چهار پناهگاه قرآنی در کلام امام صادق(ع)
کد خبر: 4141468
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۲
حجت‌الاسلام صدیقی تبیین کرد

چهار پناهگاه قرآنی در کلام امام صادق(ع)

امام جمعه موقت تهران با بیان حدیثی از امام صادق(ع) درباره چهار پناهگاه قرآنی گفت: درس امام صادق(ع) انحصار به گروه خاصی نداشت و از هر صنفی چند فقیه تربیت کرد و اسلام را در نظام زندگی قرار داد و همان فقاهت نسل به نسل به ما رسید.

حجت‌الاسلام کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهرانبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین  کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت که شامگاه 26 اردیبهشت‌ماه برگزار شد، با بیان اینکه اقدامات امام صادق(ع) اسلام ناب محمدی را بیمه کرد، اظهار کرد: امام صادق(ع) با برنامه‌ریزی مناسب و دقیق، یک خطر جدی که به‌وسیله سقیفه برای اسلام پیش آمده بود را برطرف کرد.

وی با بیان اینکه قرآن منهای حدیث یعنی قرآن منهای قرآن‌شناس و نتیجه این تفکر اسلام منهای اسلام است، افزود: بعد از رسول‌الله(ص) شخصیتی مانند علی بن ابیطالب(ع) که پیامبر(ص) در مورد ایشان فرمودند: «من شهر علم هستم و علی(ع) درِ آن شهر است» را کنار زدند و این در را بستند تا راه دستیابی به حکمت نبوی و معارف دینی بسته شود و به تدریج نقل احادیث پیامبر(ص) را ممنوع اعلام کردند.

امام جمعه موقت تهران گفت: بعد از پیامبر(ص) بخشنامه‌ای به سراسر عالم اسلام صادر کردند که هر کسی حدیثی از پیامبر(ص) را یادداشت کرده به دارالخلافه مدینه ببرد؛ بسیاری از افرادی که پیامبر را درک کرده و روایتی را نوشته بودند، با ذوق و شوق به دارالخلافه رفتند و پنداشتند که خلیفه وقت می‌خواهد یک دائرة‌المعارف بنویسد و احادیث پیامبر(ص) که گنجینه‌های مسلمانان و مسیر اجرای دستورات خدا و راه رسیدن به چشمه معارف حقه توحیدی است را جمع‌آوری کند.

وی اظهار کرد: احادیثی که زمینه رشد جامعه فرهنگی و ریل‌‎گذاری برای رسیدن به درجات قرب است و سیاست، اقتصاد، فرهنگ، تعلیم و تعلم و اصول زندگی برای رسیدن به زندگی طیبه را مهندسی کرده است و می‌تواند سبب تحول معنوی، سیاسی و اقتصادی جامعه اسلامی باشد، جمع‌آوری شد؛ بنابراین هر کسی هر حدیثی داشت تحویل دارالخلافه داد و وقتی همه جمع شد، خلیفه وقت دستور داد همه را سوزاندند و احادیث را تبدیل به خاکستر کردند.

صدیقی بیان کرد: از آن پس، هر کسی در گوشه‌ای شهرت پیدا می‌کرد که احادیثی را در سینه‌اش دارد و برای مردم نقل می‌کند، او را به مدینه احضار می‌کردند و تحت‌الحفظ نگه می‌داشتند و اجازه نقل حدیث نمی‌دادند؛ حدود ۱۰۰ سال جامعه اسلامی، فقه و نظام و نامه زندگی نداشت و بیانی از آیات قرآن که چگونه اجرا شود، مطرح نبود بلکه سلیقه خلیفه برای مردم اسلام بود، اگرچه اسلام نابی که خدا فرستاده است و مجاری تعلیم و تعلم دین را به عترت پیامبر واگذار کرده است، نبود.

وی با بیان اینکه ما یک قرآن داریم و فقط یک قرائت از آن مورد قبول است که همان قرائت امیرالمؤمنین(ع) است، افزود: پس از امیرالمؤمنین(ع) دومین شخصیت از ائمه اطهار(ع) که ادعای حق دارد که قرآن را از خود خدا شنیده است، امام صادق(ع) هستند؛ ایشان وقتی نماز می‌خواندند گاهی آیه‌ای را تکرار می‌کردند تا مدهوش می‌شدند، وقتی از این حالت ایشان سؤال شد، فرمودند: «آنقدر تکرار کردم تا آیه را از خود گوینده شنیدم». همچنین امام صادق(ع) به شخصی که برای عرض تسلیت شهادت امام باقر(ع) فضایلی را از ایشان برای امام صادق(ع) نقل کرد، فرمودند: «خداوند فرمود امام شخصی است که صدای خدا را می‌شنود و جمال الهی را می‌بیند.»

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: در کتاب خصال شیخ صدوق آمده‌ است که امام صادق(ع) فرمودند: «از چهار گروه در عجبم که چرا به چهار پناهگاه پناه نمی‌برند، اول کسانی که مورد توطئه هستند چرا به «وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ» پناه نمی‌برند در حالی که خودم از خداوند شنیدم کسی که مورد توطئه است اگر به سنگر «وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِه» پناه ببرد خدا تضمین کرده که در مقابل بدی‌های مکارها از او حفاظت کند.»

صدیقی افزود: در ادامه روایت آمده است: دوم کسی که مغموم است چرا به دعای یونس(ع) پناه نمی‌برد در حالی که خودم از خدا شنیدم که فرمود: «کسی که به این ذکر پناه ببرد او را از غم نجات می‌دهیم»، سوم افرادی که دشمن زیاد دارند چرا به «حَسبُنَا اللَهُ» پناه نمی‌برد که خودم از خدا شنیدم که فرمود: «کسی که این ذکر را بگوید خداوند در مقابل دشمن آنها را از نعمت خود برخوردار و بیمه می‌کند که هیچ بدی به آنها نرسد.»

وی با بیان اینکه جامعه اسلامی منهای امام صادق(ع) فقه و نظام زندگی نداشت و براساس سلیقه حکام عمل می‌کرد، گفت: امام صادق(ع) معارف حقه توحیدی را بیان و عرفایی را تربیت کرد که اهل شهود بودند و برای عموم مردم، فقه را بنا کرد و با ترویج فقه، همه را سر سفره خود نشاند.

امام جمعه موقت تهران افزود: درس امام صادق(ع) انحصار به گروه خاصی نداشت و از هر صنفی چند فقیه تربیت کرد و اسلام را در نظام زندگی قرار داد و همان فقاهت نسل به نسل به ما رسید و امام راحل با استناد به جعل حکومتی که امام صادق(ع) برای فقها کردند، حکومت اسلامی را تشکیل داد.

وی گفت: چون شیعیان ایران دلداده امام صادق(ع) بودند پیروی از ولایت فقیه را بر خود واجب دانستند و در ۱۵ خردادماه سال 1342 و در سال 1357در عرصه‌های مختلف خون دادند و برای ولی فقیه کفن‌پوش شدند تا کسی را که امام صادق(ع) او را حاکم قرار داده از اعدام خلاص کنند، نجات دهند و به حکومت برسانند.

انتهای پیام
captcha