حرکت به سوی ایران کتابخوان؛ با آغاز طرح «خانواده کتابخوان»
کد خبر: 4015386
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۲

حرکت به سوی ایران کتابخوان؛ با آغاز طرح «خانواده کتابخوان»

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی گفت: مقام معظم رهبری در منظومه فکری خود دیدگاه برجسته‌ای نسبت به کتاب دارند و آن دیدگاه رسیدن به ایران کتابخوان است. بر این اساس برای حرکت به سوی به ایران کتابخوان ما نیز از «خانواده کتابخوان» کار خود را آغاز کردیم.

حجت‌الاسلام علی‌اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام علی‌اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، در آئین بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار امروز یکم آذرماه، در مجتمع آفتاب ولایت، برگزار شد، اظهار کرد: مقام معظم رهبری در منظومه فکری خود دیدگاه برجسته‌ای نسبت به کتاب دارند و آن دیدگاه رسیدن به ایران کتابخوان است. بر این اساس برای حرکت به سوی به ایران کتابخوان ما نیز از خانواده کتابخوان کار خود را آغاز کردیم.

وی با بیان اینکه خانواده ایرانی باید کتابخوان باشد، ادامه داد: در این مسیر بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب در سه محور آگاهی‌بخشی، دانش‌افزایی و مهارت‌افزایی امیدبخشی و رضایتمندی عموم مردم و خلق و ارتقای سرمایه اجتماعی قدم بر می‌داریم.

سبزیان با اشاره به اینکه کتابداران و  کتابخانه‌های عمومی در دوران کرونا ساکت نبودند، تصریح کرد: حرکت پیشروی کتابداران در حوزه کتابخوانی به اندازه‌ای بود که ۵۸۰۰ رویداد کتابخانه‌ای با محوریت کتاب در ۲۲۲ کتابخانه عمومی سراسر استان برگزار شد. همچنین این تلاش‌ها باعث شد مردم خراسان رضوی در دوران کرونا کتابخوان‌تر شوند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی بیان کرد: تلاش خواهیم کرد در سال ۱۴۰۰، ۱۴ هزار رویداد عمرانی، فرهنگی و ترویجی در استان خلق کنیم. در حال حاضر و تنها در هفته کتاب امسال ۱۴۰۰ رویداد خلق شده است. همچنین در ادامه سال در راستای خلق ۱۴ هزار رویداد نگاه ویژه‌ای به مناطق روستایی و عشایری خواهیم داشت. چهارشنبه‌های کتابخوانی و نهضت کتابخانه‌های سیار از دیگر اقدامات ما در این راستا خواهد بود.

وی بیان کرد: براساس گفته‌های مقام معظم رهبری تلاش ما این است کتاب وارد زندگی مردم شود.

سبزیان با قدردانی از ۶ گروه فعال در عرصه کتاب و کتابخوانی شامل کتابداران، کارمندان اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، خیران، رسانه‌ها، فرمانداران و دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، گفت: هرکس در مسیر کتابخوانی قدمی بردارد، مورد توجه خداوند قرار می‌گیرد.

حجت‌الاسلام حجت گنابادی‌نژاد، معاون هماهنگی امور زائران استانداری خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: هویت یک کشور را نمی‌توان جدای از کتاب و کتابخوانی شناسایی کرد؛ لذا کتابداران جزو هویت‌آفرینان یک جامعه هستند. کسانی که اندیشه و فکر را به نسل آینده منتقل می‌کنند و همچون باغبانانی هستند که نهال‌های کشور را لحظه به لحظه همراهی کردند تا دختران و پسران ما با کتاب بزرگ شوند.

وی ادامه داد: اگر کتابخانه‌های ما رونق داشته باشد، کشور متعالی و جامعه سربلند و مردم ما موفق و پیروز خواهند بود. قطعاً همه این مزیت‌ها مربوط به آن کتابداری است که با عشق و علاقه در پیشخوان کتابخانه مستقر شده و با عشق، محبت، دلسوزی و راهنمایی‌های خود رونق کتابخانه را افزون کرده و به آن تعالی می‌بخشد.

گنابادی‌نژاد تصریح کرد: یکی از آن مسائلی که امروز پس از ۴۲ سال از گذشت انقلاب اسلامی می‌توانیم با سربلندی اعلام کنیم، این است که در عرصه هویت دینی و فرهنگی دستاورد ما این است که در کشوری زندگی می‌کنیم که کتاب و کتابخوانی در آن در اوج ارزش‌ها قرار دارد.

معاون هماهنگی امور زائران استانداری خراسان رضوی با اشاره به اینکه کتابخوانی در کشور پا به پای مکتب اهل‌ بیت(ع) حرکت کرده گفت: چه قبل و چه پس از پیروزی انقلاب اسلامی کتاب و کتابخوانی همیشه در اولویت بوده است. 

وی اضافه کرد: کتاب و کتابخوانی باید جزو شاخصه‌های اصلی معرفی یک شهر موفق باشد. در کنار این لازم است به فکر نوآوری‌های گسترده و فراوان برای احیا و گسترش کتاب و کتابخوانی در جامعه نیز باشیم.

انتهای پیام
captcha