ظرفیت تشکیل ارتش عربی ـ عبری برای مقابله با ایران وجود ندارد + صوت
کد خبر: 4070481
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۶
سیدرضا صدرالحسینی:

ظرفیت تشکیل ارتش عربی ـ عبری برای مقابله با ایران وجود ندارد + صوت

کارشناس مسائل منطقه با اشاره به تلاش فراوان رژیم صهیونیستی برای بهره‌برداری از فرصت سفر منطقه‌ای بایدن در جهت تشکیل ارتش عربی ـ عبری در جهت مقابله با ایران گفت: امروز منطقه ظرفیت تشکیل چنین ارتشی را ندارد و اظهارنظر مقامات ارشد برخی کشورهای مهم عربی درباره عدم ورود به ارتشی که ایران را تهدید اصلی خود فرض می‌کند، احتمال تشکیل آن را تا حد زیادی منتفی کرده است.

سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل منطقه

سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل منطقه، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره اهداف اصلی سفر بایدن به منطقه و جایگاه ایران در میان این اهداف گفت: اولین سفر آقای بایدن به منطقه بیش از آنکه برای کشورهای منطقه دارای اهمیت و پیامد باشد برای رژیم صهیونیستی اهمیت دارد که مهمترین آن به دلیل فروپاشی داخلی است که در حال حاضر این رژیم با آن روبروست و نیازمند این است که نیرویی خارجی به این رژیم برای خروج از نابسامانی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، مهاجرت معکوس، فرار نیروهای نظامی از ارتش و درگیری میان گروه‌های قومیتی مختلف ساکن این رژیم کمک کند.

وی افزود: بر همین مبنا از مدت‌‌ها قبل آقای بنت، نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی، تلاش فراوانی برای انجام این سفر انجام داد و در حال حاضر مقامات صهیونیستی به دنبال این هستند که چسبندگی و همراهی این رژیم با دولت بایدن بیشتر در معرض دید رسانه‌ها قرار گیرد تا بتوانند از این سفر حداکثر بهره‌برداری را برای مسائل داخلی داشته باشند.


بیشتر بخوانید:


صدرالحسینی اظهار کرد: از طرفی این سفر برای خود آقای بایدن ضروری است که یکی از مهمترین دلایل آن جلب حمایت لابی صهیونیستی به سمت حزب دموکرات است. براساس نظرسنجی‌های اخیر در داخل آمریکا دموکرات‌ها و آقای بایدن در بدترین وضعیت به لحاظ محبوبیت قرار دارند و حتما برای عبور از این وضعیت نامطلوب نیازمند حمایت لابی صهیونیستی هستند.

سفر بی‌منفعت برای منطقه

این کارشناس مسائل منطقه یادآور شد: لذا باید گفت این سفر بیش از آنکه برای مردم منطقه منفعتی داشته باشد برای آمریکایی‌ها که امروز در حوزه انرژی دچار مشکلات بسیاری هستند، دارای اهمیت است. در واقع بخش قابل توجهی از این سفر با توجه به افزایش بی‌سابقه قیمت بنزین در آمریکا در 50 سال گذشته، برای پر کردن باک‌های بنزین آمریکایی‌هاست.

وی بیان کرد:‌ باید این سؤال را مطرح کرد که آیا سفرهای منطقه‌ای آقای ترامپ با توجه به اقتدار داخلی بالای او، توانست مشکلی از مشکلات منطقه را حل کند که حال سفر منطقه‌ای بایدن ضعیف که قدرت مدیریت او در عرصه داخلی و بین‌المللی زیر سؤال رفته، بتواند مشکلات آمریکا و رژیم صهیونیستی را حل و فصل کند؟ بنابراین اصل منافع این سفر نه برای منطقه، بلکه برای حل مشکلات آمریکا و رژیم صهیونیستی است.

