آگاهی از چگونگی تکریم زائر امام رضا(ع) و ارتباط با خریدار
کد خبر: 4001961
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۱

آگاهی از چگونگی تکریم زائر امام رضا(ع) و ارتباط با خریدار

رئیس اتاق اصناف مشهد گفت: باید نسبت به موضوع تکریم زائر امام رضا(ع) و ارتباط با خریدار آگاهی داشته باشیم و اصول مشتری‌مداری و بازاریابی را فرا بگیریم، اما متأسفانه فشارهای بسیاری بر روی رفتار افراد اثرگذار است و در مواقعی نمی‌توان موضوعات را هضم کرد.

باید تکریم زائر امام رضا(ع) و ارتباط با خریدار را بدانیممحمود بنانژاد، رئیس اتاق اصناف مشهد در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی اظهار کرد: اصناف حلقه آخر اتصال با مردم هستند و به این دلیل عده‌ای تصور می‌کنند که بازار تعیین‌کننده قیمت‌ها است، اما اصناف در حوزه گرانی حدود 10 درصد سهیم است. ما با گران‌فروشان برخورد می‌کنیم. متأسفانه بسیاری از افراد حوزه اصناف را مقصر می‌دانند و در زمینه‌های مختلف متهم می‌شود، اما باید بدانیم که حوزه اصناف در بعضی موارد هیچ نقشی ندارد و افزایش قیمت‌ها و گرانی را نباید از چشم اصناف بدانند.

وی اضافه کرد: واحدهای صنفی می‌توانند از تکنولوژی روز، فضای مجازی و نیز فروشگاه الکترونیکی استفاده کنند تا در این صورت هزینه‌ها کاهش پیدا کند. ما در گذشته سعی کردیم این اقدام را به انواع مختلف ترویج دهیم، اما متأسفانه در حوزه‌های سنتی مقاومت‌هایی وجود داشت که باعث حذف بعضی از اصناف می‌شود و نتوانستند خود را در این مسیر با دیگران همراه کنند. کرونا باعث شد بسیاری از واحدهای صنفی به فضای مجازی روی بیاورند و محصولات خود را به صورت الکترونیک به فروش برسانند.

بنانژاد درباره رضایت‌مندی مردم و مشتری‌مداری اصناف اظهار کرد: در زمانی که تحریم هستیم نمی‌توانیم هر کالایی را وارد و خدماتی را ارائه کنیم. در خدمات فنی ما یک استاندارد خاص وجود ندارد و باید حتماً این مورد در نظر گرفته شود و به‌شدت دنبال این مورد هستیم، اما هنوز کامل نیست. شکایت‌هایی که اکنون وجود دارد در حوزه درگیری میان مردم با خدمات‌دهنده یا تعمیرکار است.

رئیس اتاق اصناف مشهد در خصوص بعضی برخوردهای نامناسب فروشندگان، بیان کرد: شاید علت‌های آن به فرهنگی که ایجاد شده برمی‌گردد. در هر حوزه‌ چنین مواردی وجود دارد و فشارهای مختلفی که از سوی شهرداری، تأمین اجتماعی، مالیات و غیره بر فروشندگان ایجاد می‌شود، باعث شده متأسفانه شاهد برخوردهای نامناسب از سوی فروشندگان باشیم. بنابراین فشارهای مختلفی که بر روی واحد صنفی ایجاد می‌شود، در نهایت به خریدار منتقل شده و این امر یک اشکال فرهنگی است.

وی بیان کرد: ما باید تکریم زائر امام رضا(ع) و ارتباط با خریدار را بدانیم و باید اصول مشتری‌مداری و بازاریابی را یاد بگیریم، اما متأسفانه فشارهای بسیاری بر روی رفتار افراد تأثیر می‌گذارد و در مواقعی نمی‌توانیم موضوعات را برای خود هضم کنیم. بخشی از این موارد به سیستم‌های حاکمیتی، دولتی و حوزه اصناف که به‌عنوان مسئولان تشکل‌ها است، برمی‌گردد و در نتیجه باید ساختار را اصلاح کنیم.

بنانژاد درباره آموزش‌های مربوط به اصناف از جمله فقه بازار، تصریح کرد: آموزش‌هایی هنگام صدور یا تمدید پروانه کسب وجود دارد که هر پنج سال به روز می‌شوند و افراد حدود 24 ساعت آموزش‌هایی را در حوزه‌های مختلف مانند مالیات، تأمین اجتماعی، فقه بازار، بازاریابی، تجارت الکترونیک و غیره باید داشته باشند و در سال‌های مختلف مواردی به این آموزش‌ها اضافه می‌شود. اما نیاز است که ما در سطح بازار فعالیت‌های بیشتری را انجام دهیم و مواردی به‌عنوان منشور اخلاقی که شاخص‌تر است را در صنوف مختلف داشته باشیم.

وی ادامه داد: بیماری کرونا با همه ایرادهایی که داشت دارای خوبی‌هایی نیز هست؛ اینکه بازار به شدت متوجه شد وقوع چنین اتفاقاتی می‌تواند شهر را خالی از جمعیت کند و اگر افراد وضعیت خود را حفظ نکنند، ممکن است کار خود را از دست بدهند. بسیاری از مشاغل از بیرون بسیار زیبا هستند، اما واقعاً در داخل بسیار سخت و پر زحمت‌اند، چراکه تلاش می‌کنند کار خود را حفظ کرده و آن را ارتقا ببخشند، اما در مقابل افرادی هستند که چنین تصوری ندارند.

انتهای پیام
captcha