استقبال از کمپین مخالفت با دخالت دولت انگلیس در امور مراکز اسلامی
کد خبر: 4154240
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۹
مسعود شجره مطرح کرد:

استقبال از کمپین مخالفت با دخالت دولت انگلیس در امور مراکز اسلامی

مسعود شجره، رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی در لندن تأکید کرد: دخالت دولت انگلیس در امور مساجد و مراکز اسلامی هیچ توجیه قانونی ندارد و مسئولان این مراکز باید با همکاری هم مانع از فشارهای سیاسی بر نهادهای اسلامی شوند. به گفته وی بیشتر مدیران مساجد و مراکز اسلامی، از کمپین مقابله با فشارهای دولت انگلیس، استقبال کرده‌اند.

در پی برگزاری مراسم ترحیم برای شهادت ناجوانمردانه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، فرمانده فقید نیروی قدس سپاه در سال ۱۳۹۸ در مرکز اسلامی انگلیس، کمیسیون خیریه این کشور، مرکز اسلامی انگلیس را به چالش کشیده  است. این کمیسیون آذرماه سال گذشته از بازشدن پرونده تحقیقاتی درباره عملکرد مرکز اسلامی خبر و اتهاماتی را به مدیریت آن نسبت داد.

اورلاندو فریزر، رئیس کمیسیون خیریه انگلیس در بیانیه‌ای که ۲۰ اردیبهشت امسال منتشر شد اعلام کرد که این نهاد یک فرد غیرمسلمان به نام «اما مودی» را برای مدیریت مرکز اسلامی انگلیس تعیین کرده است. به ادعای وی این اقدام برای حفاظت از جایگاه خیریه نزد افکار عمومی صورت گرفته و مدیر موقت تلاش خواهد کرد تا کیفیت مدیریت این سازمان را ارتقاء دهد.

در پی این اقدام، انجمن حقوق بشر اسلامی در لندن(IHRC ) کمپینی را برای کمک به محافظت از مساجد در برابر آزار و اذیت نهادهای خیریه در انگلستان و ولز که هدف آنها محدود کردن طرح مسائل روز از سوی این مساجد و مراکز اسلامی است راه‌اندازی کرده است.

این اقدام در پی افزایش تعداد مساجد و مؤسسات اسلامی است که پس از گزارش به اصطلاح افراط‌گرایی توسط کمیسیون خیریه تحت فشار قرار می‌گیرند. روش رایج این است که کمیسیون خیریه پس از طرح شکایات از سوی افراد و نهادهای سکولار، صهیونیست‌ها یا فعالان راست افراطی که مساجد را به افراط‌گرایی متهم می‌کنند مداخله می‌کند.

فشار سکولارها و جریانات صهیونیستی بر مراکز اسلامی

بسیاری از مساجد با عنوان سازمان خیریه کار می‌کنند که این امر آنها را در برابر سوء استفاده نهادهای قدرت، آسیب‌پذیر می‌کند. شکایات مطرح شده علیه مراکز اسلامی، اغلب مبتنی بر دلایل ضعیف است، اما به عنوان دستاویزی برای تحقیقات گسترده و مداخله جویانه استفاده می‌شوند، که فراتر از شکایت اولیه علیه مؤسسه خیریه است و آنها را تحت فشار قرار می‌دهد تا اصلاحاتی را فراتر از آنچه قانون تعیین کرده انجام دهند. در بسیاری از موارد، این شکایات بخشی از کارزار هماهنگ اسلام‌هراسان یا حامیان طرفدار اسرائیل است که به دنبال ساکت کردن مسلمانان هستند.

در ماه می امسال، کمیسیون خیریه یک مدیر موقت غیرمسلمان را برای اداره مرکز اسلامی انگلستان در مایداویل لندن، که به عنوان مسجد و مرکز فعالیت‌های اسلامی عمل می‌کند، منصوب کرد. این اقدام به دنبال یک کمپین هماهنگ از سوی سکولارها، نئولیبرال‌ها و صهیونیست‌ها بود که این مرکز را پایگاهی برای انتقاد از دیدگاه‌ها و فعالیت‌های خود می‌دانند.

مسعود شجره، رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی در لندن که کمپین علیه اقدامات غیرقانونی کمیسیون خیریه انگلیس را راه‌اندازی کرده است در گفت‌وگویی با ایکنا گفت: کمپینی که از طرف کمیسیون حقوق بشر اسلامی راه افتاده به این خاطر است که در سال‌های گذشته شاهد این بودیم که سازمان نظارتی خیریه‌های انگلیس از موقعیت خود برای کنترل مراکز اسلامی و مساجد سوء استفاده کرده است.

