ایجاد درک مشترک در مسئولان از جایگاه فرهنگ لازمه بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی است
کد خبر: 3994535
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۶
محمدکاظم انبارلویی:

ایجاد درک مشترک در مسئولان از جایگاه فرهنگ لازمه بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی است

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی با اشاره به وجود ده‌ها نهاد فرهنگی دولتی، عمومی و دینی در کشور گفت: با این وجود یک هم‌افزایی میان این نهادها برای تبلیغ و ترویج ارزش‌های اسلامی وجود ندارد و امروز به واسطه هماهنگی و همگرایی مجموعه قوا و نهادهای فرهنگی و تبلیغی فرصت مناسبی ایجاد شده تا با درک مشترک از جایگاه فرهنگ در نظام دینی، تأکید رهبر انقلاب بر بازسای انقلابی در ساختار فرهنگی کشور در عمل اتفاق بیفتد.

به گزارش ایکنا، رهبر معظم انقلاب در بخشی از بیانات‌شان در اولین دیدار با هیئت دولت سیزدهم به مسئله فرهنگ اشاره کرده و فرمودند: «ساختار فرهنگی کشور نیاز به یک بازسازی انقلابی دارد. ما مشکل داریم در ساختار فرهنگی کشور؛ و یک حرکت انقلابی لازم است. البتّه «حرکت انقلابی» یعنی خردمندانه و عاقلانه. معنای «انقلابی بودن» بی‌هوا حرکت کردن و بی‌حساب حرکت کردن نیست. [حرکت] انقلابی باید باشد، بنیانی باید حرکت بشود، در عین حال برخاسته‌ از اندیشه و حکمت باشد. فرهنگ واقعاً زیربنا است؛ خیلی از این خطاهایی که ما در بخشهای مختلف انجام میدهیم، ناشی از فرهنگ حاکم بر ذهن ما است. اگر ما اسراف داریم، اگر ما تقلید کورکورانه داریم، اگر ما سبک زندگی غلط داریم، اینها ناشی از مشکلات فرهنگی است؛ فرهنگِ حاکم بر ذهنها است که در عمل، این مشکلات را به وجود می‌آورد. زندگی‌های تقلیدی، زندگی‌های تجمّلاتی و اشرافیگری، غالباً منشأ و ریشه‌ی فرهنگی دارد. در واقع نرم‌افزار این حوادث، فرهنگ کشور و فرهنگ حاکم غلط و انحرافی‌ای است که بر بعضی ذهنها مسلّط است.»

محمدکاظم انبارلویی، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا درباره مفهوم بازسازی انقلابی حوزه فرهنگ گفت: مقام معظم رهبری در این دیدار به بازسازی انقلابی، عقلانی و فکورانه در همه عرصه‌های مدیریتی از جمله عرصه فرهنگی تأکید کردند. در حوزه فرهنگ ده‌ها نهاد فرهنگی دولتی، عمومی، حوزه‌های علمیه و ... وجود دارند اما به رغم این تعدد و تکثر، سامانه‌ای برای تبلیغ و ترویج ارزش‌های اسلامی و اخلاقی و سبک زندگی دینی وجود ندارد و به عبارت بهتر یک هماهنگی و هم‌افزایی میان این نهادها وجود ندارد.

قدم اول برای بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور

وی افزود: دولت به منزله متکفل امر فرهنگ باید فکر اساسی برای بازسازی ساختار فرهنگی کشور انجام دهد. طبیعی است جایگاه این بازسازی و مهندسی فرهنگی در شورای عالی انقلاب فرهنگی است که متأسفانه در هشت سال گذشته از سوی رئیس‌جمهور و نهادهای فرهنگی دولتی نسبت به این مسئله مقاومت صورت می‌گرفت. الان که سران قوا هماهنگ و همگرا هستند و یک دولت انقلابی و جهادی به روی کار آمده امید آن می‌رود در حوزه فرهنگ یک گفتمان مشترک و اقدامات هماهنگ برای ترویج و توسعه ارزش‌های اسلامی و انقلابی شکل بگیرد.

انبارلویی تأکید کرد: در واقع قدم اول برای بازسازی انقلابی در ساختار فرهنگی درک مشترک مجموعه نهادها و قوا از اهمیت و جایگاه مسئله فرهنگ در نظام دینی و هماهنگ کردن جهت‌گیری‌ها و برنامه‌های فرهنگی نهادهای مختلف فرهنگی بر مبنای ارزش‌های دینی و انقلابی معطوف به اهداف بیانیه گام دوم انقلاب است.

