تفنگدار آمریکایی؛ از تلاش برای منفجر کردن مسجد تا گرویدن به اسلام
کد خبر: 4127087
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۲

تفنگدار آمریکایی؛ از تلاش برای منفجر کردن مسجد تا گرویدن به اسلام

سی ان ان در گزارشی به سرگذشت یک سرباز سابق ارتش آمریکا پرداخته که به دلیل نفرت از مسلمانان قصد داشت یک مسجد را منفجر کند.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از شفقنا؛ سی‌ان‌ان نوشت: به محض اینکه برخی از اعضای مرکز اسلامی «مونسی» در ایندیانا مردی را دیدند که به سمت آنها می آید، متوجه شدند که او مشکل دارد. او مردی درشت اندام با شانه های پهن بود که با سری پایین و صورتی قرمز و با عصبانیت به سمت مسجد آنها حرکت می کرد. جمعه بود و مسجد مملو از مردمی بود که برای نماز عصر آمده بودند.

نام او «ریچارد مک‌کینی» بود. او نه برای عبادت بلکه برای نابود کردن مسلمان به مسجد آمده بود. او یک تفنگدار سابق آمریکایی بود که در جریان نبرد در عراق و افغانستان نسبت به مسلمانان تنفر پیدا کرده بود. او از اینکه فرزندان مسلمانان در کنار دختر او در مدرسه درس می‌خوانند هم عصبی بود.

او که نتوانست خشم خود را مهار کند، در یک روز در سال 2009 در آخرین مأموریت خود به مرکز اسلامی رفت. او قصد داشت در مسجد بمب بگذارد تا صدها مسلمان را بکشد یا زخمی کند. او در یک مأموریت بود تا مکانی را برای مخفی کردن بمب خود انتخاب کند و اطلاعاتی را جمع‌آوری کند که فرض او را مبنی بر اینکه مسلمانان قاتل‌های ایدئولوژیک هستند را تأیید کند.

اما وقتی مک کینی وارد مسجد شد، با نوعی مقاومت مواجه شد که برای آن برنامه ریزی نکرده بود. آن روز اتفاقی افتاد که او را به گونه ای تغییر داد که هرگز انتظارش را نداشت. افرادی که او قصد داشت جان آنها را بگیرد، در نهایت زندگی او را نجات دادند.
دگرگونی مک‌کینی موضوع یک مستند کوتاه جذاب به نام «غریبه در دروازه» است. این فیلم که برنده جایزه ویژه هیئت داوران در جشنواره فیلم ترایبکا 2022 شد، بازگو می کند که چگونه مک کینی نقشه خود را رها کرد و در نهایت به اسلام گروید و نقش شگفت انگیزی را در مسجد پذیرفت. «غریبه در دروازه» این یکشنبه در بخش مستند کوتاه برای اسکار حضور دارد و ملاله یوسف زی و برنده جایزه صلح نوبل، یکی از تهیه کنندگان آن است.

مک‌کینی می‌گوید که فکر می‌کرد اتفاق بعد از ظهر جمعه‌اش ممکن است با مرگ او به پایان برسد. او می‌گوید: تا آخر شب، فکر کردم که مرا در زیرزمین با شمشیری به گلویم خواهند کشت. در عوض، چند نفر از اعضای مسجد پا پیش گذاشتند و مک‌کینی را با چند انتخاب زیرکانه خلع سلاح کردند. دکتر محمد صابر بهرامی، اهل افغانستان و یکی از بنیانگذاران این مرکز، در نهایت مک کینی را در آغوش گرفت و اشک ریخت.

کارگردان فیلم می‌گوید: من چندین تجربه از یهودی هراسی داشتم اما اتفاقی که برای مک کینی افتاد این را نشان داد که بعد از حادثه 11 سپتامبر، آمریکایی‌ها قادر هستند از بدترین کینه‌ها عبور کنند.

اما اگر در «غریبه در دروازه» قهرمانی وجود داشته باشد، آن زنی است که همه او را «خواهر بی بی» صدا می زنند. بی بی بهرامی یکی از بنیانگذاران مرکز اسلامی مونسی است و نقش مهمی در تغییر مذهب مک کینی ایفا کرد. بهرامی و همسرش محمد، ستون های جامعه مونسی هستند. او این آیه قرآنی را در سایت مرکز اسلامی نصب کرده است: «ثواب نیکی جز نیکی نیست».

بی بی را مادر ترزای جامعه مسلمانان در مونسی می نامد. او کسی است که غریبه های نیازمند جامعه را می گیرد تا لباس هایشان را تمیز و اتو کند و به آنها غذا بدهد. شهرت او به حدی است که پناهندگان کشورهای دیگر به نوعی شماره و آدرس او را پیدا می کنند تا او را برای کمک ردیابی کنند.

مهمان نوازی بهرامی با توجه به اینکه با بسیاری از آمریکایی های مسلمان هنوز در کشور خود مانند غریبه ها رفتار می شود قابل توجه است. بر اساس مطالعه دانشگاه براون، جنایات نفرت علیه مسلمانان در ایالات متحده از سال 2000 تا 2009 میلادی 500 درصد افزایش یافته است که نشان دهنده افزایش احساسات ضد مسلمانان پس از حملات 11 سپتامبر است.

بسیاری از مردم در مسجد، مک کینی را دفع کردند اما بهرامی دایره شفقت خود را گسترش داد و مک کینی را نیز در بر گرفت. او را به خانه اش دعوت کرد و یک شام مقوی افغانی از مرغ، برنج، یک غذای بادمجان و یک ماست سبز چاشنی شده با آب گشنیز و آبلیمو تهیه کرد. این غذا به پل دیگری برای مک کینی تبدیل شد. او مدام از بهرامی و دیگران در مرکز دیدن می کرد. او قرآن، کتاب مقدس اسلام را خوانده و دوست پیدا کرد.
هشت ماه پس از بازدید اولیه مک کینی از مسجد، او به اسلام گروید. پس از مراسم، از سوی افرادی که زمانی قصد آسیب رساندن به آنها را داشت، استقبال شد. در نهایت او حتی دو سال به عنوان رئیس مرکز اسلامی در مونسی خدمت کرد. مک‌کینی می‌گوید: اگر رفتار مهربانانه نبود، احتمالاً به مسجد حمله می‌کرد و در نهایت به مجازات اعدام محکوم می‌شد.

انتهای پیام
captcha