3 کشته و ده‌ها زخمی در تظاهرات ضد تخریب مساجد در اتیوپی
کد خبر: 4145487
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸

3 کشته و ده‌ها زخمی در تظاهرات ضد تخریب مساجد در اتیوپی

دومین هفته تظاهرات علیه تخریب مساجد در پایتخت اتیوپی نیز با کشته شدن سه نفر و زخمی و بازداشت‌شدن ده‌ها نفر دیگر همراه شد.

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، مردم اتیوپی دیروز جمعه بار دیگر در اعتراض به تخریب مساجد در آدیس آبابا، پایتخت کشورشان به خیابان آمدند.

شهروندان مسلمان پس از برپایی نماز جمعه دیروز، 12 خرداد در مسجد انوار، بزرگ‌ترین مسجد این شهر در اعتراض به تخریب تعدادی از مساجد به بهانه پروژه بزرگ عمرانی دولت، راهپیمایی کردند که به درگیری با پلیس منجر شد.

در جریان درگیری بین نیروهای پلیس با تظاهرات‌کنندگان دست‌کم سه نفر کشته و ده‌ها نفر دیگر از جمله 65 نیروی پلیس زخمی شدند و 114 نفر هم بازداشت شدند، علاوه بر خسارات مادی که به اموال عمومی و خصوصی وارد آمد.

اتیوپی دارای اکثریت مسیحی، به ویژه ارتدوکس است، اما مسلمانان تقریبا یک سوم جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند.

 راهپیمایی هفته گذشته مسلمانان آدیس آبابا در اعتراض به تخریب مساجد این شهر نیز چند کشته و زخمی برجای گذاشت.

دولت اتیوپی دیروز جمعه نیروهای ضد شورش خود را در نزدیکی مسجد مستقر کرده بود. یگان ویژه‌ای از  نیروهای امنیتی از گارد جمهوری نیز برای حفاظت از مؤسسات و شخصیت‌های دولتی در این شهر مستقر شده بودند.

یگان ویژه‌ نیروهای امنیتی از گارد جمهوری اتیوپی

شهروندان آدیس آبابا پس از اقامه نماز در مسجد انوار با آرامش از مسجد خارج شده و جوانانشان شعار الله اکبر سر می‌دادند، اما دقایقی نگذشته بود که صدای تیراندازی شنیده شد و مردم از وحشت پا به فرار گذاشتند و جوانان هم شروع به پرتاب سنگ به سمت پلیس کردند و پلیس با شلیک گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی و واقعی به آنها پاسخ داد.

خبرگزاری فرانسه هم گزارش داد که این درگیری‌ها دو ساعت به طول انجامید و پس از آن پلیس راه‌های منتهی به مسجد را مسدود کرد.

شورای عالی امور اسلامی در آدیس آبابا هم این حمله نیروهای امنیتی به تظاهرات‌کنندگان را غیرقانونی و غیرانسانی خواند و گفت که این شهروندان مسلمان برای دفاع مسالمت‌آمیز از حقوق خود به خیابان آمده بودند.

دولت اتیوپی از سال گذشته طرحی جنجالی را برای الحاق شش شهرک در غرب پایتخت کلید زد و از چند ماه پیش نیز شروع به تخریب ساختمان‌ها، خانه‌ها و مساجدی کرده که به تعبیر آنها غیرقانونی ساخته شده است.

مخالفان این پروژه را محکوم و تبعیض‌آمیز می‌خوانند و تأکید دارند که تخریب مساجد بر اساس معیارهای قومیتی علیه افرادی است که به گروه قومی اورومو تعلق ندارند.

انتهای پیام
captcha