اندونزی، کشوری خوش فکر و در روابط دینی الگو است
کد خبر: 4048617
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۳
آیت‌الله اعرافی:

اندونزی، کشوری خوش فکر و در روابط دینی الگو است

مدیرحوزه‌های علمیه گفت: کشور اندونزی در خوش فکری، روابط انسانی و بین دینی الگوست و ما هم در طول سال‌های اخیر با دانشجویان بسیار خوبی از این کشور مواجه بوده‌ایم.

آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه

به گزارش خبرنگار ایکنا، آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه و عضو مجلس خبرگان رهبری، امروز ۲۲ فروردین در دیدار جمعی از رؤسا و اساتید دانشگاه‌ها اندونزی با اشاره به اینکه ما همه پیشرفت‌های به دست آمده برای انقلاب اسلامی ایران را از آن امت اسلام می‌دانیم، گفت: معتقدیم آحاد این امت می‌بایست یک مجموعه یکپارچه، مستقل و واحد از منابع علمی، فناوری و اقتصادی را تشکیل دهند؛ پیشگام این موضوع باید حوزویان، دانشگاهیان و علما باشند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: از نگاه ما و انقلاب اسلامی، اندونزی از جایگاه مهمی برخوردار است؛ زیرا هم از پرجمعیت‌ترین کشور‌های دنیاست و هم ذخایر انسانی و علمی زیادی را در خود جای داده است.

آیت‌الله اعرافی خاطرنشان کرد: کشور اندونزی در خوش فکری، روابط انسانی و بین دینی الگوست و ما هم در طول سال‌های اخیر با دانشجویان بسیار خوبی از این کشور مواجه بوده‌ایم.

عضو جامعه مدرسین حوزه‌علمیه قم ادامه داد: قم پایگاه اصلی انقلاب اسلامی است و این شهر همچنان محل تولید تئوری‌های انقلاب است. اولین مؤلفه‌های انقلاب اسلامی، بازگشت به اسلام، اما متناسب با نیاز‌های عصر حاضر است.

وی با تأکید بر این که انقلاب اسلامی در زمانی به پیروزی رسید که بسیاری از نحله‌های اسلامی از معارف بلند آن فاصله گرفته بودند، افزود: بعد از شکست نهضت‌های مختلف در جهان اسلام متفکران اسلامی از احیای اسلام اجتماعی ناتوان ماندند و تفسیر‌های غلطی هم از این دین با برداشت‌های سکولاریستی، لیبرالیستی و دیدگاه‌های غیراجتماعی ارائه کردند.

آیت‌الله اعرافی افزود: ۶۰ سال قبل در شهر مقدس قم امام خمینی(ره) در آن تاریکی ندای احیای اسلام سر دادند. هیچ امکاناتی در دست امام نبود، جز فکر درست و مردمی که به کمک وی آمدند.

مدیر حوزه‌های‌علمیه ادامه داد: دنیای استکبار و مستکبران عالم که ناباورانه پیروزی امام(ره) را تجربه کردند همه با هم تلاش کردند تا این چراغ را خاموش کنند؛ لذا با وجود مشکلات بسیاری که دشمنان اسلام و انقلاب اسلامی بر سر راه آن به وجود آوردند، این نظام به مدد الهی و با ایستادگی ملت ایران همچنان پابرجاست؛ ۸ سال جنگ تحمیلی، چند صد هزار شهید و تحریم‌های کمرشکن تنها بخشی از این تقابلات و فشار‌ها بوده است.

انقلاب اسلامی و تاکید بر وحدت امت اسلام

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: انقلاب اسلامی از آغاز بر امت اسلام، وحدت مذاهب و همبستگی همه ملل مسلمان تأکید داشته است. از صمیم قلب مردم ما در کنار ملت مظلوم فلسطین و همه مظلومین دنیا قرار دارند.

مدیر حوزه‌های‌ علمیه پیشرفت‌های ایران در عین فشار‌های مختلف کشور‌های معاند را بسیار مشهود توصیف کرد و افزود: در بخش دانشگاهی ما با سرعت بسیار زیاد پیش رفته و به جایی رسیده‌ایم که رشد علمی ایران در رتبه‌های بین ۱۵ تا ۱۷ در سطح جهانی و در برخی مواقع رتبه اول در سطح منطقه بوده است.

آیت‌الله اعرافی بیان کرد: توسعه گسترده علمی و فناوری در ایران همراه با عدالت اجتماعی بوده و تمام مناطق کشور تحت پوشش آموزش عالی قرار گرفته‌اند؛ همه اقوام و ادیان ایران در این رشد علمی سهیم بوده و از آن بهره‌مند شده‌اند.

حضور ۶۰ درصدی بانوان در مراکز علمی

آیت‌الله اعرافی اظهار کرد: از این رشد و توسعه زیرساخت‌های علمی ایران هردو گروه آقایان و بانوان بهره‌مند بوده‌اند؛ در حال حاضر بیش از ۶۰ درصد از جامعه دانشگاهی ایران را بانوان تشکیل می‌دهند.

وی گفت: قم یک شهر علمی و بین‌المللی بوده و در چند دهه اخیر تحولات بزرگی در مراکز علمی آن رخ داده است؛ برخی از این تطورات از طریق دانش آموختگان جامعة المصطفی به اندونزی نیز منتقل شده است.

انتهای پیام
captcha