ولایت را باید در قرآن جستجو کرد
کد خبر: 4139839
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۰
آیت‌الله فرحانی در اختتامیه جشنواره قرآن و عترت وزارت علوم:

ولایت را باید در قرآن جستجو کرد

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به نظریات شرق و غرب در مورد دوران تاریخی، به تشریح دیدگاه شهید مطهری در این زمینه پرداخت و گفت: دوره اول این دوران از نظر شهید مطهری دوره بدو نبوت، دوره دوم دوره ختم نبوت و دوره سوم دوره ولایت است. امروز انقلاب اسلامی طلیعه آغاز بلوغ تاریخ و شکوفایی ولایت بوده و مشکل دنیا با ما همین است.

انقلاب اسلامی طلیعه آغاز بلوغ تاریخ؛ ولایت را باید در قرآن جستجو کرد

به گزارش خبرنگار اعزامی ایکنا به لرستان، آیت‌الله عبدالکریم فرحانی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، 19 اردیبهشت در مراسم اختتامیه سی و هفتمین دوره جشنواره قرآن و عترت وزارت علوم با اشاره به ایام گرامیداشت روز معلم، گفت: مرحوم شهید مطهری یک پیامی نسبت به مکاتب غربی و شرقی دارد. شرقی‌ها اعتقاد داشتند تاریخ شش دوره دارد که شامل کمون اولیه، برده‌داری، فئودالیته، سرمایه‌داری، سوسیالیست و کمون ثانویه می‌شود. غربی‌ها نیز می‌گویند تاریخ سه دوره دارد. دوره کودکی تاریخ دوره دین و خداست، دوره جوانی، دوره فلسفه است اما الان دوره بلوغ تاریخ است. بشر نه دین می خواهد و نه فلسفه، بلکه بشر علم دارد.

فرحانی تصریح کرد: برخی از اساتید دانشگاه الازهر من را دعوت کرده و از من یک سوال در مورد ولایت پرسیدند، گفتند این ولایت از کجای آیات قرآن آمده است. من یکی از آیات سوره مبارکه اعراف را بیان کردم. اما یک سؤال از آن‌ها پرسیدم و گفتم نظر شما در مورد حرف آگوست کنت چیست. تاریخ سه دوره دارد نه شش دوره، آیا حرف کنت درست است؟ به من گفت نظر شما شیعیان چه چیزی هست؟ من هم فرمایش آقای مطهری را تحویل دادم و گفتم آقای مطهری می‌گوید تاریخ سه دوره دارد  دوره کودکی تاریخ دوره جهل است. دوره جوانی تاریخ دوره علم است. در دوره جهل قرآنی می‌گوید دوره بدو نبوت است. در دوره علم قرآن می‌گوید دوره ختم نبوت است.

وی افزود: دوره بدو نبوت تمام شد و خدا پیامبر می‌فرستاد، بشر جاهل بود و دنبال جادو بود. حضرت یوسف را فرستاد در برابر جادوگران و بقیه انبیاء، دوره ختم نبوت دوره علم است لذا اولین آیه قرآن که نازل می‌شود دوره علم است. این آیه حرف متکلم معروف آمریکایی به نام آقای باربور را رد کرده است. ایشان می‌گوید تعارضی بین علم و دین هست اما قرآن می‌گوید اصلا اینگونه نیست. خدا در اولین آیه قرآن دو نعمت را طرح می‌کند، یکی خلقت و دیگری علم است. اما وقتی می‌گوید علم، یک کلمه به آیه اضافه می‌شود. آیه را یک بار مرور کنیم، «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ» خدایی که خلق کرد، علم کجاست؟ «وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ؛ الَّذِي عَلَّمَ» وقتی علم است کرامت خداست. ای بشر خلقت با همه عظمتش مصداق کرامت خدا نیست بلکه علم مصداق کرامت خداست، لذا دوره خاتمیت دوره علم است.

نماینده استان خوزستان در مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: در ادامه به این آقایان گفتم به نظر شما، دوره سوم تاریخ چه دوره‌ای است؟ باور نمی‌کردند یک طلبه با بحث‌های جامعه‌شناسان غربی بحث ولایت را شروع کند. گفتم ما شیعیان می‌گوییم دوره سوم آیه «وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَلَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضَىٰ لَهُمْ» خدا وعده داده است. دوره سوم نه دوره جهل و نه دوره علم است بلکه دوره ایمان و عمل صالح و ایمان و تقواست. آقای مطهری جواب آگوست کنت را اینجا می‌دهد. می‌گوید خدا وعده داده است دوره دین می‌آید کنت می‌گفت دوره دین تمام شده و دوره جهل دوره دین است اما خدا می‌گوید «وَلَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضَىٰ لَهُمْ »، دوره دین می‌آید و دوره سوم دوره دین است.

آیت‌الله فرحانی در ادامه در مورد ارتباط مسئله مطرح شده با ولایت، تصریح کرد: در آیه بالا یک قید برای دین لحاظ شده است، دینی که «ارْتَضَىٰ لَهُمْ» باشد. این قید اشاره به آیه «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَكُمُ الإِسْلاَمَ دِينا»، دوره سوم تاریخ دوره غدیر و دوره ولایت است. امروز انقلاب اسلامی طلیعه آغاز بلوغ تاریخ و شکوفایی ولایت است و مشکل دنیا با ما نیز همین است.

وی در ادامه به ارتباط ولایت با آیات قرآن پرداخت و گفت: بسیاری از دانشجویان از من سؤال می‌کنند که آیا قرآن آیه ولایت مطلقه دارد؟ آیه این است «إِنَّ وَلِيِّيَ اللَّهُ» پیامبر می‌فرماید ولی من خداست، این ولایت مطلقه است که خدا به پیغمبر داده است. این ولایت فقط برای پیغمبر نیست و «وَ هُوَ يَتَوَلَّى الصَّالِحِينَ» خدا ولایت مطلقه را به نبی بزرگوار اسلام داده است و این ولایت استمرار دارد «وَ هُوَ يَتَوَلَّى الصَّالِحِينَ». امام(ره) فرمودند اگر ولایت فقیه مطلقه نباشد، ولایت مطلقه مفوضه به نبی اکرم(ص) بی‌معناست. ارتباط آن با قرآن قید وسط آن است. «إِنَّ وَلِيِّيَ اللَّهُ الَّذِي نَزَّلَ الْكِتابَ وَ هُوَ يَتَوَلَّى الصَّالِحِينَ»، هر کسی ولایت می‌خواهد باید به قرآن بچسبد.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در بخش پایانی صحبت‌های خود به بیان روایتی در فضل قرائت قرآن پرداخت و بیان کرد: امام صادق (ع) فرمود به همه بگویید 3 دفتر برای هرکس وجود دارد. در یک دفتر، نعمت‌ها و در دفتر دیگر حسنات نوشته می‌شود. نعمت‌ها بر حسنات غلبه می‌کند و دیوان گناهان باقی می‌ماند. در این شرایط خطیر و در موقف حساب که هیچ چیزی ندارد، قرآن جلو می‌آید و می‌گوید خدایا من قرآن هستم، این بنده تو، شب‌ها قرآن خوانده است، سختی کشیده است، قرآن می گوید من از او راضی هستم تو هم از او راضی باش. بعد به او گفته می‌شود بخوان و بالا برو، امیدوارم برگزاری این مسابقات و این مراسم در روز قیامت شفاعت همه ما شود.

انتهای پیام
captcha