لازمه اصلی تغییر فرهنگ حاکم بر ذهن جامعه چیست

انبارلویی درباره ضرورت تغییر فرهنگ حاکم بر ذهن‌ها و اندیشه‌ها به مثابه بعد مهم بازسازی ساختار فرهنگی کشور گفت: امروز یکی از مشکلات اساسی کشور در حوزه فرهنگ، بروز و ظهور گسترده نمادهای مختلف فرهنگ غربی در کشور است. امروز سبک زندگی اسلامی در بازار، خیابان‌ها و اماکن تجاری و تفریحی کمتر مشاهده می‌شود و در خانه‌ها نیز دشمن با انواع وسایل ارتباطی به شهروندان ما نفوذ کرده و حتی ذهن و فکر کودکان ما مورد هدف گرفته است.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی بیان کرد: برخلاف جغرافیای سیاسی که مرزهای بین کشورها کاملا مشخص است اما جغرافیای فرهنگی مرز ندارد و مرزها در هم تنیده شده و رهبر معظم انقلاب هم براساس همین شناخت از دهه 70 تا به امروز کلیدواژه‌هایی مانند «شبیخون فرهنگی»، «تهاجم فرهنگی» و «قتل عام فرهنگی» را مطرح کردند و قرار بود شورای عالی انقلاب فرهنگی طراحی دقیقی برای مقابله با این پدیده‌ها انجام دهد. اکنون به لحاظ جبهه‌بندی فرهنگی در کشور نهادهای رسمی و غیر رسمی فراوانی داریم. حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها، وزارت آموزش و پرورش و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وظایف سنگینی در این راستا دارند که در شرح وظایف آنها آمده اما خروجی و کارکرد آنها در جامعه نتوانسته بازتابنده تحقق این اهداف باشد که البته شاید یک دلیل عمده آن کثرت این هجمه‌های فرهنگی به ویژه از طریق فضای مجازی است.

وی ادامه داد: در حالی که در سایر کشورهای دنیا ضوابط و چارچوب‌هایی برای کنترل و مدیریت فضای مجازی به ویژه برای کودکان و نوجوانان وجود دارد اما در ایران فضای مجازی کاملا رهاست و هیچ اقدام مؤثری هم برای مدیریت این فضا از سوی وزارت ارتباطات انجام نگرفته و به نوعی یک «براندازی خاموش فرهنگی» در حال انجام است که مانیفست آن در سند «2030» نوشته شده که خوشبختانه مقام معظم رهبری جلوی اجرای آن را به رغم اصرار دولت گذشته، گرفتند.

انبارلویی تأکید کرد: لازمه تغییر فرهنگ در ذهن‌ها این است که اغتشاش فرهنگی موجود در میان نهادهای مختلف از بین برود و دولت آقای رئیسی باید با یک صورت‌بندی جدید مبتنی بر آسیب‌شناسی وضعیت فرهنگی موجود، یک گفتمان واحد در حوزه فرهنگ میان نهادهای فرهنگی کشور به نفع مردم و در جهت ترویج فرهنگ قرآنی و اهل بیتی شکل دهد.

توجه ویژه دولت سیزدهم به نهادهای فرهنگی مردمی محور انقلاب 

انبارلویی درباره ظرفیت نهادهای فرهنگی مردمی خودجوش و انقلابی و جوان در تحقق این بازسازی فرهنگی گفت: غرب بودجه سنگینی برای ترویج فرهنگ غربی در کشور ما اختصاص داده و نمونه آن ارتش رسانه‌ای و سایبری وابسته به آنها در فضای مجازی و دنباله‌های آنها در داخل است. در این میان نقش نهادها و گروه‌های مردمی انقلابی به ویژه هیئات مذهبی در این مقابله تعیین‌کننده است. ماه‌های محرم، صفر و رمضان بهترین فرصت ما در هر سال برای تقویت بنیه‌های دینی و عقیدتی جامعه و خنثی‌سازی طرح‌های ضد دینی غربی‌هاست. لذا مجموعه علما، خطبا، مداحان و هیئات در خط مقدم این نبرد نرم فرهنگی با دشمنان قرار دارند.

این کارشناس مسائل سیاسی اظهار کرد: لازم است دولت سیزدهم در بودجه 1401 یک حمایت جدی مالی از لشکر پیاده و سواره سپاه فرهنگی کشور انجام دهد. متأسفانه در هشت سال گذشته هم اعتبارات حوزه فرهنگ به شدت کاهش پیدا کرد و هم این اعتبار اندک به صورت کامل تخصیص پیدا نمی‌کرد و صرفا اعدادی روی کاغذ بود. امیدواریم دولت سیزدهم با عنایت ویژه به نهادهای فرهنگی مردمی محور انقلاب هم زمینه بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور در سطح عمومی را فراهم کرده و هم این جبهه را در مقابله با دشمنان دین و فرهنگ کشور تقویت کند.

انتهای پیام
captcha