احیای تمدن نوین اسلامی با تلاش علمی و اتحاد امت اسلام محقق می‌شود
کد خبر: 4141521
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۷
رئیس جامعةالمصطفی العالمیه بیان کرد:

احیای تمدن نوین اسلامی با تلاش علمی و اتحاد امت اسلام محقق می‌شود

رئیس جامعةالمصطفی، تلاش علمی و اتحاد و اخوت امت اسلام را شرط دستیابی به احیای تمدن نوین اسلامی دانست و گفت: حضور شما دانشجویان و فراگیران در مراکزی همچون جامعةالمصطفی العالمیه، نویدبخش چنین آینده‌ای برای جهان اسلام است.

علی عباسی رئیس جامعةالمصطفی العالمیه

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی، رئیس جامعةالمصطفی العالمیه، امروز چهارشنبه، ۲۷ اردیبهشت در دیدار سفیر کشورمان در تانزانیا، جامعةالمصطفی را خانه تمام ملت‌ها و فرهنگ‌های جهان توصیف و اظهار کرد: حضور کم‌نظیر دانش‌پژوهانی از ۱۳۰ ملیت جهان، نشان‌دهنده عمق فعالیت‌های علمی آموزشی جامعةالمصطفی در عرصه بین‌الملل است.

وی، گزارشی از عضویت جامعةالمصطفی در اتحادیه‌های بین‌المللی جهان ارائه کرد و افزود: جامعةالمصطفی العالمیة عضو اتحادیه دانشگاه‌هایی چون «اتحادیه بین‌المللی دانشگاه‌ها»، «اتحادیه بین‌المللی رؤسای دانشگاه‌ها»، «اتحادیه دانشگاه‌های جهان اسلام»، «شورای بین‌المللی دانشگاه‌های مجازی» و «اتحادیه دانشگاه‌های آسیا و اقیانوسیه» است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی ادامه داد: برخی از نمایندگی‌های جامعةالمصطفی نیز از عضویت اتحادیه‌های بین‌المللی برخوردار بوده، ارتباطات خوبی با مراکز دانشگاهی جهان داشته و تفاهم‌نامه‌های گسترده علمی، آموزشی و پژوهشی فاخری را رقم‌ زده‌اند.

رئیس جامعةالمصطفی بر اهمیت تقویت ارتباط با مجموعه‌های دانشگاهی جهان تأکید کرد و گفت: جامعة المصطفی هم‌اکنون ۱۷۰ رشته و گرایش در سطوح مختلف تا مقطع دکتری را در سه قلمرو علوم اسلامی، علوم انسانی و زبان و فرهنگ ارائه می‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پیشرفت‌های کشور در عرصه‌های مختلف علمی، خاطرنشان کرد: در حالی که تعداد دانشجویان کشور پیش از انقلاب اسلامی تنها ۱۷۰هزار دانشجو بود، هم اکنون بیش از سه میلیون و 200 هزار دانشجو در جمهوری اسلامی ایران به تحصیل اشتغال دارند که ۶۰ درصد آنان را بانوان تشکیل می‌دهند.

استاد جامعةالمصطفی العالمیه ادامه داد: تعداد مراکز آموزش عالی از حدود ۲۲۰ مرکز پیش از انقلاب اسلامی به ۲۶۰۰ مرکز افزایش یافته است. در آموزش بانوان که از شاخص‌های پیشرفت کشور‌ها به شمار می‌آید، سهم تحصیل آموزش عالی بانوان از کمتر از ۲۰ درصد به بیش از ۶۰ درصد افزایش یافته و در عرصه پزشکی، تعداد بانوان پزشک از حدود ۶۰۰ نفر به ۳۵ هزار متخصص و فوق متخصص ارتقا پیدا کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی، رشد چشمگیر میانگین امید به زندگی در کشور را محصول این پیشرفت‌های علمی در متن زندگی عموم مردم دانست و گفت: امروز جمهوری اسلامی ایران در حالی هدف هجمه رسانه‌ای تبلیغات ضد زن است که آمار مرگ و میر ۲۵۰ مادر در 100 هزار زایمان، پس از انقلاب اسلامی به کمتر از 15 مرگ کاهش یافته و به برکت انقلاب اسلامی کشور در بسیاری از عرصه‌های نوین مانند نانوتکنولوژی، هوافضا، انرژی هسته‌ای و… جزو کشور‌های پیشرو جهان قرار دارد که نشان‌دهنده جایگاه مراکز علمی و دانشگاهی کشور است.

