اخلاق نیکو؛ مهم‌ترین ثمره فردی در ماه مبارک رمضان
کد خبر: 4130947
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۳
محمدعلی انصاری بیان کرد:

اخلاق نیکو؛ مهم‌ترین ثمره فردی در ماه مبارک رمضان

صاحب تفسیر مشکاة گفت: از منظر پیامبر اکرم(ص) مهم‌ترین ثمره فردی انسان در ماه مبارک رمضان، اخلاق نیکو است.

محمدعلی انصاری، صاحب تفسیر مشکاة و مفسر قرآن کریم

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمدعلی انصاری، صاحب تفسیر مشکاة و مفسر قرآن کریم، امروز 13 فروردین‌ماه در نشستی مجازی با موضوع «ظرفیت پرداختن انسان به خویشتن در ماه رمضان» اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین نکاتی که پیامبر اکرم(ص) در خطبه شعبانیه در ارتباط با خود می‌فرمایند، این است که اگر کسی در ماه مبارک رمضان خلق خود را نیکو کند، از پل صراط می‌گذرد و به رحمت الهی می‌رسد.

وی بیان کرد: پیامبر اکرم(ص) به نوعی ثمره فردی ماه مبارک رمضان را کارکردن بر روی اخلاق و اینکه انسان بتواند در این ماه ارزشمند نفس خود را به تهذیب برساند، دانسته‌اند که حقیقتاً هم اینگونه است.

این مفسر قرآن کریم ابراز کرد: از این‌رو اگر خداوند فرموده است: «لَعَلَّکُم تَتَّقون»؛ منظور این است که پیام رمضان تقواست و از شاه‌بیت حقایق تقوا نیز بی‌تردید بعد نفسانی تقواست و همچنین انسان بتواند نفس خود را به رستگاری برساند، فجور را کنار بگذارد و تقوا را نیز بر جان خود هموار و چیره کند.

انصاری تصریح کرد: به عبارتی در این ماه عزیز توفیقی برای انسان حاصل می‌شود تا فرصت‌هایی را برای خودپایشی بگذارد و به تزکیه نفسانی خود که به رستگاری گره خورده است، دست پیدا کند.

وی اظهار کرد: بر همین اساس، پیامبر(ص) برای اینکه این پالایش درونی در وجود انسان ایجاد شود، فرمودند که باید کنترل دقیقی بر دیدنی‌ها و شنیدنی‌ها داشته باشیم و به بیانی چشم‌ها، گوش‌ها و زبان خود را در این ماه کنترل و حفظ کنیم.

صاحب تفسیر مشکاة بیان کرد: آنچه که در ماه رمضان وجود دارد مانند گرسنگی و تشنگی، به نوعی ما را متذکر کند و خودآوری و زدودن غفلت نسبت به آنچه پیش رو داریم را به ما تذکر می‌دهد و این تعبیر شگفتی است که رسول خدا مطرح فرموده‌اند.

انصاری تأکید کرد: عبارت شگفت‌انگیزی که پیامبر اکرم(ص) درباره این ماه بسیار عزیز مطرح فرموده‌اند، این است که ای مسلمانان نفس‌های شما در ماه رمضان در حکم تسبیح خدا و خوابتان نیز عبادت است. عبارت ایشان به این دلیل است که اولویت انسان‌ها به صورت معمول طی 11 ماه تن و جسم است اما خداوند این اولویت را در این ماه تغییر می‌دهد و اولویت اصلی را برای انسان‌ها جان، روح و نفسشان قرار می‌دهد و لذا مبنای اصلی انسان‌ها بر پایه نخوردن و ننوشیدن می‌شود.

وی اظهار کرد: به عبارتی نیز انسان در این یک ماه، فرشته‌خو می‌شود، چرا که خوابی که انسان در این ماه دارد و نفسی که می‌کشد همگی عبادت خداوند است و کار فرشتگان هم تسبیح خداست.

انتهای پیام
captcha