12 فروردین؛ از بین برنده شکاف بین مردم و حکومت
کد خبر: 4130792
تاریخ انتشار : ۱۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۶
کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد:

12 فروردین؛ از بین برنده شکاف بین مردم و حکومت

محمدجواد یاری، کارشناس مسائل سیاسی معتقد است انتخابات 12 فروردین سال 58 باعث شد که شکاف ایجاد شده بین مردم با حکومت و دین برطرف شود.

محمد جواد یاری

محمدجواد یاری، کارشناس مسائل سیاسی، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، ضمن گرامیداشت 12 فروردین، روز جمهوری اسلامی، بیان کرد: انقلاب اسلامی تغییری بود که پس از گذشت 7 هزار سال در ایران رخ داد و برای اولین بار ایرانیان شاهد استقرار حکومت جمهوری در کشور بودند و این رویداد به عنوان یکی از حوادث مهم در کشور و تاریخ 7 هزارساله ایران شکل گرفت و مردم توانستند برای اولین بار نوع نظام سیاسی خود را انتخاب کنند.

یاری ادامه داد: با وجود اینکه بسیاری از سیاسیون و انقلابیون جهان برای امام نامه نوشتند که انقلاب ایران با موفقیت پیش رفته است و برای پیشبرد موفقیت‌ها از برگزاری یک دهه انتخابات خودداری کنید، اما امام راحل با عقلانیت، درایت و دوراندیشی که در همه مسائل داشتند در این زمینه کار فوق‌العاده‌ای را انجام دادند و با کمک مردم و با برگزاری انتخابات در 12 فروردین انقلاب را تثبیت کردند.

وی با بیان اینکه در 12 فروردین سال 58 رفراندومی تحت عنوان رفراندوم «اصل نظام» برگزار شد، اضافه کرد: ایران در جهان اولین و آخرین کشوری است که اصل نظام خود را به رفراندوم گذاشت. دوراندیشی امام باعث شد که دشمنان اسلام و عوامل دست نشانده آنان همچون «نهضت آزادی» و «بازرگان» و «سکولارها» نتوانستند گزندی به پایه‌ها و ستون انقلاب و نظام وارد کنند. بدون شک اگر امام این انتخابات را برگزار نکرده بود این عوامل با شگردها و روش‌های پیچیده‌تر و جدیدتری می‌توانستند شبهات خود را مطرح کنند.

یاری با اشاره به اینکه افرادی همچون بازرگان با نام‌گذاری جمهوری به نام اسلام مخالف و موافق جمهوری دمکراتیک بودند، تصریح کرد: امام با نام‌گذاری جمهوری دمکراتیک مخالف بودند و رأی به جمهوری اسلامی دادند و این نظر را با مردم به اشتراک گذاشتند که مردم نیز با بی‌نظیرترین رأی که در کل تاریخ اخذ شده است از آن استقبال کردند.

انتخابات بیانگر هویت سیاسی و اسلامی است

وی با بیان این مطلب که انتخابات سال 58 بیانگر سه هویت سیاسی(سیاست)، دینی(اسلام) و ملی(ایران) است و تمام هویت‌ها را پوشش می‌دهد، رمز اصلی ماندگاری نظام را هم‌پوشانی این سه عامل هویت برشمرد و گفت: هویت‌ها دارای قوت و قدرت بسیج‌گری و مشارکت مردمی هستند و وقتی مردم این عوامل را کنار هم مشاهده می‌کنند یقین دارند مشکلی وجود نخواهد داشت و با وجود همین دلایل شکاف‌های عمیق ایجاد شده در کشور از بین رفت.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: شکاف بین مردم و حکومت در صدسال گذشته باعث شد که مردم دست به انقلاب زنند. در این قرن نهضت‌های متعددی نیز شکل گرفت که جز انقلاب با ناکامی مواجه شده بودند. مردم در این سال‌ها حکومت را از خود نداسته و عوامل را جدای از خود می‌دانستند و همین نگاه باعث از هم‌گسیختی ثبات می‌شد و چون پادشاه‌ها دست‌نشانده دشمن بودند نمی‌توانستند حکومت را مدیریت کنند.

