دو دعای امام زمان(عج) برای مسئولان
کد خبر: 4023097
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۲

دو دعای امام زمان(عج) برای مسئولان

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس با اشاره به فرازهایی از دعای امام زمان(عج)، گفت: امام زمان(عج) در این دعا دو تقاضا را برای مسئولان و زمامداران از خداوند می‌کند که عبارت است از عدالت و شفقت و مهربانی در کارها و ضرورت دارد هر مسئولی این دو مسئله را رعایت کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارسبه گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس، بامداد امروز، سوم دی‌ماه در سلسله سخنرانی‌های مجازی خود با عنوان «سبک زندگی مهدوی» با یادآوری فرازهایی از دعای امام زمان(عج) برای مسئولان، زمامداران و امرا، گفت: امام زمان(عج) در این دعا دو تقاضا را برای مسئولان و زمامداران از خداوند می‌کند که ضرورت دارد هر مسئولی این دو مسئله را رعایت کند.

وی افزود: نبودن این دو ویژگی در مسئولان مایه خسران است؛ هر جا از مسئولی آسیب دیدیم، علتش این بوده است که یا این دو ویژگی در آن نبوده، یا یکی از این دو اگر بوده، ضعیف بوده است.

حدائق ادامه داد: امام زمان(عج) در این دعا از خداوند می‌خواهد به مسئولان و زمامداران ما دو چیز عنایت کند؛ رعایت عدالت و شفقت و مهربانی در کارها. مسئول باید هرچه مقامش بالاتر می‌رود، مهربانیش بیشتر شود و هرچه جایگاهش بالاتر می‌رود، افت باطنی پیدا کند.

مسئول حوزه علمیه منصوریه شیراز اظهار کرد: از خداوند بخواهیم در خودمان ذلیل شویم نه نزد مردم، زیرا ذلت نزد مردم بد است. باید از خداوند بخواهیم که کارمان به غیر از خدا نیفتد و همچنین به خودمان واگذاشته نشویم. ذلت باطنی یعنی پول و قدرت و سواد باعث فخرفروشی و برتری خود نسبت به دیگران نباشد.

وی با بیان اینکه گاهی اوقات پول، مقام، سواد، اعتبارات خانوادگی و سوابق گذشته موجب تکبر عده‌ای می‌شود، گفت: باید از خداوند بخواهیم در خودمان پایین بیاییم و خدا در وجودمان پیوسته بالا رود، لذا هرچه انسان‌ها جایگاه پیدا می‌کنند، ضرورت شفقت بیشتر می‌شود.

حدائق با تصریح اینکه مسئولان نباید پشت میز غرور پیدا کنند، زیرا این یک امانت و موقعیتی است که خداوند عطا کرده است و گذری کوتاه است، گفت: در دعای امام سجاد(ع) حضرت می‌فرماید خدایا جایگاه مرا در جامعه بالا نبر مگر اینکه هرچه در جامعه بالاتر می‌روم در خودم پایین‌تر آیم.

عضو جامعه روحانیت شیراز با اشاره به نشانه مسئول خوب، گفت: نشانه مسئول خوب این است که هرچقدر بالاتر می‌رود، مردمی‌تر و متواضع‌تر می‌شود. لذا، اگر می‌خواهیم به خودمان نمره دهیم باید این‌گونه نمره دهیم ببینم نسبت به گذشته که پیشرفت داشته‌ایم مردمی‌تر و متواضع‌تر شده‌ایم و شفقتمان بیشتر شده است.

وی این نکته را یادآور شد: این موارد نه تنها برای مسئولیت اجتماعی حتی برای جایگاه خانوادگی هم مطرح است، به‌عنوان مثال وقتی بانویی، مادر شوهر یا مادربزرگ شد، آیا متواضع‌تر شده و شفقت، اخلاق و ادب بیشتر شده است یا اینکه مغرورتر می‌شود.

حدائق افزود: اگر مقام و موقعیتی دریافت کردیم، مراقب باشیم که این موقعیت‌ها ما را عوض نکند. نباید کار ما را به بازی بگیرد. مسئول موفق مسئولی است که به سراغ مردم بیاید. هر مسئولی که به سمت مردم می‌آید و شفقت و مهرورزی دارد، عدالت را رعایت می‌کند، همان مسئولی است که در دعای امام زمان(عج) است.

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس با اشاره به حدیث حضرت علی(ع) که فرمودند زندگی در پرتو عدالت است، گفت: در روایاتی که از رسول خدا(ص) داریم، امام زمان(عج) وقتی ظهور می‌کند، عدالت را گسترش می‌دهد. آن حضرت برای مبارزه با ظلم می‌آید زیرا اگر مردم عدالت را ببینند، دنبال دین می‌آیند. مشکل این است که متأسفانه وقتی عدالت در حاشیه رفت، بدبینی‌ها برای مردم اتفاق می‌افتد.

وی با بیان اینکه اصل هدف امام زمان(عج) بر پایه عدالت است، افزود: از راهکارهای گسترش اسلام، تبیین حقیقی اسلام است یعنی اسلام را به درستی معرفی کنیم و مردم اسلام را بفهمند و الگوهای اسلامی را بشناسند و بعد از آن من مسلمان خوب عمل کنم و کلاه سر مردم نگذارم و بداخلاقی و ظلم نکنم یعنی در تمام ابعاد جامعه هر کسی که مسلمان است، درست عمل کند.

حدائق در عین حال این نکته را متذکر شد: نباید اشتباه یک فرد را پای اسلام بگذاریم چنانچه نباید خطای یک نفر را پای حساب همه فامیل او بگذاریم. پسر نوح اگر بد شد، ارتباطی به حضرت نوح ندارد. اگر فرزندی ناصالح شد نباید پدر او را توبیخ کرد. پدر وظیفه‌اش را انجام داده است.

عضو جامعه روحانیت شیراز با تأکید بر اینکه باید از فرهنگ الهی درس بگیریم، گفت: قضاوت عجولانه غلط است. به‌عنوان مثال از یک شهری به فردی ظلم شده است، این فرد دیگر همه شهر را به چشم آن ظلم می‌بیند. فردی در صنف خودش بد کرده است، نباید به همه آن صنف ناسزا گفت، لذا اینجاست که می‌گوییم یکی از روش‌های گسترش اسلام این است که مسلمانان خوب بدرخشند.

وی با بیان اینکه اگر برای اسلام مروج نیستیم، مخرب هم نباشیم، گفت: کاری نکنیم که وقتی به منزل رفتیم بگویند این هم نمازگزار و فرد مسجدی ما که چه اخلاق بدی دارد. گاهی اوقات دینداری لقلقه زبان می‌شود و در آن معرفت نیست. بنابراین، عدالت و شفقت برای مسئولان و همچنین عامه مردم یک ضرورت است.

انتهای پیام
captcha