد و گفت: بنابراین، صنعت خلاق و زیبای گردشگری جای کار بسیار در استان دارد. به‌علاوه، منابع معدنی استان را باید دیگر ظرفيت و فرصت استان بدانیم.

وی با ذکر اینکه برنامه برش استانی تنها سه یا چهار موضوع را در دستور کار و حمایت قرار می‌دهد، افزود: بنابراین سه حوزه کشاورزی و غذا، گردشگری و منابع معدنی به‌عنوان کارویژه برنامه برُش استانی معاونت علمی و فناوری در دستور کار قرار می‌گیرد. 

دهقانی فیروزآبادی تصریح کرد: در حوزه غذا و کشاورزی نه فقط تولید، بلکه تکمیل زنجیره‌های ارزش غذا مورد توجه و حمایت خاص قرار می‌گیرد که از جمله در حوزه بادام، تکمیل فراوری ارزشی معادل بیش از یک میلیارد دلار را ایجاد می‌کند. 

وی بیان کرد: تکمیل زنجیره‌های ارزش حوزه‌های خلاق، نرم و فناوری اطلاعات و نیز تکمیل زنجیره‌های ارزش فناوری محور توسعه استان در محور دانش‌بنیان قرار خواهد گرفت.

دهقانی فیروزآبادی در خصوص رویکردش نسبت به اقتصاد دانش‌بنیان، توضیح داد: اقتصاد دانش‌بنیان مستلزم ستون‌های تنومند است، همچنین مشارکت مردم و شکل گرفتن شرکت‌ها و کارگاه‌های کوچک از بایسته‌های این اقتصاد است؛ اقتصاد به مثابه درختی که ثمر می‌دهد، مستلزم سه بخش یعنی تنه، شاخه و ساقه و برگ است که باید به هر کدام توجه لازم صورت گیرد. 

وی ادامه داد: شرکت‌های کوچک، متوسط و غول‌های فناور زیرمجموعه‌های اقتصاد دانش‌بنیان هستتد و شرکت‌های کوچک باید به شرکت‌های متوسط وصل بشوند و شرکت‌های متوسط نیز باید به شریان و جریان مجموعه‌های بزرگ متصل شوند تا یک درخت را تشکیل دهند، اگر این اتصال و ارتباط وجود نداشته باشد، طبعاَ درختی هم شکل نمی‌گیرد و میوه نمی‌دهد و خروجی ندارد.

ارکان اقتصاد دانش‌بنیان 

دهقانی فیروزآبادی با تأکید بر اینکه نگاه افراطی به هر کدام از مجموعه‌ها یک آفت محسوب می‌شود، گفت: یک باغبان وقتی می‌خواهد درخت را مدیریت کند به تمامی بخش‌هایش رسیدگی دارد و همین نگرش باید به اقتصاد دانش‌بنیان شکل بگیرد و تمامی بخش‌های آن مورد اقبال قرار گیرد.

معاون رئیس‌جمهور با تأکید بر اهمیت شرکت‌های دانش‌بنیان کوچک، تصریح کرد: زیرساخت و قواعد اقتصاد دانش‌بنیان کشور از حدود ۱۳ سال قبل به‌درستی یا غلط شکل گرفته است، موضوع اقتصاد خلاق، همان اقتصاد دانش‌بنیان است با این تفاوت که نوآوری آن در خلاقیت آن است و حتماً عنصر نوآوری در آن وجود دارد. با نگرش جامع به تمامی این حوزه‌ها باید زیست‌بوم واقعی متوازن در استان با سه محور یادشده تدوین شود.

دهقانی فیروزآبادی با اشاره به اینکه نگرش حکمرانی دهه هفتاد و هشتاد همچنان در ما باقی مانده است، بیان کرد: در این دهه‌ها، کشور پنج برابر میزان فعلی درآمد نفتی داشت و بودجه‌ها و منابع بسیار خوبی به استان‌ها تخصیص می‌یافت، امروز بسیاری از نیروها در سن بازنشستگی قرار دارند و شمار بالایی افراد جامعه قرار است کار نکنند و حقوق بگیرند. در آمد نفت در سطح پایین، تحریم‌های شدید و دیگر عوامل شرایط را به جایی رسانده و دولت باید بتواند همین اوضاع را بچرخاند.

وی ادامه داد: اگر با نگاه دهه ۷۰ و ۸۰ به‌دنبال توسعه و جذب اعتبارات باشیم، قطعاً کاری از پیش نخواهیم برد. راهکار این است که یک نظام متفاوتی را در اقتصاد مردمی طراحی کنیم و آنچه در این ۴۰ سال ساخته‌ایم را به میدان بیاوریم.