وی، توجه به بُعد اخلاق، معنویت و رفتار انسانی را از دیگر ویژگی‌های مراکز علمی و آموزشی جمهوری اسلامی ایران برشمرد و اظهار کرد: در برابر جریان تکفیر و افراط که از ناحیه مراکز علمی برخی نقاط جهان اسلام به آن دامن زده می‌شود، در جامعةالمصطفی العالمیه راهبرد تقریب و احترام به پیروان همه ادیان و مذاهب در دستور کار است و دانش‌آموختگان المصطفی از این ویژگی بهره‌مند هستند.

وی ادامه داد: جامعةالمصطفی العالمیه علی‌رغم هجمه فرهنگی سنگین که از طریق امپراطوری رسانه‌ای دنیای مادی به کشور‌های اسلامی از جمله ایران اسلامی پمپاژ می‌گردد، تلاش می‌کند ابعاد مختلف اخلاقی و تربیتی را در پرورش دانش‌آموختگان خود در دستور کار قرار دهد.

استاد جامعةالمصطفی العالمیه افزود: فرهنگ مادی انحصارگرایی که امروز به دنبال تسلط کامل بر همه عرصه‌های فرهنگی در جهان است و تلاش دارد تفسیر خود از مفاهیم مهم زندگی بشر از جمله آزادی، حقوق بشر، حقوق زن و… را در همه جهان مسلط کند و همانطور که در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی نمی‌تواند هیچ رقیبی را تحمل کند، در عرصه فرهنگی و فکری نیز هیچ فرصتی برای حضور رقیب و بدیلی برای خود قائل نیست؛ در حالی که بشریت نتایج تلخ محصول این فرهنگ و تمدن در چند قرن اخیر را به خوبی لمس کرده است.

وی، پدیده استعمار را یکی از آثار تلخ این تمدن سلطه‌جو در عالم برشمرد و ابراز کرد: شکل این استعمار در قرن جدید تغییر یافته و از آنجا که امکان حضور مستقیم و نظامی در کشور‌ها کمتر شده است، قدرت‌های استعمارگر به روش دیگری این سلطه پنهان را بر کشور‌های مختلف ایجاد کرده‌اند؛ لذا یکی از خصوصیات مهم دانش‌آموختگان مراکزی همچون المصطفی، رشد و توسعه نگاه خودباوری و قطع سلطه استعمارگران در میان ملت‌هاست.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی در تشریح این ویژگی تصریح کرد: این باور برابر با قطع ارتباط با جهان نیست، بلکه به این معناست که ما نمی‌خواهیم رعیت و تحت سلطه جریان استعماری مسلط بر عالم باشیم. این باوری است که باید در دانش‌آموختگان مراکز علمی ما تقویت شود و خوشبختانه آثار این ویژگی را می‌توان به خوبی در روحیه دانش‌آموختگان المصطفی مشاهده کرد.

وی خاطرنشان کرد: ما با افتخار اعلام می‌کنیم براساس گفتمانی که انقلاب اسلامی به ما آموخته است، محور حرکت خود را بر عدالت، معنویت، استقلال و خودباوری قرار داده‌ایم. این همان گفتمان اساسی است که می‌توان مراکز علمی مستقل و پیشرو را بر اساس آن ارزیابی کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی، پیشرفت‌ها و دستاورد‌های انقلاب اسلامی را متعلق به تفکر اسلام ناب دانست و ابراز کرد: این دستاورد‌ها مربوط به همه مسلمانان و کشور‌های اسلامی و بلکه همه انسان‌های آزاده و حقیقت‌جو است. انعکاس این تفکر در کلیدواژه احیای تمدن نوین اسلامی پدیدار است که رهبران انقلاب اسلامی بار‌ها بر آن تأکید کرده‌اند. این آرمان بزرگی است که در خدمت مصالح و منافع همه بشریت قرار دارد و باید آن را دنبال کنیم.

رئیس جامعةالمصطفی، تلاش علمی و اتحاد و اخوت امت اسلام را شرط دستیابی به این آرمان بزرگ دانست و گفت: حضور شما دانشجویان و فراگیران در مراکزی همچون جامعةالمصطفی العالمیه، نویدبخش چنین آینده‌ای برای جهان اسلام است و تلاش شما فردای روشنی را برای امت مسلمان رقم خواهد زد.

در ادامه حسین الوندی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در تانزانیا ضمن قدردانی از فعالیت‌های علمی و آموزشی جامعةالمصطفی بر اهمیت و توسعه همکاری‌های علمی این دانشگاه بین‌المللی با سایر مراکز علمی تانزانیا تأکید کرد.

انتهای پیام
captcha