انتقاد از فیلم هندی به دلیل تشدید احساسات ضد اسلامی
کد خبر: 4044009
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۴

انتقاد از فیلم هندی به دلیل تشدید احساسات ضد اسلامی

نمایش یک فیلم سینمایی در هند که احساسات ضد اسلامی را برانگیخته است، انتقاد مسلمانان و فعالان حقوق بشری را در پی داشته است.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از الجزیره، یک فیلم 170 دقیقه‌ای هندی زبان که با تحسین نارندرا مودی نخست وزیر هند روبرو شد هفته گذشته در این کشور اکران شده است.

این فیلم روایتگر داستان تخیلی دانش‌آموزی است که متوجه می‌شود والدین هندو -کشمیری‌اش توسط شورشیان کشته شده‌اند (و نه در تصادفی که پدربزرگش به او گفته است).

این فیلم شورش سال 1989 علیه حکومت هند را روایت می‌کند که در جریان آن، صدها هزار نفر مجبور به ترک کشمیر شدند. بسیاری از آنها هندو بودند که به پاندیت‌های کشمیری معروف بودند. تعداد کمی از آنها همچنان در دره مسلمان‌نشین کشمیر هند زندگی می‌کنند.

حامیان این فیلم که در جریان تحولات خشونت‌آمیز سال‌های 1989-1990 و امروز اتفاق می‌افتد، می‌گویند این فیلم  به فصلی از تاریخ کشمیر که اغلب نادیده گرفته می‌شود، می‌پردازد.

از زمان به قدرت رسیدن حزب ملی گرای هندو بهاراتیا جاناتا (BJP) در سال 2014، این حزب از هندوهایی که می خواهند به کشمیر تحت کنترل هند بازگردند، حمایت کرده است.

از زمان حذف وضعیت ویژه منطقه کشمیر در سال 2019، دولت مودی مجموعه اقداماتی را انجام داده است که مسلمانان محلی از آن بیم دارند که هدف از آن تغییر بافت جمعیتی منطقه و غارت زمین و معیشت آنها باشد.

مودی روز سه‌شنبه فیلم را تحسین کرد و گفت که این فیلم حقیقت را نشان می‌دهد و افرادی با منافع شخصی، کمپینی را برای بی‌اعتبار کردن آن به راه انداخته‌اند.

مودی بدون اینکه مشخص کند به چه کسی اشاره می‌کند، گفت: آن‌ها شوکه شده‌اند، از اینکه حقیقتی که برای سال‌های متمادی پنهان شده بود آشکار شد.

یکی از رهبران ایالتی BJP به کارمندان دولت نیم روز مرخصی داد تا فیلم را ببینند، در حالی که حامیان مودی و BJP فیلم را در رسانه‌های اجتماعی تبلیغ می‌کنند.

با این حال، منتقدان می‌گویند که این فیلم با حقایق بیگانه است و مسلمانان هند را حتی خارج از کشمیر تحت کنترل هند هدف قرار می‌دهد. بسیاری این فیلم را شاهدی بر دو قطبی شدن فزاینده دینی می دانند که مودی از زمان به قدرت رسیدن در سال 2014 به آن دامن زده است.

ویدئوهای متعددی در فضای مجازی منتشر شد که نشان می‌دهد مردم در سالن‌های فیلم شعارهای نفرت‌آمیز سر می‌دهند و به خشونت علیه مسلمانان دعوت می‌کنند.

حسین حیدری، فیلمنامه نویسی که در بالیوود کار می‌کند، گفت: سیستم دولتی فیلم را حمایت می کند و واکنش‌ها به آن ناامیدکننده بوده است.

وی افزود: به عنوان یک مسلمان، از اینکه فیلم‌هایی مانند «پرونده‌های کشمیر» بر نفرت علیه مسلمانان در میان مردم دامن می‌زنند احساس ناامیدی می‌کند.

بسیاری از منتقدان سخنان تنفرآمیز و خشونت آمیز علیه مسلمانان در فیلم را محکوم کردند و می‌پرسند چرا دولت علیه عاملان آن اقدام نمی کند.

کاویتا کریشنان سیاستمدار در توئیتی نوشت: درخواست برای نسل کشی مسلمانان در سینماها پس از نمایش پرونده کشمیر. آیا سازندگان، بازیگران، تحسین‌کنندگان فیلم از جمله نخست‌وزیر از چنین درخواست‌هایی حمایت خواهند کرد؟ شما پاسخ را می‌دانید.

عاصم علی ستون نویس نیز در مطلبی در وب سایت خبری Newslaundry از این فیلم انتقاد کرد. او نوشت: پیامی که انتظار می‌رود یک هندوی معمولی از فیلم بگیرد (همانطور که بسیاری از ویدئوهای پربازدید از سینماها نشان می‌دهند) نوع دیگری از «دیگر هرگز» است . یعنی دیگر هرگز به مسلمانان اعتماد نکنید.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۰۶/۱۰ - ۲۳:۵۶
0
0
اسلام دین محبت و خداوند عاشق بندگان خودش است که این همه نعمت داده
captcha