نمایشگاه فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی فارس در یک نگاه
کد خبر: 4013870
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۴

نمایشگاه فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی فارس در یک نگاه

نخستین نمایشگاه دستاوردهای شرکت‌های منتخب مستقر در پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاد دانشگاهی فارس به مدت 4 روز در شیراز برپا شده است.

نمایشگاه فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی، جهاددانشگاهی فارسبه گزارش ایکنا از فارس، نخستین نمایشگاه دستاوردهای شرکت‌های منتخب مستقر در پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاد دانشگاهی فارس از روز یکشنبه، 23 آبان‌ماه آغاز به کار کرده و به مدت 4 روز برپا خواهد بود.

جواد جوکار، مدیر پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی فارس  در حاشیه برگزاری این نمایشگاه بیان کرد: پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی استان فارس در سال ۹۹ به عنوان اولین و تخصصی‌ترین پارک در اقتصاد فرهنگ، محیطی مناسب برای استقرار، رشد، توسعه و شکوفایی مؤسسات و شرکت‌ها پا به عرصه وجود گذاشت.

وی افزود: شرکت‌های فناور مستقر در آن در تعامل سازنده با دانشگاه‌ها و سایر مؤسسات پژوهشی و فناوری به فعالیت‌های فناورانه در حوزه‌های مختلف فرهنگی و هنری می‌پردازند.

مدیر پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی فارس، بهره‏‌گیری از پتانسیل‏‌های بالای حوزه فرهنگ، هنر و فناوری‏‌های نوین، تقویت خوش‌بینی و استقلال فرهنگی با رویکرد انقلابی در بین جامعه به ویژه جوانان، همگرایی موضوعات مختلف حوزه علوم انسانی در راستای ارزش‌‏آفرینی، تولیدات فرهنگی و ثروت‌‏آفرینی تولید کالاهای فرهنگی مفید و جلوگیری از تولید کالاهای فرهنگی مضر و تحقق اهداف کلان و اهداف بخشی نظام علم، فناوری و نوآوری کشور را از مهمترین اهداف راه‌اندازی پارک متبوع عنوان کرد.

جوکار، حمایت از نخبگان علمی، فرهنگی و هنری کشور و بهره‏‌مندی از توان و ظرفیت آنان برای توسعه کشور پیشتازی در اقتصاد فرهنگ و دانش بنیان و افزایش تولید و صادرات محصولات و خدمات تولید شده در این بخش، تغییر نظام فکری دانشگاه‌‏ها به سمت پژوهش‌محوری مبتنی بر فناوری، نوآوری و کارآفرینی در حوزه فناوری‏‌های نرم و هویت‏‌ساز، گسترش ارتباطات بین‏‌المللی در حوزه فناوری‌های نرم و صنایع خلاق فرهنگی، زیرساختی مطمئن در تجاری‏‌سازی محصولات شرکت‌های دانش ‏بنیان فعال در حوزه فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی را از دیگر اهداف برشمرد.

وی همچنین اضافه کرد: شرکت‌ها و تیم‌های متقاضی برای استفاده از ظرفیت‌های پارک می‌توانند  ابتدا در خواست و مستندات خود را به دبیرخانه ارائه کرده و پس از تایید شورای فناوری، از مزایای حمایتی این پارک بهره‌مند شوند.

در این نمایشگاه غرفه‌های مختلفی از شرکت‌ها و مؤسسات خصوصی که دارای محصولات فرهنگی و یا صنایع دستی هستند، حضور دارند که در ادامه این گزارش به معرفی برخی از این غرفه‌ها خواهیم پرداخت.

سید علی محمدی، مسئول کارگاه صنایع دستی سفیر هنر به خبرنگار ایکنا گفت: حدود دو سال است که در این حوزه فعالیت داریم و پیشران مشاغل خانگی هستیم و حدود ۱۲۰ نفر زیر مجموعه داریم.

وی با بیان اینکه در زمینه صنایع دستی معرق، منبت، کارهای سنگ و کارهای دکوری تزئینی داخلی خونه فعالیت داریم، افزود: در حال پیگیری صادرات و فروش برون مرزی هستیم تا بتوانیم فروش محصولات را بیشتر رونق دهیم.

سعیده دانشور، مسئول شرکت تعاونی ترنج بافت دانشور نیز به خبرنگار ایکنا گفت: از سپیدان برای حضور در این نمایشگاه آمده‌ایم و محصولات متنوعی از جمله فرش دستبافت، گبه، گلیم، جاجیم، قالی و انواع صنایع دستی را تولید می‌کنیم و آماده عرضه آن در نمایشگاه هستیم.

