ضرورت تأمین امنیت تردد نابینایان در محیط‌های شهری
کد خبر: 4092326
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۴۶

ضرورت تأمین امنیت تردد نابینایان در محیط‌های شهری

سرپرست بهزیستی استان مرکزی با اشاره به اینکه معلولیت بینایی یکی از معلولیت‌های زیرپوشش بهزیستی به شمار می‌رود، گفت: امنیت افراد نابینا و کم بینا برای حضور و تردد در محیط‌های شهری پیش شرط هر گونه مشارکت و استفاده این افراد از محیط‌های فرهنگی، آموزشی است و نیازست این امنیت برای آنان فراهم شود.

محمد زیدوند، مدیرکل بهزیستی مرکزی

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، به نقل از روابط عمومی بهزیستی استان مرکزی، محمد زیدوند، سرپرست بهزیستی استان مرکزی، یک‌شنبه، 24 مهر، به مناسبت روز جهانی عصای سفید با اشاره به اینکه پیشگیری مهم‌ترین رسالت سازمان بهزیستی است، اظهار کرد: انجام غربالگری بینایی کودکان یکی از فعالیت‌های شاخص بهزیستی استان در موضوع کم بینایی و نابینایی است؛ چراکه نتیجه و تأثیر غربالگری در کاهش تعداد اختلالات نابینایی مؤثر و قابل تأمل است.

وی افزود: معلولیت بینایی یکی از معلولیت‌های زیرپوشش بهزیستی به شمار می‌رود، این در حالی است که تعداد 4 هزار و 103 نفر با معلولیت کم بینا و نابینا از بهزیستی استان مرکزی خدمات دریافت می‌کنند.

سرپرست بهزیستی استان مرکزی با اشاره به اینکه عدم ایمنی محیط‌های شهری مهم‌ترین عاملی است که افراد نابینا و کم بینا را تحت فشار قرار می‌دهد، و ادامه داد: امنیت افراد نابینا و کم بینا برای حضور و تردد در محیط‌های شهری پیش شرط هر گونه مشارکت و استفاده این افراد از محیط‌های فرهنگی، آموزشی و غیره است و نیازست این امنیت برای آنان فراهم شود.

زیدوند در خصوص افراد نیازمند دارای معلولیت بینایی تصریح کرد: افراد نیازمند با معلولیت بینایی با تشکیل پرونده توانبخشی و شرکت در کمیسیون تشخیص نوع و شدت معلولیت و تاییدیه از این کمیسیون می‌توانند با توجه به دستورالعمل‌های سازمان و شدت معلولیت از سازمان بهزیستی خدمات دریافت کنند.

وی در خصوص خدمات بهزیستی به کم بینایان و نابینایان تحت حمایت خود عنوان کرد: پرداخت کمک هزینه تحصیلی دانش آموزان و پرداخت شهریه دانشگاه دانشجویان، پرداخت مستمری، پرداخت کمک هزینه رفت و آمد، پرداخت کمک هزینه خرید تجهیزات و وسایل کمک توانبخشی شامل عصای سفید، اسپیکر، ساعت گویا، ماشین حساب گویا، لوح و قلم، برنامه‌های نرم افزاری نابینایان، معافیت فرزند ذکور دارای شرایط، پرداخت وام اشتغال و غیره از جمله خدمات سازمان بهزیستی به مددجویان کم بینا و نابینای خود است.

سرپرست بهزیستی استان مرکزی با اشاره به اینکه تمامی افراد حق دارند صرف نظر از میزان توانمندی و هر موقعیت دیگر از امکانات شهری و حق طبیعی خود بهره‌مند شوند، گفت: با توجه به اینکه حضور فعال و مستقل افراد با معلولیت بینایی در سطح جامعه نیازمند طراحی محیط و مبلمان شهری متناسب با نیازهای این افراد است بنابراین این مهم همکاری تمامی دستگاه‌های اجرایی به ویژه شهرداری‌ها و آگاهی عموم مردم نسبت به این موضوع را می‌طلبد.

انتهای پیام
captcha