به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست هماندیشی «مدرسه، کلید طلایی اجرای سند تحول بنیادین» امروز 12 مردادماه با حضور محمود امانی طهرانی، دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش، علیرضا کریمیان، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران و مدیران مناطق و مدارس آموزش و پرورش پایتخت در دبیرستان ماندگار البرز برگزار شد.
در این نشست، علیرضا کریمیان، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران، ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری سیدالشهدا(ع) واقعه عاشورا را نقطه عطف و حماسه مهم فرا جغرافیایی و فرا انسانی در تاریخ بشر دانست و اظهار کرد: در مدرسه حسین(ع) ما شاهد دمیده شدن روح حقیقت در جان آدمیان و مردم هستیم و در مدرسه حسین(ع) حریت، عبودیت و عزت، پیامهای اصلی هستند. در این مدرسه زندگی در پرتو کرامت انسانی است و شاهد رفع تاریکیها و ذلالتها هستیم.
کریمیان مربی این مدرسه را امام حسین علیهالسلام خواند که تمام لطافتها را دارد و آزادمنشی و کمال، عدالتخواهی و ظلمستیزی، خداپرستی و ترس ناپذیری، کرامتمندی و عزتپذیری ویژگیهای آن است و امیدواریم در مدرسه امام حسین(ع)، دانشآموزان خوبی باشیم.
وی با اشاره به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «در آموزشوپرورش سندها و برنامههای خوب و مهمی داریم که ارزش آنها به اجرایی شدن آن است» تصریح کرد: امروز سندی داریم که مدت زیادی افراد زیادی برای تدوین آن تلاش کردهاند و اکنون فرصت اجرایی شدن آن است و برای تحقق آن، باید ابتدا چالشهای پیش رو بررسی شود.
مدیرکل آموزشوپرورش شهر تهران، مدرسه را مرکز ثقل و کانون سند تحول بنیادین آموزشوپرورش دانست و تأکید کرد: نه ستاد و نه ادارات کل مکان اجرا شدن سند تحول نیستند بلکه فقط و فقط مدرسه مکان اجرایی شدن سند و معلم، محور اصلی این کار است.
کریمیان با بیان اینکه تمام مدیران، معاونین و کادر اجرایی مدرسه معلم هستند اظهار کرد: بیشک مدرسه خوب مدرسهای است که بتواند با اجرا کردن سند تحول، تجلیبخش فرهنگ غنی اسلامی، ایرانی ما باشد؛ مدرسهای که بتواند نقطه اتکا دولت و مردم برای پیشرفت و توسعه کشور قرار گیرد. همانطور که در عرصههای مختلف سیاسی و اجتماعی شاهد انجام کارهای مهمی در مدارس بودهایم که یکی از آنها فعالیت در اجرای انتخابات است.
وی با تأکید بر اینکه، مدرسه باید آنقدر ارتقا یابد که قدرت تصمیمسازی و تصمیمگیری داشته باشد، گفت: باید به مدرسه اجازه و فرصت تصمیم سازی و تصمیمگیری بدهیم، مدرسه باید این ویژگی را داشته باشد که اگر دانشآموز ما در بزنگاههایی قرار گرفت که مجبور به انتخاب بود، مدرسه بتواند کمک کند تا او بهترین انتخاب را داشته باشد.
مدرسه ایدهآل باید کمالجو و خواستار تعالی مستمر باشد
مدیرکل آموزش و پرورش پایتخت، کشف استعدادهای متنوع و ظرفیت پذیرش تفاوتهای میان دانشآموزان و تعامل با مساجد و نهادهای علمی و فرهنگی را از ویژگیهای اصلی مدرسه ایده آل خواند و افزود: مدرسه ما باید یک مدرسه یادگیرنده، کمالجو و خواستار تعالی مستمر باشد و باید برای این مهم مسیری ترسیم کنیم که مدارس در یک فضای خودارزیابی به تعالی مستمر برسند و تأمینکننده تمام نیازهای مسیر رشد دانشآموزان باشند. چراکه تعامل با دنیای خارج از مدرسه، موجب موفقیتهای مهمی میشود.
کریمیان مشارکت جویی، نقدپذیری و استقبال از مشارکت در تمام زمینههای فکری و تخصصی را لازمه راه رشد برشمرد و گفت: شیوع ویروس کرونا توفیق اجباری بود که به واسطه آن، در زیستبوم جدید به استقبال فناوریهای جدید رفتیم که منجر به اتفاقات مبارکی شد و همکاران ما سرآمد تولید محتوا شدند.
مدیرکل آموزشوپرورش شهر تهران مسیر رسیدن به مدرسه ایده آل و اجرای سند تحول را در ده سال گذشته، به دلیل وجود چالشهایی دانست و در این مورد تأکید کرد: اجرای سند تحول بنیادین فقط به عهده آموزشوپرورش نیست بلکه باید یک عزم ملی ایجاد شود و برای این منظور باید یک تقسیم کار ملی ایجاد و از ظرفیت همه دستگاهها بهره برد.
وی یکی دیگر از چالشهای مهم در اجرا سازی سند تحول را موضوع نیروی انسانی دانست و کمبود و توزیع نامتوازن نیروی انسانی را دغدغهای در فضای آموزشی خواند.
کریمیان در ادامه داشتن اعتبارات پایدار و قابل اطمینان و نظام مند بودن ارتباط رسانهها با آموزشوپرورش را از عوامل مهم و مؤثری دیگر برای اجرای سند تحول خواند و گفت: همانطور که رسانه ملی و اصحاب رسانه نقش مهمی در بازگشایی حضوری مدارس داشتند، میتوانند نقش مؤثری هم برای اجرای سند تحول داشته باشند.
وی با اشاره بر اینکه آموزشوپرورش دیربازده است تأکید کرد: باید بپذیریم هر کدام از ما در هر کجا و هر سمتی که هستیم؛ باید در اجرایی شدن سند تحول، برای خود وظیفهای داشته باشیم و با افزایش سطح آگاهی ارکان آموزشوپرورش و توانمندسازی آنها باعث حرکت خوب در این مسیر شویم.
کریمیان با بیان اینکه اگر مدیران مدارس توانمند باشند و نگرش آنها نسبت به سند تحول مثبت باشد، سند تحول اجرایی میشود اظهار کرد: مدیران مدارس باید در مقاطع مورد نیاز قدرت تصمیمسازی و تصمیمگیری داشته باشند.
مدیرکل آموزشوپرورش شهر تهران در پایان، تجربه گردانی و ایجاد زمینه و بستر مناسب برای تحقق آن را امر مهمی تلقی و با بیان اینکه تجربه معلمان و مدیران پیشکسوت، یک گنجینه ارزشمند است گفت: معلمان و مدیران پیشکسوت، با اشتراکگذاری تجربیات خود با نومعلمان و نومدیران، موجبات رشد و مدیریت دانش را محقق میکنند که استفاده از تجربیات کاربردی آنها در یک سازو کار مدون و بسط آن در سطح شهر تهران باعث رشد و تعالی مدیریتی است.
انتهای پیام