شرایط دنیا به نفع جمهوری اسلامی رقم می‌خورد / حد توسعه امکانات نظامی از منظر قرآن
کد خبر: 4019829
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۳
حجت‌الاسلام صدیقی در خطبه‌های نماز جمعه تهران:

شرایط دنیا به نفع جمهوری اسلامی رقم می‌خورد / حد توسعه امکانات نظامی از منظر قرآن

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه امروز شرایط دنیا به نفع جمهوری اسلامی رقم می‌خورد، گفت: آمریکا در دوران ترامپ در سه جبهه علیه ایران توطئه کرد؛ یکی خزانه‌داری آمریکا بود که تحریم‌های فلج‌کننده را اعمال کرد. دوم سفر مقامات آمریکایی به کشورهاست تا آنها را وادار کنند با ایران مراوده نداشته باشند و سوم اینکه آمریکا بسیار تلاش کرد در داخل شورش و آشوب ایجاد کند. اما راهنمایی‌های رهبر انقلاب باعث شد تا استقامت، بصیرت و پیوند ناگسستنی مردم تقویت شود و دشمن در این سه جبهه شکست بخورد.

حجت الاسلام صدیقی

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی امروز، 19 آذر، در خطبه اول نماز جمعه تهران که در مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد، با اشاره به ضرورت دستیبابی امت اسلامی به قدرت نظامی و دفاعی گفت: خداوند در سوره مبارکه «تغابن» چنین فرموده‌اند: «فَاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ وَاسْمَعُوا وَأَطِيعُوا وَأَنْفِقُوا خَيْرًا لِأَنْفُسِكُمْ  وَمَنْ يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ» موضوع این آیه مبارزه با دشمن داخلی و دشمن بیرونی است یا همان تعبیری است که خداوند متعال به امت اسلامی و نیروهای دفاعی کشور اسلامی در آیه «وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ» صادر فرموده است. خداوند می‌فرماید، حد ساماندهی تجهیزات دفاعی و توسعه صنعت نظامی و تحکیم موقعیت بازدارنده جنگی «تُرهِبونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ» است، لذا تعبیر «اسْتَطَعْتُمْ» دارد. خداوند در این آیات دستور می‌دهد که باید دست برتر را در برابر دشمن داشته باشیم.

طبق آیات قرآن باید قدرتمند شویم

وی افزود: ما نباید بنشینیم و تماشا کنیم که دشمن هرروز یک ابزار جنگی را بسازد و علیه ما رعب و وحشت ایجاد کند؛ خداوند تأکید می‌کند که باید در حوزه نظامی قدرتمند شویم و پیشرفت کنیم. امروز خدا را شکر می‌کنیم که به برکت خون شهدا و رزمندگان به پیشرفت‌های خوبی در حوزه نظامی دست پیدا کرده‌ایم و به همین دلیل آمریکا به خود جرئت حمله نظامی به ایران را نمی‌دهد.

خطیب جمعه تهران درباره ضرورت مقابله با نفس اماره گفت: همانگونه که خدای متعال از ما «فَاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ» را خواسته و طبق آن مراقب خطر صهیونیست‌ها، تکفیری‌ها و تروریست‌ها بودیم، برای خطر درونی هم با همان حساسیت باید مراقب بود. باید در سنگر تقوا مستقر شد و با اسلحه ایمان با چیزهایی که قیامتمان را به مخاطره می‌اندازد، مقابله کرد.

صدیقی در بخش دیگری از خطبه اول، سه هدایت ابتدایی، عمومی و تشریعی را نام برد و تأکید کرد: در هدایت تشریعی خداوند آدرس بهشت و پیامبر اسلام(ص) و امام معصوم(ع) را در اختیار ما قرار داده است. برای رسیدن به دروازه‌های بهشت نیازمند آدرس هستیم که خداوند این آدرس را با ارسال پیامبران و کتب در اختیار بشر قرار داده است. دین الهی بر همگان می‌تابد اما کسانی‌که قلب آنها توسط پرده پوشانده شده، پرتو نورانی دین الهی به آنها تابیده نمی‌شود.

ضرورت تمسک به علوم عارفان

بنابر این گزارش، حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی در ابتدای خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهرانف بر ضرورت تمسک جستن به علوم عارفان اشاره کرد و گفت: علمای ما و رهبر معظم انقلاب از عارفانی هستند که می‌توان راه را با کمک آنها پیدا کرد. آیت‌الله بهجت تأکید کرده‌اند که مهم راه است که باید آن را پیدا کرد. به عنوان مثال همین نماز جمعه فریضه‌ای است که می‌توان از طریقش راه درست را پیدا کرد.

