انرژی هسته‌ای؛ فرصتی برای کاهش هزینه‌های تولید
کد خبر: 4132561
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۱
یادداشت

انرژی هسته‌ای؛ فرصتی برای کاهش هزینه‌های تولید

انرژی هسته‌ای نرخ بهره‌وری را افزایش و هزینه‌های تولید را کاهش می‌دهد و از قبال کاهش هزینه تولید و کاهش هزینه‌های تأمین انرژی، تأمین مالی پروژه‌ها آسان‌تر خواهد بود.

روز انرژی هسته ای

بیستم فروردین یادآور افتخاری بزرگ برای کشورمان است؛ کشوری که در بحبوحه تحریم و تهدید توانست دانش هسته‌ای را بومی و به توانمندی غنی‌سازی اورانیوم دست یابد. جمهوری اسلامی ایران برای اینکه از وابستگی رهایی یابد هزینه‌ها کرده و برای ایستادن در لبه دانش و فناوری هسته‌ای خطر تحریم‌ها و تهدیدات را به جان خرید و دشمنان دانشمندانش را همچون اردشیر حسین‌پور، مجید شهریاری، مصطفی احمدی‌روشن، مسعود علی‌محمدی، داریوش رضایی‌نژاد و محسن فخری‌زاده را ترور و به شهادت رساندند اما هیچ‌یک باعث نشد تا گام‌های استواری را که برداشته بودیم متزلزل و سست شوند و نتیجه این همه ایستادگی «بومی‌سازی علوم مرتبط با دانش هسته‌ای» شد.

دانش هسته‌ای را باید یک دانش چندبعدی دانست که همه ابعاد زندگی بشری را تحت تأثیر قرار می‌دهد به‌ویژه اینکه این دانش در دو حوزه اقتصادی و زیست محیطی اثرگذاری بیشتری دارد و در ادامه به چند ویژگی این دانش در این دو حوزه اشاره خواهد شد.

1- طبق اعلام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، میزان تقاضای انرژی در کشورها به ویژه در کشورهای در حال توسعه روز به روز در حال افزایش بوده و با توجه به همیشگی نبودن منابع طبیعی و از سوی دیگر با وجود ملاحظات زیست‌محیطی، همواره بشر با محدودیت استخراج و استفاده از منابع طبیعی و فسیلی روبه‌روست اما انرژی هسته‌ای در زمره انرژی‌های پاک محسوب می‌شود که از نظر اقتصادی و زیست‌محیطی مزیت‌هایی را در خود جای داده است. انرژی هسته‌ای منبع بیکران تولید انرژی است و انسان می‌تواند در شرایطی کاملاً ایمن، جهت تولید انرژی الکتریکی و غیرالکتریکی از آن بهره جوید.

2- کمبود آب به ویژه در کشورهایی که با بارش اندک و اقلیم خشک و نیمه‌خشک مواجه هستند، همیشه دردسرساز بوده و موجبات نگرانی دولت‌ها را در پی داشته و حتی گاهاً برخی از تحلیل‌گران از وقوع یک جنگ عظیم بر سر اب اظهار نگرانی کرده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از کشورهای نیمه‌خشک، امروزه با تنش آبی مواجه هست و با وجود اینکه از نعمت دریا بهره‌ می‌‍برد اما به دلیل عدم استفاده از ظرفیت‌های آبی دریا نتوانسته با بحران آب به ویژه در مناطق جنوبی کشور مقابله کند.

شیرین کردن آب دریا در زمره پیچیده‌ترین اقدامات به شمار رفته و هزینه‌های بسیاری را متوجه کشورهایی می‌کند که از دانش هسته‌ای بهره نمی‌برند ولی از آنجایی که جمهوری اسلامی ایران در جنوب کشور رآکتور اتمی بوشهر را دارد، می‌تواند این هزینه را کاهش دهد و به شیرین کردن آب دریا مبادرت ورزد. البته ناگفته نماند قدم‌هایی در این زمینه برداشته شده و طبق اعلام محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ساخت یک پروژه ۷۰ هزار متر مکعبی در بوشهر آغاز و به احتمال بسیار زیاد طی دو سال آینده این پروژه افتتاح می‌شود.

3- تحقق توسعه پایدار، هدف و ملاک اصلی کشورهاست. رفاه اجتماعی، حفاظت از محیط زیست و توسعه اقتصادی از ملزومات تحقق توسعه پایدار هستند. همواره دغدغه مسئولان ارشد نظام و رهبر معظم انقلاب تحقق این جنبه از توسعه‌ بوده و هست. به باور کارشناسان اگر توسعه پایدار رقم نخورد، اقتصاد و اجتماع در برابر هر تکانه کوچکی آسیب‌پذیر خواهد شد ولی توسعه پایدار کشور را در برابر این تکانه‌ها ایمن می‌سازد.

طی سال‌های گذشته «تولید» از کلیدواژه‌های اصلی سخنان مقام معظم رهبری بوده و به همین دلیل سال 1402 را به سال «مهار تورم، رشد تولید» مزین فرمودند. همه ما قبول داریم هزینه تولید در کشور بسیار بالاست و نسبت به کاهش این هزینه‌ها و به صرفه کردن تولید اجماع نظر وجود دارد و کاهش هزینه‌های تولید از طرق مختلف قابل انجام است. صرفه‌جویی در انرژی یا ارزان کردن انرژی یکی از اقداماتی است که می‌توان در راستای کاهش هزینه‌های تولید از آن استفاده کرد. از طریق انرژی هسته‌ای این امکان وجود دارد نرخ بهره‌وری افزایش پیدا کند و هم اینکه هزینه‌های تولید کاهش یابد و حتی بنا به اعلام مسئولان از قبال کاهش هزینه تولید و کاهش هزینه‌های تأمین انرژی، تأمین مالی پروژه‌ها آسان‌تر خواهد بود.

یادداشت از سعید امینی

انتهای پیام
captcha