رویکرد ملت‌های عرب به عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی منفی است
کد خبر: 4091676
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۱
ماموستا شیخ عزیز بابایی:

رویکرد ملت‌های عرب به عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی منفی است

امام جمعه اهل سنت صادقیه گفت: نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد که حامیان عادی‌سازی توافقات با اسرائیل در عربستان سعودی، بحرین و امارات کاهش قابل توجهی داشته‌اند و به توافقات عادی‌سازی با دید منفی نگاه می‌کنند.

ماموستا ابراهیمی

به گزارش ایکنا، ماموستا شیخ عزیز بابایی، امام جمعه اهل سنت صادقیه در سی و ششمین کنفرانس وحدت اسلامی، ضمن قدردانی از برگزار کنندگان این کنفرانس، پیرامون نقش مهم نخبگان در مخالفت با عادی‌سازی روابط برخی از حکام منطقه با رژیم غاصب صهیونیستی گفت: مدتی است که برخی از حکام منطقه تصمیم گرفته‌اند مناسبات خود را با رژیم غاصب و اشغالگر سرزمین فلسطین، عادی‌سازی کنند، غافل از اینکه رژیم صهیونیستی با پشتوانه این عادی‌سازی، بیش از پیش به حقوق ملت مظلوم فلسطین و آرمان آزادسازی قدس شریف تعرض کرده و خواهد کرد و سازش با اسرائیل، خیانت به آرمان فلسطین است.

وی ادامه داد: نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد که حامیان عادی‌سازی توافقات با اسرائیل در عربستان سعودی، بحرین و امارات کاهش قابل توجهی داشته‌اند و به توافقات عادی‌سازی با دید منفی نگاه می‌کنند؛ حتی نتایج مطالعات وزرات امور راهبردی اسرائیل نشان می‌دهد، ۹۰ درصد از کاربران در شبکه‌های اجتماعی دنیای عرب مخالف پیمان‌های صلح کشور‌های عرب با اسرائیل هستند. در این میان بسیاری از دولتمردان کشور‌های اسلامی، جریانات، احزاب، انجمن‌های اسلامی، قوه قضائیه برخی از کشور‌های اسلام، بسیاری از علمای مذاهب مختلف کشور‌های اسلامی مخالفت خود را با این موضوع اعلام کرده‌اند. در میان همه این‌ها لیست پرافتخار نخبگان ورزشی و قهرمانان اسلامی یعنی ورزشکاران و قهرمانان ایران اسلامی را مشاهده می‌کنیم که ۴۳ سال است در مخالفت با رژیم منحوس و غاصب اسرائیل این رویه را در پیش گرفته‌اند و امروزه اکثر قهرمانان پرافتخار کشور‌های اسلامی در این لیست قرار می‌گیرند و مخالفت خودشان را با این رژیم کودک کش و غاصب اعلام می‌کنند.

ماموستا بابایی تأکید کرد: همین اقدامات، ما را امیدوارتر کرده و یقین مان را زیادتر می‌کند که آینده از آن اسلام و مقاومت و فلسطین و قرآن و قدس شریف و مسلمانان غیرتمند است و روسیاهی از آن رژیم صهیونیستی و طرفداران عادی‌سازی با این رژیم خواهد بود. به امید روزی که فلسطین به فلسطینیان برگردد و قدس شریف آزاد شود؛ البته این امر می‌طلبد که امت مسلمان وحدت خود را که دشمن علیه آن توطئه کرده است، بین خودشان حفظ کنند

صلح در مقابل جنگ

محمود ویسی، استاد دانشگاه تهران از دیگر سخنرانان این نشست گفت: در قرآن کریم صلح در مقابل جنگ مطرح شده است، اما صلح به نیکوترین و زیباترین واژه آراسته شده که فرموده «وَ الصُّلْحُ خَیْرٌ» درحالی که حرب چنین توصیفی ندارد، اصولا هیچ خیری در حرب و جنگ موجود نیست. صلح است که همه‌ی خیر‌ها را در خود جای داده است.

وی افزود: اگر بخواهیم فراتر از صلح را بدانیم چیست، به اصلاح می‌رسیم که سامان بخشیدن به امور نابسامان جامعه بشری است، بنابراین خروجی اتحاد اسلامی، صلح و اصلاح و یکپارچگی، صفا و صمیمیت و... است که در نهایت، عزت و احترام می‌آفریند و آبروی ما حفظ می‌شود.

ویسی تصریح کرد: خداوند در قرآن کریم فرموده است «وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِیحُکُمْ» بنابراین پرهیز از تفرقه و تنازع یک ضرورت انسانی و یک تکلیف شرعی و دینی است، همچنان که اتحاد هم خود ضرورت دینی و تکلیفی شرعی است.

