اعتراف بر ضعف و نقص، مقدمه و ادب درخواست از خداوند است
کد خبر: 4133112
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۱
رئیس جامعةالمصطفی العالمیه:

اعتراف بر ضعف و نقص، مقدمه و ادب درخواست از خداوند است

رئیس جامعةالمصطفی العالمیه گفت: استغفار و اظهار خطا از آدابی است که در ادعیه به ما آموخته شده است. اعتراف و اقرار بر ضعف و نقص، مقدمه و ادب درخواست از خداوند است.

علی عباسی رئیس جامعةالمصطفی العالمیه

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی، رئیس جامعةالمصطفی العالمیه عصر امروز، 21 فروردین در اولین جلسه شرح صحیفه سجادیه که در نمازخانه ستاد المصطفی برگزار شد، با اشاره به میراث گرانقدر ادعیه و مناجات در مکتب اهل‌بیت(ع)، اظهار کرد: هرچند قرآن کریم در قالب آیات مختصر دعا‌های بسیار پرمضمونی را به ما عنایت کرده است، ولی ما در ادعیه از میراث معنوی اهل‌بیت(ع) برخوردار هستیم که در جای دیگری نمی‌توان آن را یافت.

استاد جامعةالمصطفی العالمیه با بیان اینکه در هیچ مذهب و دینی این میزان دعا و مناجات با مضامینی که در ادعیه اهل‌بیت(ع) وجود دارد، دیده نمی‌شود و این نعمت مختص ما است، خاطرنشان کرد: از علامه طباطبایی(ره) نقل شده است که ایشان از یک شرق‌شناس غیرمسلمان پرسیدند شما چگونه با خداوند راز و نیاز می‌کنید؟ وی پاسخ داد، از زمانی که من با صحیفه سجادیه شما آشنا شدم، با این کتاب با خداوند مناجات می‌کنم.

حجت‌الاسلام عباسی با اشاره به ادب و معارف توحیدی که در مناجات اهل‌بیت(ع) موج می‌زند، افزود: در این ادعیه، رابطه میان انسان و خداوند در زیباترین و متعالی‌ترین عبارات، حاوی معرفت توحیدی تشریح شده است. ما باید قدر این داشته‌های ارزشمند خود را بدانیم و همانند قرآن کریم با این مناجات مأنوس باشیم.

وی با تأکید بر لزوم اهتمام بیشتر به صحیفه سجادیه، تصریح کرد: دعا، خواستن و گفت‌وگویی است که در آن طلب و اظهار نیاز وجود دارد. این رابطه باید میان ما با خدا وجود داشته باشد، زیرا تنها جایی که غنا و بی‌نیازی مطلق وجود دارد و می‌توان از آن با خضوع چیزی را طلب کرد، همین آستان است.

رئیس جامعةالمصطفی بیان کرد: همه انسان‌ها نیازمند هستند و در فقر مطلق به سر می‌برند. تنها یک نقطه در عالم وجود دارد که غنای محض است و باید همه چیز را از او خواست. البته ما نظام اسباب و مسببات در عالم را کنار نمی‌گذاریم، اما در اعماق وجود باید باور داشته باشیم همه چیز از سوی آن قدرت بی‌پایان است.

وی، دعا را موجب پدید آمدن احساس خضوع و دلگرمی از پشتیبانی قدرت بی‌نهایت الهی دانست و گفت: با عنایت مستمر به دعا و مناجات این ایمان و اعتقاد در ما رسوخ می‌یابد و با اطمینان به برخورداری از یک پشتوانه با قدرت مطلق، هرگز نشانه‌های نا‌امیدی، یأس و افسردگی در انسان ظاهر نخواهد شد.

حجت‌الاسلام عباسی با اشاره به تکرار صفات الهی در ادعیه به ویژه صحیفه سجادیه، افزود: تکرار این صفات موجب می‌شود ما همواره توجه داشته باشیم از چه کسی حاجت می‌خواهیم. استغفار و اظهار خطا از آدابی است که در ادعیه به ما آموخته شده است. اقرار بر ضعف و نقص، مقدمه و ادب درخواست از خداست. همانطور که بی‌اعتنایی و تکبر موجب محرومیت ما می‌شود و نشان‌دهنده این است که باور نداریم نیازمند به عنایت الهی هستیم.

وی، دعا را موجب آمادگی انسان برای برخورداری از رحمت الهی خواند و گفت: مشکلات و حوادث عالم که در همه جوامع وجود دارد، زمینه امتحان الهی است. ابزار مؤمن برای حرکت در این مسیر و نبرد در برابر سختی‌ها، دعا و مناجات است. هر یک از ادعیه ما یک گنجینه است. مضامین عالی و نکته‌های توحیدی که در دعای کمیل وجود دارد را در چه جای دیگری می‌توان یافت؟ مناجات شعبانیه، دعای خمس عشر، جوشن کبیر، عرفه و… از برکاتی است که از آن‌ها برخورداریم.

رئیس جامعةالمصطفی اظهار کرد: صحیفه سجادیه میراث ارزشمندی است که امروز در اختیار ماست. چند نکته در این ادعیه موج می‌زند. نکته نخست صفاتی است که در این مناجات خداوند را با آن‌ها توصیف می‌کند. بیان این صفات در واقع بیان حقیقت‌هایی است که در عالم به خدا اختصاص دارد.

وی، یادآوری مکرر از پیامبر(ص) و اهل‌بیت(ع) به عنوان واسط فیض خدا را یکی دیگر از ویژگی‌های صحیفه سجادیه برشمرد و تصریح کرد: این واسط‌های فیض، راه رسیدن به خداوند را تسهیل می‌کنند. امروز کسانی مدعی دست یافتن به حقیقت کمال از طریق دین پیامبر خاتم(ص) هستند، اما تنها مسیر مطمئن که به‌وسیله راهبری اولیای الهی تضمین می‌شود، مسیر اهل‌بیت(ع) است.

حجت‌الاسلام عباسی با تأکید بر لزوم توجه به راهبران و هدایت‌گران در مسیر حرکت به سوی کمال مطلق، تأکید کرد: در این حرکت اگر دست انسان در دست راهبران بی‌عیب و اشتباه نباشد، احتمال زیادی وجود دارد که مسیر را گم کند. شما می‌بینید گروه‌های تکفیری که دم از اسلام و قرآن می‌زنند، چه فجایعی را در دنیای امروز رقم زدند. بنابرین بر اهمیت راهنمایی و امامت در همه اعصار به عنوان یک معرفت در این ادعیه تأکید می‌شود.

انتهای پیام
captcha