ارتشی بر روی کاغذ 

صدرالحسینی درباره طرح تشکیل ناتوی عربی یا ارتش عربی به عنوان یکی از درخواست‌های اسرائیل از آمریکا در این سفر و احتمال تشکیل چنین ائتلافی در صحنه واقعیت، گفت: واقعیت امر این است که بیشترین رسانه‌هایی که به مسئله ارتش عربی می‌پردازند رسانه‌های صهیونیستی هستند و در حقیقت آنها به دنبال تشکیل یک ارتش عربی ـ عبری هستند و با بزرگ‌نمایی تهدید ایران و ایران‌هراسی به دنبال تأمین امنیت خود با یک اتحاد جمعی با اعراب هستند.

این کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: عملکرد شورای همکاری خلیج فارس، اجلاس طائف، ائتلاف ضد یمن و ... نشان داده است که منطقه ظرفیت تشکیل چنین ارتش واحد عربی را ندارد و اختلافات ارضی و سیاسی میان بسیاری از کشورهای منطقه شکل‌گیری چنین ارتشی را سخت‌تر می‌کند.

وی افزود:‌ نکته دیگر که احتمال تشکیل ناتو یا ارتش عربی را ضعیف می‌کند اظهارنظر مقامات ارشد کشورهای مهم عربی مانند عراق، اردن، مصر و لبنان در خصوص این ارتش است که اعلام کردند به هیچ عنوان در ارتشی وارد نخواهند شد که نیروی مقابل یا تهدید فرضی آن، جمهوری اسلامی ایران باشد. همچنین در هیچ یک از صحبت‌های آقای بایدن و مقامات کاخ سفید و حتی در مقاله آخر بایدن در واشنگتن پشت در خصوص سفر اخیر به منطقه، موضوعی به نام ارتش عربی مطرح نشده است زیرا هم ظرفیت تشکیل این ارتش در وضعیت فعلی منطقه وجود ندارد و هم یک تجربه شکست‌خورده است، اما این رژیم صهیونیستی است که تلاش می‌کند از این سفر برای خود نوعی امنیت و ایران‌هراسی ایجاد کند.

آثار سیاست همسایگی دولت سیزدهم

صدرالحسینی درباره اینکه با توجه به سیاست دولت سیزدهم درباره توسعه روابط با همسایگان و کشورهای منطقه، آیا سفر بایدن تخریب این روابط را دنبال می‌کند، گفت: نقشه راه سیاست خارجی دولت سیزدهم که بر مدار تعمیق و گسترش روابط با کشورهای همسایه استوار شده، توانسته بسیاری از ترفندهای کشورهای فرامنطقه‌ای و رژیم صهیونیستی را برای ایجاد شکاف و وسعت دادن به شکاف‌ها میان ایران و کشورهای منطقه خنثی کند و یکی از دلایلی که بخشی از کشورهای منطقه مخالف تشکیل یک ارتش عربی در مقابل تهدیدی به نام جمهوری اسلامی ایران هستند و عدم پیوستن خود را به این ارتش اعلام کرده‌اند به دلیل همین گسترش روابط و پیوندهای اقتصادی و سیاسی است که امروز جمهوری اسلامی ایران با کشورهای پیرامونی خود در این مدت ایجاد کرده است.

وی تأکید کرد:‌ همچنین باید به این نکته توجه کرد که جمهوری اسلامی ایران با اقتدار نسبت به حفظ امنیت خود و منطقه آمادگی کامل دارد و طرح‌های امنیتی قابل اجرایی را هم برای منطقه بر روی میز دوستان و همسایگان منطقه‌ای خود قرار داده است که همه این اقدامات در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی باعث شده که دشمنان نتوانند شرایطی را برای ایجاد اختلاف و شکاف فراهم کنند.

کد

صدرالحسینی در پایان اظهار کرد: از طرفی نباید فراموش کرد که جمهوری اسلامی ایران در حوزه مسائل امنیتی به هیچ عنوان با هیچ کشوری تعارف ندارد و قطعا اگر امنیت ملی ایران از جانب هر کشوری به خطر بیفتد از نزدیکترین نقطه آمادگی دفاع از خود را خواهد داشت و این را به اثبات رسانده که با سرعت و دقت برای حفظ منافع ملی و امنیت ملی اقدام خواهد کرد.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام
captcha