اطلس ملی جمعیت رونمایی شد
کد خبر: 4142951
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۲

اطلس ملی جمعیت رونمایی شد

اطلس ملی جمعیت با حضور مسئولان مرکز آمار ایران، سازمان نقشه‌برداری کشور و معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری رونمایی شد.

اطلس ملی جمعیت رونمایی شدبه گزارش ایکنا، اطلس ملی جمعیت امروز سه‌شنبه دوم خردادماه با حضور انسیه خزعلی، معاون زنان و خانواده رئیس جمهور و علی جاویدانه، معاون سازمان برنامه و بودجه و رئیس سازمان نقشه‌برداری رونمایی شد.

در این مراسم، علی جاویدانه، رئیس سازمان نقشه برداری کشور طی سخنانی اظهار کرد: اطلس جمعیت نگارش چهارم این اطلس است که بر اساس اطلاعات آماری سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵ تهیه شده و مرکز آمار به عنوان متولی سرشماری نفوس و مسکن در کشور از سال ۱۳۳۵ تاکنون هشت نوبت سرشماری را اجرا کرده است.

وی با اشاره به اینکه این اطلس می‌تواند به تصمیم‌سازان در این حوزه کمک کند، گفت: در تهیه این اطلس علاوه بر شناخت و بررسی وضع موجود، نگاه به گذشته یا نمایش روند تغییرات جمعیتی حداقل برای یک دوره ۱۰ ساله و با رویکردی به آینده مدنظر قرار گرفته است.

انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری نیز بر لزوم بررسی عوامل تأثیرگذار بر کاهش جمعیت در استان‌های مختلف تأکید کرد و گفت: مقرر شده برنامه‌ریزی جامع برای هر استان‌ داشته باشیم تا بودجه پشتیبان برای هر استان اختصاص داده شود.

وی اظهار امیدواری کرد سال آینده رونمایی خوبی از برش زن و خانواده اطلس داشته باشیم، گفت: در مسئله جمعیت دیگر نمی‌توان با اتکا به نرخ سال ۹۵ برنامه‌ریزی کرد. به حدی سیر جمعیت نزولی بوده و شاهد کاهش درصدهایی از جمعیت هستیم که باید به روز و به ساعت بررسی شوند.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری همچنین گفت: باید به صورت سرزمینی و محیطی علت‌ها را تحلیل کنیم چراکه بخشی از علت تغییرات جمعیتی، عوامل اقتصادی است اما عمده‌ای از علت تغییرات جمعیتی، فرهنگی است و شاید ساختن فرهنگ به این سادگی‌ها نباشد.

وی خطاب به مسئولان آمار ایران، گفت: ای کاش می‌شد در بخش کیفی جمعیت بیشتر کار می‌شد. شاخص‌هایی را احصاء کرده‌ایم که در اختیار شما قرار می‌دهیم. خواهش دارم با تفکیک جنسیتی زن و مرد، برنامه‌ریزی شود و به جنسیت توجه کنیم.

جواد حسین زاده، رئیس مرکز آمار ایران نیز گفت: این اطلس از همکاری مشترک دو دستگاه یعنی سازمان نقشه برداری و مرکز آمار حاصل شده است. اخیرا کمیته آمار بخشی زنان و خانواده با ریاست خانم خزعلی در کشور ایجاد شده و به خوبی این کمیته فعالیت می‌کند.

وی اظهار امیدواری کرد با حمایت‌هایی که می‌شود بتوانند آمارهای جنسیتی را به عنوان مکمل آمارهای کشور، پیگیری کنند و افزود: ما در مرحله نهایی سازی چهارمین برنامه ملی توسعه آمار با رویکرد مدل سازی هستیم و یکی از موضوعاتی که در این برنامه تأکید شده این است که دستگاه‌ها و به ویژه مرکز آمار، آمارها را به تفکیک جنسیت قرار دهند.

حسین‌زاده اظهار کرد: اطلس یاد شده دارای مکملی به نام نرم افزار پارس است. ویژگی‌ نرم افزار پارس این است که اطلاعات سرشماری‌ها در کوچک‌ترین حد جغرافیایی که بلوک و آبادی است را ترسیم کرده و امکان افزایش لایه‌های اطلاعاتی را تقویت می‌کند.

انتهای پیام
captcha