چند نکته کلیدی در تربیت فرزند
کد خبر: 4094154
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۸

چند نکته کلیدی در تربیت فرزند

امام جماعت مسجد فائق با تأکید بر اینکه عامل به سخنان خود باشیم، گفت: فرزند باید آراستگی، ادب، احترام و ایمان را در رفتار و کردار پدر و مادر ببیند، چراکه گفتار به اندازه عمل در تربیت فرزند تأثیر ندارد.

تربیت فرزندبه گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدامیرحسین حسینی در جلسه هم‌اندیشی محققین و پژوهشگران مسجد الزهرا تهران با موضوع «نوآوری‌ها و مبانی تربیتی استاد فقید اخلاق در خانواده مرحوم حجت‌الاسلام سیدعلی‌اکبر حسینی» گفت: خداوند در آیه ششم سوره تحریم می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ عَلَيْهَا مَلَائِكَةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لَا يَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَيَفْعَلُونَ مَا يُؤْمَرُونَ؛ اى كسانى كه ايمان آورده‏‌ايد خودتان و كسانتان را از آتشى كه سوخت آن مردم و سنگ‌هاست‏ حفظ كنيد بر آن آتش فرشتگانى خشن و سختگير گمارده شده‌اند از آنچه خدا به آنان دستور داده سرپيچى نمى‌كنند و آنچه را كه مأمورند انجام مى‏‌دهند.»

فرزند مرحوم حجت‌الاسلام حسینی ادامه داد: در روایات آمده است هنگامی که این آیه نازل شد، پیامبر(ص) آن را بین اصحاب خود خواندند و یکی از اصحاب وقتی این آیه را شنید دیگر نتوانست روی پا بایستد و شروع به گریه کرد و گفت: من از عهده خودم بر نمی‌آیم و این آیه مسئولیت خانواده، زن و بچه را هم بر دوش من گذاشته است. پیامبر(ص) به این فرد فرمودند: «حَسْبُکَ أَنْ تَأْمُرَهُمْ بِمَا تَأْمُرُ بِهِ نَفْسَکَ وَ تَنْهَاهُمْ عَمَّا تَنْهَی عَنْهُ نَفْسَکَ»، امر کردن آن‌ها به آنچه به نفس خویش امر می‌کنی، و نهی‌ کردن آن‌ها از آنچه نفس خویش را از آن نهی می‌کنی، برای تو کافی است.

امام جماعت مسجد فائق با بیان اینکه در ابتدا خود باید مراقب باشیم که به بیراهه نرویم تا بتوانیم به آنچه عمل می‌کنیم به فرزندانمان امر کنیم، گفت: یکی از نکاتی که مرحوم والد حاج آقای حسینی در تربیت خیلی تأکید می‌کردند و آن را از نکات مهم تربیتی و خیلی مهم می‌دانستند این است که اول باید خودمان صالح و عامل باشیم و نیت خوب و اخلاص داشته باشیم و بعد انتظار داشته باشیم تا فرزندان و حتی دیگران به این راه بیایند.

وی افزود: اگر به فرزندمان می‌گوییم اهل گذشت و عمل باشد، باید این گذشت و عمل را در رفتار و اعمال ما دیده باشد. بنابراین، اول باید خودمان اهل گذشت و عمل باشیم تا فرزندان نیز این‌گونه رفتار کنند. فرزند باید آراستگی، ادب، احترام و ایمان را در رفتار و کردار پدر و مادر ببیند، چراکه گفتار به اندازه عمل در تربیت فرزند تأثیر ندارد.

حسینی با بیان اینکه مرحوم والد خودشان اهل عمل بودند، اظهار کرد: اگر مرحوم والد به جوانان توصیه می‌کردند اهل همدلی و همکاری باشید، این را خودشان اول عمل می‌کردند و بعد این سخن و توصیه را بیان می‌کردند. یاد دارم در برنامه اخلاق در خانواده اگر می‌خواستند یک مطلب اخلاقی جدیدی بیان کنند یک ماه خودشان به آن موضوع عمل می‌کردند و بعد از یک ماه آن را در برنامه مطرح می‌کردند.

امام جماعت مسجد فائق با بیان اینکه ایشان این حالات معنوی را در یک سیر تکاملی و به مرور کسب کرده بودند، گفت: در بحث کمک به خانواده بارها می‌شد مشاهده می‌کردم وقتی خانواده و مادر ما خواب بودند، پدر به آشپزخانه می‌رفتند و ظرف‌ها را می‌شستند، این رفتار عملی ایشان بود و اینها را عملی به ما آموختند.

یادآور می‌شود، جلسه هم‌اندیشی محققین و پژوهشگران مسجد الزهرا تهران شامگاه شنبه، ۳۰ مهرماه با موضوع «نوآوری‌ها و مبانی تربیتی استاد فقید اخلاق در خانواده مرحوم حجت‌الاسلام سیدعلی‌اکبر حسینی» برگزار شد.

امیرمحسن سلطان‌احمدی

انتهای پیام
captcha