شکاف بین حکومت با دین و ایدئولوژی از دیگر مواردی است که یاری به آن اشاره کرد و افزود: حکومت‌ها قبلا در همه حال ضددینی عمل کرده و این عامل با ایدئولوژی و نظر مردم مغایر بود و باعث شد شکاف‌ها عمیق‌تر شود و مشکلات بیشتر در کشور حاکم شود. پس از پیروزی انقلاب اسلامی و برگزاری انتخابات 12 فروردین سال 58 شکاف‌ها از بین رفت. برگزاری انتخابات باعث شد تا مردم نظام را از خود بدانند تا جاییکه در راهپیمایی 22 بهمن سال 1401 با وجود اینکه دشمنان قصد اغتشاش داشتند، اما با افزایش 30 درصدی جمعیت در این راهپیمایی مواجه بودیم. تا زمانیکه این نگاه بین مردم حاکم باشد انقلاب ماندگار خواهد بود.

12 فروردین؛ آغازگر پیشرفت

وی با تأکید براینکه اصل نظام و پیشرفت کشور در ابعاد مختلف از رأی‌گیری 12 فروردین سال 58 آغاز شد، افزود: مردم با مشارکت در این رأی‌گیری در اولین حق خود برخوردار شده و این حق در تمام زمینه‌ها حفظ شده است.

یاری، گردش نخبگان را یکی از دستاوردها و پیامدهای انقلاب اسلامی برشمرد و ادامه داد: با گردش نخبگان پیشرفت در همه عرصه‌ها شکل خواهد گرفت، قطعاً وجود افکار و نظریات مختلف و متضاد باعث شده است که نقاط ضعف دیده شود و همه درصدد برطرف شدن نقاط ضعف پیش خواهند رفت.

وی بیان کرد: حضور همیشه در صحنه مردم از دیگر عوامل و پیامدهای انتخابات 12 فروردین است و در واقع همین حضور  و مشارکت را می‌توان مهم‌ترین عامل ماندگاری عنوان کرد. بدون شک وقتی حکومت از رأی مردم برخوردار باشد در جهان به عنوان کشور مقتدر و قانونی شناخته می‌شود.

یاری با بیان این مطلب که با پیروزی انقلاب و برگزری انتخابات سال 58 دشمنان یکی از عوامل خود را از دست دادند، اضافه کرد: در سال‌های قبل از انقلاب تمام منابع ایران دست بیگانگان بود و با تغییر حکومت مهم‌ترین منابع خود را از دست دادند. دشمنان نه تنها از پیروزی انقلاب و انتخابات استقبال نکردند، بلکه سعی داشتند رویدادها را معکوس جلوه دهند؛ چراکه سایر کشورها از ایران به عنوان الگو استفاده کرده و نوای آزادی‌خواهی سر دادند. دشمنان در طول این سال‌ها تلاش کردند تا انتخابات ایران را به حاشیه کشانده یا سانسور کنند.

سانسور از شگردهای عملی دشمن است

وی بیان کرد: سانسور یا پاره حقیقت‌گویی یکی از شگردهای دشمنان است. حیرت و تعجب را در کشورهای غربی پس از برگزاری اولین انتخابات سال 58 می‌توان دید و بدون شک سعی داشتند این حضور 98 درصدی را نادیده بگیرند. ایجاد ثبات پیام اصلی انتخابات است و دشمن با سانسور اتفاقات در آن سال‌ها سعی بر حفظ منافع خود اشتند که قطعاً موفق نشدند.

یاری در پایان ضرورت تبیین آثار و پیامدهای انتخابات 12 فروردین سال 58 به جوانان و نوجوانان را خواستار شد و افزود: ادامه داد: جوان امروزی باید بداند که هیچ کشوری اصل نظام خود را به رفراندوم نمی‌گذارد و جرأت این اقدام را نیز ندارد. برگزاری انتخابات لازم بود؛ چراکه از شبه‌افکنی بسیار جلوگیری کرد.

انتهای پیام
captcha