آغاز مرمت مسجد تاریخی«خانم» در زنجان
کد خبر: 4097391
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۸

آغاز مرمت مسجد تاریخی«خانم» در زنجان

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان از مرمت مسجد تاریخی«خانم» در زنجان خبر داد و گفت: این مسجد از بناهای مذهبی و تاریخی شهر زنجان است که در محله قدیمی معروف به فخیم الدوله قرار دارد.

مرمت مسجد تاریخی«خانم» در زنجان

به گزارش ایکنا از زنجان، سیدسعید صفوی صبح امروز ۱۵ آبان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه مسجد «خانم» از جایگاه ویژه‌ای از نظر معماری برخوردار است، گفت: این مسجد از نظر سبک معماری و شیوه و تکنیک تزئینی از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مرحله از مرمت مسجد نظام اقدامات حفاظتی موردنیاز برای حفظ این بنای ارزشمند انجام خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: برای مرمت ناودان‌ها ترک دیوارها و کاشی‌ها و برخی از ۱۲ حجره این مسجد تاریخی یک گروه مرمتی باتجربه که در حوزه مرمت آثار و بناهای تاریخی به شیوه سنتی فعال هستند، پای‌ کار خواهند بود.

صفوی بیان کرد: میزان اعتبار موردنیاز برای مرمت اضطراری مسجد تاریخی «خانم» توسط کارشناسان معاونت میراث‌فرهنگی مشخص و بعد از آن مرمت آغاز خواهد شد.

وی افزود: مسجد و مدرسه «خانم» از جمله بناهای مذهبی و تاریخی شهر زنجان است که در محله قدیمی معروف به فخیم‌الدوله در بافت تاریخی شهر قرار دارد.

گفتنی است مسجد خانم توسط استاد اسماعیل بنا و به سفارش جمیله خانم، دختر حسین قلی‌خان افشار (ذوالفقاری) یکی از بانوان متمکن در اواخر دوره قاجار ساخته شده ‌است. تاریخ ساخت این بنا به استناد کتیبه سردر این بنای مذهبی اسلامی به سال ۱۳۲۲ هجری قمری برمی‌گردد.

وجود مناره‌های قطور و کوتاه بر فراز سردر که دارای تزئینات بدیع آجر کاشی است و قابل مقایسه با مناره‌های مدرسه سپهسالار تهران است. تمامی شیوه‌های به کار رفته در معماری مسجد خانم منحصراً از خصوصیات معماری دوره قاجار است.

این اثر در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ۱۳۵۴ با شمارهٔ ثبت ۱۰۵۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده ‌است.

انتهای پیام
captcha