ساخت فیلم درباره پیامبر(ص) آرزوی هر فیلمسازی است + صوت و فیلم
کد خبر: 4122332
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۱
مهدی صباغ‌زاده:

ساخت فیلم درباره پیامبر(ص) آرزوی هر فیلمسازی است + صوت و فیلم

کارگردان فیلم سینمایی «راه بهشت» گفت: هر فیلمساز مسلمانی آرزو دارد درباره پیامبر اسلام(ص) فیلم بسازد و من هم در «راه بهشت» تلاش کردم عشق به حضرت رسول(ص) را ترسیم کنم.

سینمای ایران درباره حضرت رسول(ص) بسیار کم کار بوده است، زیرا جدا از فیلم «محمد رسول الله» ساخته مجید مجیدی تنها چند فیلم دیگر نظیر؛ «عقاب صحرا» و «راه بهشت» ساخته شده‌ که به پیامبر اسلام(ص) پرداخته‌اند. به مناسبت عید مبعث ایکنا گفت‌وگویی با مهدی صباغ‌زاده، کارگردان فیلم «راه بهشت» انجام داده است.

ایکنا – سال 90 فیلم سینمایی «راه بهشت» را جلوی دوربین بردید. این فیلم سینمایی به مقطعی از زندگی پیامبر(ص) از جمله مبعث اشاره دارد. درباره این کار سینمایی و چگونگی ساخت آن توضیح دهید.

این فیلم سینمایی به نوعی بحث عشق به حضرت رسول(ص) را مطرح می‌کند و نشان می‌دهد مسلمانان که در صدر اسلام به پیامبر ایمان آوردند، تنها دلیل‌شان عشق به حضرت رسول(ص) و خدا بود وگرنه در آن شرایط، هر فردی که مسلمان می‌شد در حقیقت جان خود را به خطر می‌انداخت.

در حال ادیت

داستان فیلم درباره دو برادر است که یکی از آنها بعد از مبعث پیامبر به اسلام گرویده و راه حق را پیش می‌گیرد. این دو بردار هر دو در جنگ احد کشته می‌شوند اما یکی به شهادت می‌رسد و پیامبر(ص) عبای خود را روی پیکر وی می‌اندازد و دیگری در سپاه کفر به هلاکت می‌رسد.

ایکنا – درباره سندیت و مراحل تحقیقی این فیلم سینمایی توضیح دهید؟

تهیه‌کننده و نویسنده این فیلم حجت‌الاسلام والمسلمین تقی انصاری است که درباره تاریخ صدر اسلام تحقیقات فراوانی انجام داده است. آنگونه که من می‌دانم برای نگارش فیلمنامه، ماه‌ها وقت صرف کرده، اما درباره درام کار باید بگویم من مشاوره‌های به نویسنده دادم تا بر جذابیت سینمایی قصه افزوده شود.

کد

ایکنا – فیلم تاریخی در زمان حال سختی‌های فراوانی برای تولید دارد به ویژه آثاری که به شخصیت حضرت رسول(ص) توجه دارند. درباره سختی‌هایی که در این کار متحمل شدید توضیح دهید.

کار بسیار سختی را برای ساخت این فیلم سینمایی پشت سر گذاشتم اما نمی‌دانم در این فیلم چه نیروی به من و دیگر عوامل داده شد که توانستیم از پس تمام سختی‌ها برآییم.

ایکنا – در آن زمان بودجه فیلم چه میزان بود و دکورهای شهر مکه در کجا ساخته شد؟

سال 90 برای این فیلم سینمایی هشتصد یا نهصد میلیون تومان صرف شد البته اگر در زمان حال می‌خواستیم این فیلم را بسازیم مطمئنا رقم به 80 میلیارد می‌رسید. درباره لوکیشن‌ها هم باید بگویم شهر مکه را ما در اطراف شهر جهرم ساختیم ولی متاسفانه بعد از فیلمبرداری، دکورها به حال خود رها شد، درصورتی‌که به استانداری گفتیم لوکیشن‌ها را حفظ کرده و از آن به عنوان موزه بهره ببرند.

ایکنا – این کار موضوعش حضرت رسول(ص) بود. آیا چنین قصه‌ای باعث نشد برای فیلم مشکلاتی پیش آید؟

خوشبختانه برای این کار مشکلات حاشیه‌ای پیش نیامد زیرا تهیه‌کننده، امکانات لازم را فراهم کرده و همچنین راه هر حاشیه‌ای را هم برای فیلم بسته بود. همین موضوع سبب شد «راه بهشت» به یک اثر موفق تبدیل شده و بتواند در جشنواره فیلم فجر جایزه بخش «مصطفی عقاد» را به خود اختصاص دهد.

ایکنا – در این فیلم سینمایی روی چه نکته ویژه توجه داشتید تا کارتان بتواند به اثری درخور توجه تبدیل شود؟

تاکید ما این بود به حضرت رسول(ص) از زاویه‌ای نگاه کنیم که تا به امروز به آن توجه نشده بود. برای همین هم شخصیت «مصعب بن عمیر» را محور کارمان قرار دادیم. لازم به ذکر است پرداخت غیرمستقیم به شخصیت ائمه یک حسن ویژه دارد آنهم اینکه اثر را از برخی حاشیه‌ها در امان نگاه می‌دارد.

در حال ادیت

ایکنا – سالهاست که دیگر فیلم تاریخی نمی‌سازید آیا دوست دارید فیلمی دیگر درباره پیامبر(ص) بسازید؟

مگر می‌شود فیلمساز مسلمانی دوست نداشته باشد درباره پیامبر فیلم بسازد؟ من عاشق این هستم تا چنین فرصتی مجدد در اختیارم قرار گیرد اما باید توجه داشت برای ساخت چنین کاری نیاز به بودجه است تا اثری در خور توجه در این رابطه تولید شود.

انتهای پیام
captcha