امام جمعه موقت تهران در بخش دیگری از خطبه دوم با بیان اینکه خدا هرگز ما را از یاد نبرده و نخواهد برد، افزود: باید از روزی ترسید که خداوند محبت و نعماتش را از ما بگیرید. در میان نظام‌های جهان هیچ نظامی به اندازه نظام اسلامی دغدغه‌مندتر و خدمتگذارتر نیست. هر سه قوه، مردمی و دغدغه‌مند هستند و مسئولان باید قدر ملت ایران را بدانند و برای خدمت به این ملت تمام تلاش خود را به کار بگیرند. همچنین دولت باید این مردم را که در همه مراحل پشتیبان نظام بوده است را تکریم کند.

صدیقی با اشاره به روز میلاد حضرت زینب(س) گفت: امروز روز میلاد حضرت زینب(س) است. حضرت زینب بوی انبیاء را می‌دهند و آیینه تمام‌نمای امیر عالم حضرت علی(ع)  و وارث مادرشان حضرت خدیجه(س) هستند. همچنین شهدایی که خون را برای اسلامی تقدیم کرده‌اند دل در گروی حضرت زینب(س) داشته‌اند.

پرستاری در زمره برترین عبادت‌ها

وی با تبریک روز پرستار، به سختی‌های این شغل اشاره کرد و ادامه داد: پرستاری شغل عجیبی است و دارای جایگاه عظیمی است. امام راحل پرستاری را در زمره برترین عبادت‌ها قرار داده‌اند. همچنین علامه طباطبایی درباره شغل پرستاری فرموده‌اند که حاضرم 70 سال عبادتم را با یک شب پرستاری معامله کنم. رهبر انقلاب اسلامی هم درباره این شغل تصریح کرده‌اند پرستار هم فرشته رحمت و هم مددکار پزشک است و هم غمخوار بیمار. لذا توصیه‌هایی که ایشان فرموده‌اند و حتی تأکید هم کرده‌اند باید مسائل مرتبط با حقوق و مزایای پرستاران مرتفع شود. پرستاری همیشه مقدس بوده اما در دوره کرونا پرستاران در عرصه جهاد جزو رزمندگان به شمار می‌روند؛ طوری‌که بیش از 200 هزار پرستار در راه سلامت شهید شده‌اند.

تلاش تیم مذاکره‌کننده برای رفع تحریم‌ها

خطیب جمعه تهران در بخش دیگری از سخنان خود درباره مذاکرات وین گفت: دولت مردمی تلاش دارد با همه کشورهای دنیا تعامل سازنده داشته باشد. پیش از این مذاکرات برد-برد را شاهد نبودیم اما امروز تیمی که به مذاکرات اعزام شده‌اند با برنامه هستند و برای رفع تحریم‌هایی که استکبار عالم علیه کشورمان اعمال کرده، تلاش می‌کنند.

وی ادامه داد: امروز شرایط دنیا به نفع جمهوری اسلامی رقم می‌خورد. آمریکا در دوران ترامپ در سه جبهه علیه ایران توطئه کرد. یکی خزانه‌داری آمریکا بود که تحریم‌های فلج‌کننده را علیه ایران اعمال کرد. دوم سفر مقامات آمریکایی به کشورهاست تا کشورها را وادار کنند با ایران مراوده نداشته باشند و حتی آنها را تهدید می‌کردند و سوم سازمان سیاست که از ابتدای انقلاب تا به امروز علیه مردم ایران توطئه کرده و بسیار تلاش می‌کند که در داخل شورش و آشوب ایجاد کند. اما راهنمایی‌های رهبر انقلاب باعث شد تا استقامت، بصیرت و پیوند ناگسستنی مردم تقویت شود و دشمن در این سه جبهه شکست بخورد.

افزایش روند صادرات و واردات زیر سایه تحریم‌ها

امام جمعه موقت تهران افزایش صادرات و واردات را نشانه شکست تحریم‌ها دانست و یادآور شد: در هشت ماه گذشته واردات 38 درصد و صادرات هم بیش از 48 درصد افزایش داشته است. امروز هم نفت و کالاهایمان را صادر می‌کنیم و هم واردات داریم.

صدیقی به مردم توصیه کرد که با در مسیر وحدت و اتحاد گام برداند و در این باره گفت: مردم عزیز ایران با حفظ اتحاد به قوا کمک کنند تا مشکلات حل شود. همه ما می‌دانیم که مشکل است و کم‌آبی وجود دارد و شیطان هم تلاش می‌کند از این مشکلات سوءاستفاده داشته باشد. دولت مردمی به دنبال حل این مشکلات است و گوش شنوا هم دارد، اما  در حل مشکلات کشور مانند مسئله ترافیک و کم‌آبی تنها دولت نمی‌تواند مشکل را حل کند. همانطور که جنگ تحمیلی تنها توسط نیروهای مسلح به پیروزی نرسید و همه به نیروهای مسلح کمک کردند انتظار داریم که در قضیه کم‌آبی و سایر مشکلات همه نهادها به کمک دولت بیایند و دست به دست هم دهند.

انتهای پیام
captcha