استاد دانشگاه تهران با اشاره به آیه «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا» اظهار کرد: اخوت ایمانی، انسجام ایمانی، انسجام اجتماعی و انسجام فکری در گرو اعتصام بِحَبْلِ اللَّه است.

ویسی با بیان اینکه عملی‌ترین و موثرترین اقدام و راهکار اجرایی برای تحقق اتحاد، یکپارچگی و صلح و دگرپذیری است، گفت: دگر پذیری به معنای پذیرفتن و قبول یکدیگر است و یا شاید فراتر از آن ما را به سمت و سویی می‌برد که همدیگر را دوست داشته باشیم و به یکدیگر محبت بورزیم.

وی ادامه داد: در همین راستا پوشاندن عیب دیگری هم می‌تواند به اتحاد و انسجام کمک کند؛ در واقع دگر پذیری باید به یک فرهنگ تبدیل شود تا بتوانیم اختلافات میان خود را به فرصت تبدیل کنیم چراکه قرار نیست ما اختلاف نداشته باشیم، بلکه باید قبول کنیم با یکدیگر اختلاف داریم و با وجود اختلاف نظر به یکدیگر محبت کنیم.

راهکار‌های رسیدن به امت اسلامی بسیار مهم است

دیگر سخنران این نشست شیخ عزت دشت میان، مدیر مدرسه محمدیه تالش بود که ضمن تبریک به مناسبت ایام هفته وحدت اظهار کرد: امروز امت اسلام در شرایط خاصی قرار دارد بنابراین اتحاد، صلح و راهکار‌های رسیدن به امت اسلامی بسیار مهم است.

وی افزود: اتحاد و صلح از دو منظر یعنی هم به لحاظ مبنایی و هم به لحاظ واقعیت امت اسلام قابل توجه است. ما در قرآن آیات متعددی را داریم که پیروان و مسلمانان را به مکتب اسلام یعنی اتحاد، همکاری، برادری دعوت می‌کند.

شیخ دشت میان تصریح کرد: ما امروز شاهد این هستیم که همه مخالفین و دشمنان جهان اسلام در مقابل اسلام صف کشیده اند و برای پیشبرد اهداف خودشان در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و... با یکدیگر همکاری می‌کنند.

وی افزود: بنابراین می‌طلبد که امت اسلام برای نجات خود در زمینه‌های مختلف به اتفاق و اتحاد برسد. باید گفت راه‌ها و رویکرد‌هایی که ما را در این زمینه کمک می‌کند، نکته اول، اصلاح فرهنگی است، در زمینه اصلاح امت اسلام اگر فرهنگ قوی، مناسب و فراگیر داشته باشیم قطعا به همان اندازه فرزندان اسلامی هم برای گسترش این امر مهم تربیت خواهند شد.

مدیر مدرسه محمدیه تالش اظهار کرد: نکته دومی که در بحث آموزش‌های فرهنگی بسیار مؤثر است؛ رسانه‌های ملی و رسانه‌های بین‌المللی هستند، منظور از رسانه‌های ملی این است که باید همه ملت از آن بهره ببرند نه اینکه فقط جریان خاصی راه بیفتد و یکدیگر را تحقیر کنند.

شیخ دشت میان تصریح کرد: نکته سومی که در بحث صلح و اتحاد امت اسلام مهم است، این است که ما باید آسیب‌ها را شناسایی کنیم که چه آسیب‌هایی در جهان اسلام وجود دارد و چه جناحی و از کجا این آسیب‌ها پیدا می‌شود که می‌تواند امت اسلام را دچار چالش کند.

وی چهارمین نکته را شناسایی دشمنان برشمرد و گفت: شناخت دشمن برای همه آحاد مسلمانان بسیار مهم است، پنجمین نکته توجه به مشترکات است، بنابراین باید بیشتر بر روی آنان کار شود و اختلافات را باید فراموش کرد.

شیخ دشت میان تأکید کرد: باید یک سازمان فرامذهبی و به دور از تعصبات قومی میان کشور‌های اسلامی ایجاد شود. سازمانی که یک پشتیبان اجرایی داشته باشد تا یک نظارت بین‌المللی بی طرف در عملکرد امت اسلام وجود داشته باشد.

مدیر مدرسه محمدیه تالش افزود: هدف اصلی اسلام و رسالت نبوی (ص) این بوده است که برادری و اخوت ایجاد کند تا امت اسلامی را به جایگاه واقعی خود هدایت نماید تا مسلمانان در بین خودشان صلح، محبت، برادری و اخوت، رعایت حدود و حقوق یکدیگر و حتی رعایت حقوق پیرامون خودشان و پرستش خداوند را دنبال کنند.

انتهای پیام
captcha