مهسا بیگ‌لو، سرپرست تیم سحاب نیز در گفت‌وگو با ایکنا به تشرح فعالیت این تیم پرداخت و گفت: تیم سحاب برگرفته از سومین حرم اهل بیت(ع) است و با هدف طراحی المان‌های شهری با رویکرد هنر اسلامی و متناسب با هویت و فرهنگ شهر شیراز فعالیت می‌کند.

وی با بیان اینکه المان‌های شهری هستند که می‌توانند شاخصه یک شهر باشند و تاریخ و هویت یک شهر را نشان دهند، گفت: هنر اسلامی و به روز بودن، مغایرتی ندارند.

بیگ‌لو با بیان اینکه هنر اسلامی هم از نظر زیبایی‌های بصری به روز است و هم در چالش با مدرنیته از نظر محتوایی می‌تواند پیروز میدان باشد، در نهایت از حمایت‌های جهاد دانشگاهی قدردانی کرد.

عبدالله غفاری، معاون پژوهشی مؤسسه تربیت تفریحی طوبی هم در گفت‌وگو با ایکنا با بیان اینکه در دو فاز عمومی و تخصصی فعالیت دارند، به تشریح فعالیت این مؤسسه پرداخت و گفت: به طور کلی در حوزه آموزش و تربیت فعالیت می‌کنیم و مفاهیم سنگینی که در سطح عمومی والدین و نوجوانان و کودکان و مربی‌ها و در سطوح تخصصی اساتید و دانشجوها با آن‌ها ارتباط برقرار نمی‌کنند و مفاهیم انتزاعی آموزشی را خصوصاً در حوزه علوم انسانی به حوزه حس و محسوسات تبدیل می‌کنیم.

وی، قالب‌هایی که برای انتقال مفاهیم استفاده می‌کنند را برشمرد و گفت: یکی از قالب‌ها برای انتقال مفاهیم برای کودکان استفاده از کارتون است و از قالب سینما برای انتقال مفاهیم تخصصی مثل مدیریت، اقتصاد، سیاست و ... استفاده می‌کنیم؛ همچنین طراحی پلت‌های آموزشی که نوعی تصویرسازی از کتاب‌های درسی است که نقشه مفهومی کلمات کتاب درس را در می‌آوریم تا دانشجو بتواند در یک نگاه یک درس را مرور کند.

غفاری با اشاره به پروژه «من هم می‌خواهم تولیدگر شوم» که در عرصه کودک و نوجوان اجرا کرده‌اند، بیان کرد: این پروژه  در زمینه آموزش مفاهیم اقتصادی به کودکان و والدین و مربی‌ها از طریق کارتون پت و مت است.

الناز آزاد، مسئول غرفه خوبان پارسی‌گو نیز به خبرنگار ایکنا گفت: مؤسسه‌ای در زمینه سمن داریم؛ سمن‌خوبان پارسی‌گو که در زمینه شعر و ادبیات است و سمن‌خانه خلاقیت شهر راز که در زمینه بازی های فکری و خلاقیت است و همچنین کمیته بازی استان فارس را برعهده داریم. این غرفه بیشتر در زمینه ترویج بازی‌های فکری برای کودکان و بزرگسالان است.

علیرضا کاردان، عضو شرکت تعاونی فرش دستبافت و صنایع دستی بهبافت مد شیراز نیز در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد: از سال ۸۸ در زمینه فرش دستبافت فعالیت می‌کنیم و در سال ۹۲ در قالب شرکت تعاونی با اخذ مجوز کار را ادامه دادیم‌ و شعبه‌هایی از این تعاونی را توانستیم در مناطق محروم خصوصا شمال استان فارس مستقر کردیم؛ در نتیجه توانستیم برای ۳۰۰۰ هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم اشتغال‌زایی کنیم.

غرفه دارالعلم پردیس شیراز نیز با مسئولیت حمید اسکندری در این نمایشگاه دایر شده است که در گفت‌وگو با ایکنا گفت: نمایندگی از مرکز پژوهشی داریم که در زمینه پژوهش در الهیات تطبیقی فعالیت می‌کند.

وی افزود: الهیات تطبیقی به مجموعه دانش‌های نظام‌مندی که در مورد مطالعات تحلیلی و تلفیقی مربوط به خداوند می‌پردازد، اطلاق می‌شود. اصلی‌ترین هدف آن، ترویج دینداری، مقایسه ادیان مختلف و مقایسه سنت‌های مختلف دینی است.

غرفه تعاونی هفت شمسه نیز با مسئولیت مهدی سرکاری و صدیقه نعمت‌اللهی در زمینه کارهای خاتم در این نمایشگاه به فعالیت پرداخت.

انتهای پیام
captcha