تشدید فشار هندوها بر مسلمانان در قضیه مسجد تاریخی
کد خبر: 4061069
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۰

تشدید فشار هندوها بر مسلمانان در قضیه مسجد تاریخی

تشدید کشمکش حقوقی میان هندوها و مسلمانان بر سر مسجد تاریخی «جیانواپی» شهر بنارس شمال هند آن هم پس از سه قرن همزیستی مسالمت‌آمیز آنها در این شهر به بسته شدن مسجد منجر شده است.

به گزارش ایکنا به نقل از الخبر، کشمکش حقوقی بین هندوها و مسلمانان بر سر مسجد جیانواپی در شهر بنارس در شمال هند بالا گرفته است؛ آن هم پس از اینکه گروهی از هندوها درخواستی برای اقامه مراسم دعا و نیایش خود در داخل مسجد ارائه و ادعا کردند که این مسجد بر روی ویرانه‌های یک معبد باستانی هندو ساخته شده است.

در ماه مه گذشته، دادگاه محلی، رسیدگی به ادعای هندوها را آغاز کرد که معتقدند در داخل مسجد مجسمه‌ها و تزئینات هندو یافت شده است؛ ادعایی که توسط مقامات مسجد به چالش کشیده شد.

آسوشیتدپرس در این خصوص نوشته است که به عقیده منتقدان، چنین مواردی نگرانی‌هایی را در مورد وضعیت مکان‌های دینی متعلق به مسلمانان هند ایجاد می‌کند،  اقلیتی که در سال‌های اخیر توسط قوم‌گرایان هندو مورد حمله قرار گرفته است که به دنبال تبدیل یک هند رسماً سکولار به یک کشور هندو هستند.

مسلمانان و هندوها نزدیک به سه قرن است که در بنارس زندگی می‌کنند و هر یک از آنها بدون هیچ تنشی عبادات و نیایش خود را انجام می‌دهند و بسیاری آن را نمونه خوبی از همزیستی دینی می‌دانند. قدمت مسجد جیانواپی به قرن هفتم برمی‌گردد و مورخان هندو ادعا می‌کنند که آنجا معبد شیوا خدای هندو بوده و پس از تخریب آن توسط اورنگ‌زیب، فرمانروای مغول، این مسجد در جا آن ساخته شد.

تصاویری که از مسجد وجود دارد یک ستون سنگی را نشان می‌دهد که در داخل مخزنی در مسجد قرار دارد و مسلمانان از آن برای وضو گرفتن استفاده می‌کنند و ادعا می‌شود نماد یکی از خدایان هندو است.

آسوشیتدپرس به نقل از هری شانکار جین، نماینده حقوقی هندوها آورده است: زمینی که مسجد در آن ساخته شده به هندوها تعلق دارد و باید به آنها بازگردانده شود.
از سوی دیگر احمد انصاری، رئیس کمیته مسجد می‌گوید که ستون سنگی ادعایی چیزی جز پایه چشمه نیست.

دادگاه عالی بنارس دستور به تعطیلی مسجد  و ممنوعیت برپایی اجتماعات بزرگ در آنجا را داده است.

مسجد جیانواپی، واقع در حلقه نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند یکی از چندین مسجد در ایالت شمالی اوتار پرادش است که تندروهای هندو معتقدند که این مسجد بر خرابه‌های معابد هندو ساخته شده است.دادگاهی در این ایالت سه هفته پیش اجتماع بیش از 20 نفر را در مسجد ممنوع کرده بود.

پلیس هند می‌گوید این تصمیم دادگاه به حفظ نظم و قانون کمک می‌کند؛ زیرا گروه‌های هندو تندرو مرتبط با حزب مودی بهاراتیا جاناتا (BJP) درخواست‌های خود را برای حفاری در داخل برخی از مساجد و اجازه بازرسی در تاج محل افزایش دادند.

رهبران مسلمان هند که تعداد آنها حدود ۲۰۰ میلیون نفر است، این اقدامات را تلاشی برای تضعیف حقوق آنها در مورد آزادی عبادت و بیان مذهبی با موافقت ضمنی حزب BJP می‌دانند.

کشاو پراساد موریا، معاون نخست‌وزیر ایالت اوتار پرادش، که یکی از اعضای BJP است، به یک کانال تلویزیونی محلی گفت: دولت از دستور دادگاه استقبال کرده و ما آن را اجرا خواهیم کرد.

انتهای پیام
captcha