جنجال در شبکه‌های اجتماعی بر سر انتخاب خطیب روز عرفه
کد خبر: 4069331
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۴

جنجال در شبکه‌های اجتماعی بر سر انتخاب خطیب روز عرفه

انتخاب شیخ محمد آل عیسی، به عنوان خطیب روز عرفه در مراسم حج امسال، با توجه به مواضع وی در دفاع از عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی و اظهارات جنجال‌برانگیز درباره اقلیت‌های مسلمان در کشورهای غربی، واکنش‌های گسترده‌ای را در میان کاربران فضای مجازی در کشورهای عربی در پی داشته است.

به گزارش ایکنا به نقل از اسپوتنیک عربی، انتخاب شیخ محمد آل عیسی، یکی از اعضای شورای علمای ارشد و دبیر کل اتحادیه جهانی مسلمانان به عنوان خطیب روز عرفه در عربستان سعودی، واکنش‌های گسترده‌ای را در میان شهروندان عرب از طریق شبکه‌های اجتماعی برانگیخت.

بسیاری از کاربران مواضع او درباره مسائل اساسی از قبیل روابط با رژیم صهیونیستی و اقلیت‌های مسلمان در کشورهای غربی را مورد انتقاد قرار داده‌اند.

چند روز پیش، امارت منطقه مکه نام شیخ محمد بن عبدالکریم آل عیسی را به عنوان خطیب روز عرفه برای حج امسال اعلام کرد،

اما انتخاب عیسی باعث ایجاد شکاف شدیدی در میان کاربران در شبکه‌های اجتماعی شد و کاربران هشتگ #عیسی_را_از_منبر_پایین_آورید را راه‌اندازی کردند. این هشتک به یکی از محبوب‌ترین موضوعات توئیتر در کشورهای عربی از جمله مصر، الجزایر، اردن و قطر تبدیل شد.

به گفته یکی از کاربران وی در حال ترویج عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی است و از طرحی حمایت کرده که «قبرستان بقیع» در مدینه منوره را میراث یهودیان می‌داند. چگونه چنین شخصی می‌تواند خطبه روز عرفه را ایراد کند.

برخی از کاربران از نمازگزاران خواسته‌اند تا از اقامه نماز پشت سر حضرت وی به عنوان امام جماعت خودداری کنند و انتخاب وی برای رهبری یکی از بزرگ‌ترین اجتماعات جهانی مسلمانان را «جنایت بزرگ» می‌دانند.

در ژانویه 2020، العیسی از اردوگاه آشویتس در لهستان، بازدید کرد و با همراهی تعدادی از روحانیون در این مکان نماز خواند.

پس از انتخاب عیسی، امارت منطقه مکه مکرمه در توئیتر اعلام کرد که العیسی در زمانی که وزیر دادگستری پادشاهی عربستان سعودی بود، تلاش‌های گسترده‌ای را برای حمایت از جوامع مسلمان در کشورهای غیرمسلمان انجام داده است.

مدیر‌کل امور مسجد جامع و مسجدالنبی، شیخ عبدالرحمن بن عبدالعزیز السدیس و کارکنان ریاست جمهوری این مأموریت را به عیسی تبریک گفتند.

با این حال مشهور است که وی همواره مسلمانان آن کشورها را به احترام به قوانین اساسی و قوانین کشورهایی که در آن زندگی می‌کنند فرا می‌خواند و همچنین بر لزوم مطالبه حریم خصوصی مذهبی خود از طریق مسالمت‌آمیز و در چارچوب قوانین داخلی کشورها تأکید می‌کند.

این در حالی است که نقض حقوق مسلمانان در بسیاری از کشورهای غربی از جمله فرانسه به حدی رسیده است که اعتراض نهادهای بین‌المللی حقوق بشر را نیز برانگیخته است.

 

انتهای پیام
captcha