دهقانی فیروزآبادی دانشگاه‌ها را ظرفیت‌های بزرگ استان دانست و گفت: خوشبختانه مجموعه‌ها و ظرفیت‌های سخت‌افزاری عظیمی در دانشگاه‌ها مشاهده می‌کنیم و آنچه در دست داریم را به میدان بیاوریم. لذا معتقدم به مردم باید سرمایه و ابزار کار داده شود تا خودشان کار را راه بیندازند و چشم به منابع محدود تخصیص نداشته باشیم. 

وی تأکید کرد: بنده ترجیح می‌دهم وقتی قرار است ۱۰۰ میلیون تومان وام قرض‌الحسنه به استانی تخصیص دهم، آن‌‌را بین ۱۰۰ شرکت تقسیم کنم تا راه خودشان را پیدا کنند و فعال شوند، نه آنکه تمام این مبلغ به احداث ساختمان تخصیص پیدا کند. 

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور بیان کرد: در برنامه بُرش استانی قائلم که منابع مادر، منابع مستقیم، تسهیلاتی و منابع مهم قانون جهش و منابع استانی کنار هم قرار گیرند که به عدد خوبی می‌رسیم و سه محور ذکر شده را سرلوحه کار قرار می‌دهیم و یک قرارگاه کوچک چندنفره با مسئولان شکل می‌گیرد و در خصوص نحوه هزینه‌کرد این منابع تصمیم‌گیری می‌شود.

مطالبات علمی و فناوری استان 

غلامعلی حیدری، استاندار چهارمحال‌وبختیاری در این نشست با اشاره به اینکه بعد از انقلاب اسلامی در حوزه علمی اتفاقات خوبی افتاده است، اظهار کرد: رویکرد دولت مردمی توجه به داشته‌های کشور و کاهش وابستگی‌هاست که در این راستا، تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان، مراکز رشد، پارک‌ها و خانه‌های خلاق و توسعه آنها باید سرلوحه کار قرار گیرد.

وی ادامه داد: در حد بضاعت کارهای خوبی در استان که سرشار از نیروهای با استعداد است، انجام گرفته و این نیروها شناسایی و حتی‌الامکان حمایت مادی و معنوی می‌شوند.

حیدری تصريح کرد: فضاهای فیزیکی دانشگاه‌ها و فضای پنج هکتاری در شهرک‌های صنعتی و شش هکتاری پردیس فناوری برای کار آماده هستند که جای تلاش و مانور را برای نیروهای جوان فراهم می‌کنند. 

استاندار چهارمحال و بختیاری تأکید کرد: تسهیلاتی نیز در حد بضاعت در اختیار فعالان حوزه دانش‌بنیان انجام می‌گیرد؛ برای ایجاد اشتغال پایدار، بهره‌وری حداکثری و امنیت غذایی و کاهش وابستگی به خارج از کشور و صرفه‌جویی در انرژی و نیز برای خوداتکایی چاره‌ای جز تقویت حوزه دانش‌بنیان نیست. 

حیدری با اشاره به تفاهم‌نامه استان با معاونت علمی ریاست‌جمهوری در راستای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، بیان کرد: انتظار و درخواست ما این است که تخصیص دو سوم اعتبارات از سوی این معاونت و یک سوم اعتبارات از سوی استان باشد.

استاندار چهارمحال و بختیاری ادامه داد: احداث آزمایشگاه نمونه‌سازی زیست‌فناور پارک علم و فناوری استان را در دستور کار داریم که اگر حمایت و محقق شود قطعاً تحول خوبی اتفاق می‌افتد. همچنین آماده‌سازی اراضی مورد نیاز شرکت‌های فناوری و دانش‌بنیان مستقر در پارک در دستور کار است که نیازمند کمک و حمایت ویژه است.

وی احداث فضاهای شتابدهی حوزه محصولات آی‌تی و آی‌تی‌سی و هوش مصنوعی پارک علم و فناوری استان را نیز یادآور شد و توضیح داد: همچنین احداث و تجهیز اتاق کشت و گلخانه پارک و نیز تجهیز زیرساخت‌های پارک علم و فناوری نیازمند حمایت است. تجهیز مراکز نوآوری‌ دانشگاه‌های شهرکرد و علوم پزشکی و تکمیل کارگاه آزمایشگاهی مرکز رشد و ... در دستور کار هستند که امیدواریم حمایت شوند.

انتهای پیام
captcha