محدودیت‌ها، خاص مراکز اسلامی است

شجره افزود: این سازمان فشار می‌آورد که موضوعاتی همچون رد همجنسگرایی، مبارزه علیه ظلم، حق‌طلبی، عدالت و جهاد که با دیدگاه‌های دولت انگلیس متفاوت است اجازه طرح در مساجد نداشته باشند. آنها حتی اعلام کردند پیام مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) درباره حج را نمی‌توانید در مساجدتان پخش کنید این در حالی است که پخش پیام پاپ در باره کریسمس و اعیاد مسیحی مسئله‌ای ندارد.

وی ادامه داد: آنها می‌گویند کارها و سخنانی که در کلیساها، کنیسه‌ها، معابد هندویی و دیگر عبادتگاه‌ها مجاز است در مساجد نمی‌توانید انجام دهید. آنها ادعا می‌کنند که این مسائل، سیاسی است در حالی که اینها مسائل سیاسی نیست و موضوع روز دنیا است که در همه جا درباره آن بحث می‌شود.

شجره ادامه داد: موضوع اصلی این است که اگر ما مسلمان‌ها اجازه دهیم که دولت طاغوت بخواهد تا این اندازه امور ما را کنترل کند و مساجد ما را با تعیین یک مدیر غیرمسلمان، مدیریت کند یا حتی بعداً بخواهد فرد دست‌نشانده مسلمانی را برای اداره مساجد تعیین کند که به دلخواه دولت انگلیس و جریان‌های سیاسی این کشور آنها مدیریت کند بعدها مشخص نیست که دخالت آنها در امور مسلمانان به همین امر محدود بماند.

تعیین مدیر غیرمسلمان، پذیرفتنی نیست

وی تأکید کرد: مسئله این است که آیا یک فرد غیرمسلمان می‌تواند مدیریت یک مسجد را بدست بیاورد؟. حتی اگر مسلمان باشد آیا دولت طاغوت می‌تواند او را به عنوان مدیر برای تأمین منافع و خواسته‌های خود تعیین کند؟ جواب هر دو سؤال منفی است. خداوند شرایط مدیریت مساجد را مشخص کرده است:  اشخاصی که ایمان دارند، نماز می‌خوانند، زکات می‌دهند و از هیچکس غیر خدا نمی‌ترسند شایسته مدیریت مساجد هستند. یک خانم سکولار غیرمسلمان به هیچ وجه این شرایط را ندارد.

استقبال از کمپین مخالفت با دخالت دولت انگلیس در امور مراکز اسلامی // اماده

به گفته شجره آنها می‌خواهند یک اسلام طاغوتی را به جای اسلام ناب محمدی پیاده کنند. مسئله از دست دادن یک مرکز یا چند مرکز نیست، مسئله اسلام ناب است. خوشبختانه الان گروه‌هایی که با آنها صحبت کردیم، همه اتفاق نظر دارند که باید با هم همکاری کنیم و مانع این اقدام شویم. حتی سلفی‌ها و صوفی‌ها هم اعلام همکاری کرده‌اند.

لزوم بیداری و اتحاد مدیران مراکز اسلامی

وی ادامه داد: با بیداری مسلمانان درباره این امر خطرناک، می‌توانیم جلوی برنامه‌های شیطانی دولت انگلیس و کمیسیون  خیریه را بگیریم. وظیفه دولت این نیست که سعی کند خواسته‌های خود را به مسلمانان دیکته کند یا به آنها بگوید که چه بخش‌هایی از مسائل دینی را می‌توانند به طور علنی بیان کنند یا درباره آن بحث کنند. اسلام یک سنت چهارده قرنی علمی دارد که دین را برای پیروانش تعریف کرده است و نیازی به دخالت بیگانگان ندارد، چه رسد به اینکه یک دولت اسلام هراس، در این امور دخالت کنند.

وی افزود: این بخشی از تلاش شرم‌آور برای تنظیم مجدد پارامترهای ایمان اسلامی با استفاده از سیاست‌های عمومی برای تغییر شکل تفکر و رفتار مسلمانان است. دولت انگلیس این کار را برای ادیان دیگر انجام نمی‌دهد و نباید اجازه داد که برای اسلام هم چنین دخالتی انجام دهد.

رئیس کمیسون حقوق بشر اسلامی ادامه داد: ما از تمام مساجد و مؤسسات اسلامی که توسط کمیسیون خیریه مورد آزار و اذیت یا مورد نظارت قرار گرفته‌اند، درخواست می‌کنیم تا با بخش حقوقی ما تماس بگیرند تا بتوانیم از آنها حمایت کرده و مدارک را  برای افشای گستره این رفتار ناموجه جمع‌آوری کنیم.

گفت‌وگو: از محسن حدادی

انتهای پیام
captcha