انتقاد مفتی لیتوانی از کمبود مسجد
کد خبر: 4126088
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۲

انتقاد مفتی لیتوانی از کمبود مسجد

مفتی مسلمانان در لیتوانی می‌گوید که جامعه مسلمان این کشور در حال رشد است، اما شهرداری ویلنیوس همچنان آن‌ها را نادیده گرفته و از ساختن مسجد خودداری می‌کند.

به گزارش ایکنا به نقل از LRT، این وب‌سایت در گزارشی به وضعیت مسلمانان لیتوانی پرداخت و از قول الکساندراس بگانسکاس(Aleksandras Beganskas)، مدیر مرکز فرهنگ و معارف اسلامی ویلنیوس، پایتخت لیتوانی نوشت که دو سال است شهرداری شهر ویلنیوس پاسخ روشنی در مورد ساخت مسجد نداده و جامعه مسلمان نادیده گرفته شده است.

به گفته بگانسکاس، تعداد مسلمانان در لیتوانی نه تنها به دلیل ورود مهاجران بلکه به خاطر علاقه و گرویدن به اسلام  در بین لیتوانیایی‌ها نیز قابل توجه بوده و تا چند دهه دیگر، غالب‌ترین گروه در جامعه تاتارها نیستند، بلکه مسلمانان لیتوانیایی خواهند بود.

به گفته این مفتی، حدود 700 نفر برای اقامه نماز جشن عید فطر در مرکز فرهنگ و معارف اسلامی ویلنیوس جمع می‌شوند اما برخی خارج از ساختمان مرکز باید بمانند زیرا این مکان برای استقبال از همه بسیار کوچک است. در مرکز فرهنگ و معارف اسلامی دو نمازخانه وجود دارد، یکی برای مردان و دیگری برای زنان.

بگانسکاس در مورد دلیل عدم ساخت مسجد گفت: فکر نمی‌کنم مشکل، مسائل اداری باشد، زیرا می‌توانیم ببینیم که کار دیگران سریع‌تر پیش می‌رود. مسائل مالی هم نقشی ندارد زیرا ما از شهرداری و دولت پول نمی‌خواهیم، هیچ بودجه‌ای نمی‌خواهیم. خودمان آن را تأمین و به لیتوانی می‌رسانیم و مالیاتش را می‌دهیم. اما کسی پاسخگو نیست.

وی تصریح کرد: این یک واقعیت است که مسلمانان در اینجا زندگی می‌کنند. آنها از 700 سال پیش اینجا زندگی می‌کنند و در آینده نیز اینجا زندگی خواهند کرد.

در حال حاضر دو مرکز اسلامی مفتیت در لیتوانی وجود دارد. مرکز معنوی مسلمانان اهل سنت لیتوانی که در سال 1998 تأسیس شد و شورای جوامع مذهبی مسلمانان لیتوانی(مفتیت)، که در سال 2019 تأسیس شد و به ریاست الکساندراس بگانسکاس اداره می‌شود.

انتهای پیام
captcha