زمان نتیجه گیری در مورد آینده افغانستان فرا نرسیده است
کد خبر: 3993264
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۹

زمان نتیجه گیری در مورد آینده افغانستان فرا نرسیده است

مدرس حقوق بین‌الملل دانشگاه قم با اشاره به اینکه اینکه درست نیست که طالبان را یک گروهی صرفا عقیدتی بدانیم و وضعیت فعلی طالبان نیاز به بررسی دارد، گفت: آمریکا و عربستان هنوز هم درحال هدایت طالبان هستند و باید منتظر رفتارهای دیگری از طالبان باشیم ؛زیرا آن‌ها موفق به تجزیه عراق و سوریه نشدند ممکن است قصد تجزیه فرهنگی افغانستان را داشته باشند بنابراین هنوز برای نتیجه‌گیری در مورد افغانستان و آینده این کشور زود است.

زمان نتیجه گیری در مورد آینده افغانستان فرا نرسیده استبه گزارش ایکنا از قم، محمد صالح تسخیری، مدرس حقوق بین‌الملل دانشگاه قم در پنجمین پیش نشست همایش بین‌المللی «حقوق بین الملل و مخاصمات مسلحانه در منطقه» که شامگاه 4شهریور به همت دانشگاه قم در بستر فضای مجازی با عنوان «تحولات افغانستان از منظر حقوق بشر دوستانه بین‌المللی» در مورد حمایت از حقوق و اموال فرهنگی در پرتو حقوق بشر دوستانه با تأکید بر وضعیت افغانستان برگزار شد، اظهار کرد: بحث حراست از اموال فرهنگی در زمان منازعات مسلحانه به صورت یک عرف بین‌المللی است.

وی افزود: طبق یکی از مواد کنوانسیون 1954 حمله به ساختمان‌های مذهبی، تاریخی و آموزشی در منازعات بین‌المللی و داخلی جزء جنایات جنگی محسوب می‌شود؛ همچنین در این کنوانسیون حمله به پناهگاه‌های این آثار نیز ممنوع است.

تسخیری با اشاره به اینکه ایران در سال 1982 به این کنوانسیون ملحق شد، ادامه داد: در پروتکل این کنوانسیون آمده است که کشور دیگری نمی‌تواند به بهانه حراست از اموال فرهنگی به این جنگ ورود کند؛ نکته مهم دیگر این پروتکل استثنائی است که در رابطه با حمله به امول فرهنگی بیان شده است.

وی در توضیح این استثناء گفت: حمله به اموال فرهنگی زمانی مجاز است که یک هدف نظامی داشته باشد، به عنوان مثال یکی از طرفین از این اموال در حال استفاده نظامی باشد که در این مورد نیز طرفین مکلفند اقدامات احتیاطی مانند جابه‌جایی اموال نظامی یا امان دادن برای تخلیه نیروهای نظامی را انجام دهد.

تسخیری با بیان اینکه در این خصوص چند تعهد نیز برای دولت‌ها شناخته شده، عنوان کرد: دولت‌ها موظفند از اموال فرهنگی حراست کنند، آن‌ها را تخریب نکنند همچنین حق ندارند این اموال را به عنوان غرامت جنگی سرقت و ضبط کنند.

وضع فعلی طالبان نیاز به بررسی دارد

وی در ادامه سخنانش با محوریت وضعیت کنونی افغانستان، گفت: اینکه طالبان را یک گروهی صرفا عقیدتی بدانیم درست نیست، این یک روکش است؛ وضع فعلی طالبان نیاز به بررسی دارد زیرا این گروه دیگر قدرت دوربین و رسانه را به خوبی شناختند.

تسخیری عنوان کرد: طالبان را می‌توان یک گروه میانه دانست، زیرا در در طول سه دهه گذشته یک تصویر به نمایش گذاشته و چند وقت اخیر یک تصویر دیگر؛ به عنوان مثال قبلا با زبان فارسی نزاع شدیدی داشتند و تلاش کردند زبان پشتون را زبان رسمی کنند اما اکنون به توصیه مشاوران‌شان بیانیه فارسی می‌دهند و به فارسی سخنرانی می‌کنند.

طالبان در گذشته با آثار تمدنی رابطه خوبی نداشت

وی اضافه کرد: این گروه قبل از این با آثار تمدنی رفتار خوبی نداشت و بسیاری را به بمب بست و تخریب کرد ولی در حال حاضر بیانیه حراست از آثار تاریخی صادر می‌کند اما با همه این‌ها هنوز اشتباهاتی در این زمینه‌‌ها انجام می‌دهد؛ همچنین باقی اهدافش که هنوز موفق به کنترل آن‌ها نشده در حال انجام است.

تسخیری طالبان را تربیت شده‌ آمریکا و عربستان دانست و گفت: این دو کشور هنوز هم درحال هدایت طالبان هستند و باید منتظر رفتارهای دیگری از طالبان باشیم زیرا آن‌ها موفق به تجزیه عراق و سوریه نشدند ممکن است قصد تجزیه فرهنگی افغانستان را داشته باشند بنابراین هنوز برای نتیجه‌گیری در مورد افغانستان زود است.

انتهای پیام
captcha