هرج‌ومرج و درگیری در نخستین جلسه پارلمان عراق + فیلم
کد خبر: 4027477
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۳

هرج‌ومرج و درگیری در نخستین جلسه پارلمان عراق + فیلم

کشمکش میان نمایندگان جریان‌های مختلف در نخستین جلسه پارلمان عراق، رئیس سنی پارلمان را بی‌هوش و روانه بیمارستان کرد؛ درعین‌حال رایزنی‌ها برای تعیین رئیس این دوره پارلمان ادامه دارد.

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، پس از آنکه محمود المشهدانی، رئیس سنی پارلمان به دلیل مشکلات جسمی پس از تنش‌های صورت گرفته در پارلمان روانه بیمارستان شد، عامر الفایز، نماینده پارلمان از قبول ریاست جلسه به عنوان رئیس سنی خودداری کرد و خالد الدراجی، نایب‌رئیس سنی، ریاست این جلسه را بر عهده گرفت.

جلسه افتتاحیه بعد از ظهر امروز مجدداً با حضور 205 نماینده از سر گرفته شد. این جلسه باید برای انتخاب رئیس جدید پارلمان رأی‌گیری کند.

المشهدانی، مسن‌ترین نماینده، ریاست جلسه اول را با حضور 325 نماینده از مجموع 329 نماینده پارلمان عراق بر عهده داشت و نمایندگان جدید در برابر وی سوگند یاد کردند.

این درحالی است که نمایندگان مستقل با اشاره به اعتراضات مردمی علیه فساد که از اکتبر 2019 آغاز شد، در حمایت از این اعتراضات که در فضای سیاسی عراق به انقلاب تشرین شهرت دارد، شعارهایی سر دادند.

رایزنی‌های گسترده برای تعیین نخست‌وزیر و رئیس مجلس

پارلمان عراق امروز شاهد برگزاری جلسات متعدد و رایزنی‌های مختلف بین جناح‌های مختلف پارلمانی بود. این رایزنی‌ها در راستای حل اختلافات و حصول اجماع بر سر تعیین نخست‌وزیر و دیگر مقامات تأثیرگذار دولت و پارلمان برای چهار سال آینده است.

هرج‌ومرج و درگیری در نخستین جلسه پارلمان عراق

بر اساس قانون اساسی، پارلمان در اولین جلسه خود باید با 165 رأی از مجموع 329 رأی (تعداد کل کرسی‌های پارلمان) رئیس پارلمان را انتخاب کند که از نظر سیاسی معمولاً به اعراب سنی تعلق می‌گیرد، در حالی که دو معاون وی یکی از کردها و دیگری از شیعیان انتخاب می‌شوند؛ سپس هیئت‌رئیسه پارلمان ظرف 30 روز باید رئیس‌جمهور جدید را انتخاب کند که وی نیز به نوبه خود نخست‌وزیر را انتخاب خواهد کرد. نخست‌وزیر از میان بزرگ‌ترین جناح پارلمانی انتخاب می‌شود. بر اساس قانون اساسی نخست‌وزیر جدید از روز انتصابش 30 روز فرصت دارد تا دولت را تشکیل دهد.

نامزدی الحلبوسی

دو ائتلاف اصلی اعراب سنی (التقدم)، به رهبری محمد الحلبوسی، رئیس سابق پارلمان و ائتلاف (العزم) به رهبری خمیس الخنجر، اعلام کردند که این دو ائتلاف، ادغام شده و یک ائتلاف را تشکیل می‌دهند. پیش‌تر اعلام شده بود که الحلبوسی از این میان نامزد ریاست پارلمان خواهد بود و خمیس الخنجر، ریاست ائتلاف را بر عهده خواهد داشت.

بر اساس نتایج نهایی انتخابات، جریان صدر به رهبری مقتدی صدر، با کسب 73 کرسی از پارلمان 329 کرسی، بیشترین تعداد کرسی‌های پارلمان را از آن خود کرد.

انتهای پیام
captcha